Abu Hurairah r.a. berkata:

ُ إِنَّ الْبَيْتَ لَيَتَّسِعُ عَلَى أَهْلِهِ وَتَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَتَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ وَيَكْثُرُ خَيْرُهُ أَنْ يُقْرَأَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَإِنَّ الْبَيْتَ لَيَضِيقُ عَلَى أَهْلِهِ وَتَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَتَحْضُرُهُ الشَّيَاطِينُ وَيَقِلُّ خَيْرُهُ أَنْ لَا يُقْرَأَ فِيهِ الْقُرْآنُ

Sesungguhnya rumah akan terasa luas bagi penghuninya, para malaikat akan mendatanginya, para syaitan akan menjauhi dan kebaikannya akan bertambah jika Al Qur'an dibaca di dalamnya.

Dan rumah akan terasa sempit bagi penghuninya, para malaikat menjauhinya, para syaitan datang dan kebaikannya berkurang jika di dalamnya tidak dibacakan Al Qur'an.

[Sunan al-Darimi, no: 3175. Sanadnya dinilai sahih oleh Husain Salim Asad]

----------

 

Ayuh kita memperbanyakkan membaca al-Quran di dalam rumah kita. Manfaatnya memang banyak, seperti yang disebutkan oleh sahabat Nabi yang masyhur: Abu Hurairah, dalam riwayat di atas.

Pada masa kini, hampir semua orang ada smart phone. Pengguna yang "smart" akan install app al-Quran dan membacanya dengan kerap pada bila-bila masa.

Selain itu, boleh saja membaca al-Quran dari mushaf bercetak.

Kadangkala ada yang merasa berat membaca al-Quran kerana alasan tidak ada wudhu, malas nak tutup aurat, tidak tahu arah Qiblat dan tidak tahu hukum tajwid.

Ketahuilah, semua alasan tersebut sebenarnya adalah tidak perlu kecuali yang terakhir.

Maka jika tidak tahu hukum tajwid, caranya ialah belajar. Pada masa kini ada banyak kelas-kelas membaca al-Quran sehingga bukan menjadi alasan untuk tidak tahu.

 

KHFA 21 Mac