Isu negara Qatar yang dipulau sekarang ini, apakah petunjuk Nabi s.a.w.?

Hayatilah hadis atau pesanan baginda ini,

أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَتَكُونُ فِتَنٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي مَنْ تَشَرَّفَ لَهَا تَسْتَشْرِفُهُ وَمَنْ وَجَدَ فِيهَا مَلْجَأً فَلْيَعُذْ بِهِ

Abu Hurairah berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa Salam bersabda,

Akan terjadi fitnah-fitnah, (maka) orang yang duduk saat itu lebih baik daripada orang yang berdiri, orang yang berdiri saat itu lebih baik daripada orang yang berjalan dan orang yang berjalan saat itu lebih baik daripada orang yang berlari-lari kecil.

Sesiapa yang melibatkan dirinya dalam fitnah-fitnah itu, ia akan kalah (terjatuh dalam fitnah) dan sesiapa menemukan tempat berlindung saat itu, hendaklah dia berlindung."

(Shahih Muslim, no.: 5136/2886)

Fitnah dalam hadis di atas ialah konflik atau persengketaan yang berlaku di antara dua atau lebih kelompok umat Islam.

Sukar menentukan siapakah pihak yang benar ketika berlakunya fitnah itu.

Maka Nabi s.a.w. berpesan agar kita mengambil sikap pasif dan mengasingkan diri daripada fitnah tersebut.

Sejak timbul fitnah Qatar vs beberapa negara Islam yang lain, ada yang melibatkan dirinya dengan memberikan pandangan serta kritikan.

Namun akhirnya yang banyak berlaku adalah bahasa yang buruk, prasangka dan tuduh menuduh tanpa fakta yang sahih. Mereka yang terlibat ini benar-benar telah "kalah" sebagaimana pesan Nabi dalam hadis di atas.