رَأَى عِيسَى ابْنُ
مَرْيَمَ رَجُلاً يَسْرِقُ فَقَالَ لَهُ: أَسَرَقْتَ! قَالَ: كَلاَّ! وَاللَّهِ
الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ! فَقَالَ عِيسَى: آمَنْتُ بِاللَّهِ
وَكَذَّبْتُ عَيْنِي.
(Nabi) ‘Isa ibni Maryam (‘alaihi al-salam) melihat seorang
lelaki mencuri, lalu dia berkata kepadanya: “Apakah kamu mencuri?” Lelaki itu
menjawab: “Tidak! Demi Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia!” Maka ‘Isa
berkata: “Aku beriman kepada Allah dan aku mendustakan mataku.” (1)
Demikianlah besarnya kedudukan sumpah di dalam Islam
sehingga ia diunggulkan atas mata yang melihat. Berdasarkan hadis ini juga,
jika bertembung antara sumpah dengan sesuatu yang lain, maka yang diunggulkan
ialah sumpah.
[1] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 3444 (Kitab Ahadits al-Anbiya’, Bab firman Allah berkenaan Maryam…).
Klik untuk download artikel ini |
Namun, tentu sahaja sebelum sesuatu sumpah itu dapat memiliki
authority seumpama di atas, orang yang bersumpah dan orang yang
mendengar sumpah perlu mengetahui hukum dan adab-adab bersumpah di dalam Islam.
Jika tidak, dibimbangi sumpah akan menjadi alat mainan sehingga ia hilang authority
yang sepatutnya ia miliki. Oleh itu marilah kita mengkaji dan mendalami
“sumpah” di dalam Islam.
Erti
Sumpah.
Sumpah dalam bahasa Arab ialah al-Aiman (الأيمان)
yang merupakan jamak dari perkataan al-Yamin (اليمين). Pada
dasarnya ia bererti tangan kerana untuk bersumpah, masyarakat Arab lazimnya
mengangkat tangan kanan mereka.[2]
Juga, apabila mereka saling bersumpah, masing-masing memukul tangan kanannya
dengan tangan kanan orang yang bersumpah.[3]
Adapun dari sudut istilah, ia bererti menguatkan perkara yang disumpah dengan
mengemukakan sesuatu yang agung secara khusus.[4]
Syarat
Sumpah.
Agar sumpah menjadi sah (valid) dan berauthority
sebagaimana hadis di atas, ia perlu terlebih dahulu menepati satu syarat, iaitu
ia disumpah atas nama Allah, salah satu dari nama-nama Allah atau salah satu
dari sifat-sifat Allah. Berikut diperincikan syarat ini:
- Sumpah dengan nama Allah.
Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda:
مَنْ كَانَ حَالِفًا
فَلْيَحْلِفْ بِاللَّهِ أَوْ لِيَصْمُتْ.
Sesiapa yang ingin bersumpah, maka
bersumpahlah atas nama Allah atau (jika tidak) maka diamlah.[5]
Maka orang yang ingin bersumpah
hendaklah menyebut “Wallahi”, “Billahi” atau “Tallahi”
yang semuanya bermaksud “Demi Allah”.
- Sumpah dengan salah satu dari
nama-nama Allah.
Berdasarkan hadis di atas juga, boleh
bersumpah dengan salah satu nama Allah seperti al-Rahman, al-Rahim,
al-Khalik dan sebagainya. Seumpama: “Demi al-Rahman, aku tidak
pernah melakukan hal itu”.[6]
- Sumpah dengan salah satu sifat
Allah.
Sumpah sebegini pernah dilakukan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, umpama:
أَعُوذُ بِعِزَّتِكَ
الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الَّذِي لاَ يَمُوتُ وَالْجِنُّ وَالإِنْسُ
يَمُوتُونَ.
Aku berlindung dengan Kemuliaan
Kamu, yang tidak ada Tuhan melainkan Kamu yang tidak mati manakala jin dan
manusia akan mati.[7]
عَنْ ابْنِ عُمَرَ
قَالَ: كَانَتْ يَمِينُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ
وَمُقَلِّبِ الْقُلُوبِ.
Daripada Ibn ‘Umar (radhiallahu 'anhuma), dia
berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah bersumpah dengan
berkata: “Tidak! Demi yang membolak-balikkan hati.”[8]
وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لاَ يَسْمَعُ بِي أَحَدٌ
مِنْ هَذِهِ الأُمَّةِ يَهُودِيٌّ وَلاَ نَصْرَانِيٌّ ثُمَّ يَمُوتُ وَلَمْ
يُؤْمِنْ بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ إِلاَّ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ.
