Soalan:

Bagaimanakah aurat wanita Islam dengan wanita yang bukan Islam terutamanya yang tinggal satu bilik asrama. Bolehkah wanita Islam membuka auratnya seperti rambut kepada wanita bukan Islam?

Najjah, Kedah.

 

Jawapan:

Baik sesama Muslim atau bukan Muslim, Islam melarang pendedahan atau penyentuhan aurat meskipun bersamaan jantina. Rasulullah bersabda: Tidak boleh seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain dan tidak boleh seorang wanita melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh seorang lelaki menyentuhkan badannya kepada badan lelaki yang lain di dalam satu selimut dan tidak boleh seorang wanita menyentuhkan badannya kepada badan wanita yang lain dalam satu selimut. [Shahih Muslim, no: 512/338]

Larangan ini adalah bagi mengelak timbulnya fitnah kesukaan sesama jantina seperti gay (lelaki sesama lelaki) dan lesbian (wanita sesama wanita). Batas aurat yang dimaksudkan adalah dari leher ke kaki, baik bagi lelaki mahupun wanita. Adapun batas aurat dari pusat hingga lutut bagi lelaki, itu hanyalah pada zaman Rasulullah di mana kemungkinan fitnah amatlah terpencil. Pada zaman fitnah masa kini, saya berpandangan aurat lelaki adalah dari leher hingga kaki.

Adapun batas aurat wanita apabila berhadapan dengan lelaki yang boleh dinikahinya, maka ia adalah dari kepala hingga kaki. Sementara batas aurat lelaki apabila berhadapan dengan wanita yang boleh dinikahinya adalah dari leher hingga kaki.

Kembali kepada soalan asal tentang aurat di hadapan rakan sebilik yang bukan Islam, boleh menampakkan rambut. Akan tetapi hendaklah berpakaian yang menutup aurat dari leher hingga ke kaki, seperti memakai tshirt dan seluar panjang