Demi yang jiwa Muhammad berada di Tangan-Nya,
tidaklah seorang jua dari umat ini yang mendengar tentang aku, baik Yahudi
mahupun Nasrani, kemudian dia mati tanpa beriman kepada apa yang aku diutus
dengannya (Islam) melainkan dia menjadi dari kalangan ahli neraka.[9]
Jika seseorang bersumpah dengan sesuatu selain Allah,
nama-nama Allah atau sifat-sifat Allah, sumpahnya bukan sahaja tidak sah tetapi
dia telah menyekutukan Allah. Ini adalah dosa syirik yang tidak akan diampuni
oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala jika orang itu tidak bertaubat. Hadis
berikut menjadi rujukan:
سَمِعَ ابْنُ عُمَرَ
رَجُلاً يَحْلِفُ: لاَ وَالْكَعْبَةِ! فَقَالَ لَهُ ابْنُ عُمَرَ: إِنِّي سَمِعْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ
اللَّهِ فَقَدْ أَشْرَكَ.
Ibn ‘Umar (radhiallahu 'anhuma) mendengar seorang lelaki bersumpah: “Tidak, demi Ka’bah!” Lalu Ibn ‘Umar berkata kepadanya: “Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Sesiapa yang bersumpah dengan selain Allah, maka dia telah berbuat syirik.”[10]
Sumpah dengan selain Allah bukan sahaja tidak sah dan syirik, orang yang melakukannya perlu segera mengucapkan syahadah, mempersaksikan bahawa “Tiada Tuhan Melainkan Allah”:
مَنْ حَلَفَ مِنْكُمْ فَقَالَ فِي حَلِفِهِ: بِاللاَّتِ, فَلْيَقُلْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَمَنْ قَالَ لِصَاحِبِهِ: تَعَالَ أُقَامِرْكَ فَلْيَتَصَدَّقْ.
Sesiapa di antara kalian bersumpah lalu berkata dalam
sumpahnya itu: “Demi Latta!”, maka hendaklah dia mengucapkan La ilaha illallah. Dan sesiapa
yang berkata kepada temannya: “Ayuh, aku ingin bertaruh dengan kamu”, maka
hendaklah dia bersedekah.[11]
Mengapakah sumpah dengan selain Allah boleh melibatkan syirik? ‘Abd Allah al-Bassam hafizhahullah menjawab persoalan ini:
al-Yamin ialah sumpah dengan kata-kata
khusus bagi menguatkan sesuatu yang disumpah, iaitu dengan mengemukakan sesuatu
yang agung secara khusus. Orang yang bersumpah apabila ingin menguatkan
sesuatu, baik dalam rangka menafikan atau menetapkan, maka dia perlu
menguatkannya dengan sumpah yang disandarkan kepada yang mulia, yakni dengan
mengucapkan sesuatu mulia yang dia miliki.
Sejak dahulu lagi, manusia menyakini bahawa sesuatu yang dijadikan sandaran sumpah akan menguasai orang yang bersumpah, di mana ia dapat memberikan manfaat atau mudarat berdasarkan sebab-sebab rasional dan tidak rasional. Apabila orang yang bersumpah menepati apa yang dia sumpahkan, maka (diyakini) yang dijadikan sandaran sumpah tersebut telah rela dan mengabulkan sumpahnya. Apabila (yang dijadikan sandaran sumpah) tidak rela, maka ia akan menimpakan bahaya kepadanya.
Atas dasar inilah, sumpah atas nama selain Allah Subhanahu
wa Ta'ala atau atas nama selain sifat Allah dikatakan sebagai perbuatan
syirik (kerana menyakini manfaat dan mudarat datang dari apa yang dijadikan
sandaran sumpah dan bukan datang dari Allah).[12]
Selain larangan bersumpah dengan selain Allah, seseorang itu
juga diperingatkan agar jangan berdusta dalam sumpah, sekalipun terhadap
perkara yang amat kecil. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
مَنْ اقْتَطَعَ حَقَّ
امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِيَمِينِهِ فَقَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ النَّارَ وَحَرَّمَ
عَلَيْهِ الْجَنَّةَ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: وَإِنْ كَانَ شَيْئًا يَسِيرًا يَا
رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: وَإِنْ قَضِيبًا مِنْ أَرَاكٍ.
“Sesiapa yang mengambil hak seorang muslim dengan sumpahnya
(yang dusta), maka sesungguhnya Allah mewajibkan baginya neraka dan
mengharamkan ke atasnya syurga.”
Lalu seorang (yang hadir bersama) bertanya kepada baginda:
“Sekalipun terhadap sesuatu yang remeh ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab:
“(Ya), sekalipun sebatang kayu arak (yang digunakan untuk bersiwak).”[13]
Mengingatkan besarnya ancaman bagi orang yang berdusta dalam
sumpahnya, maka Islam menganjurkan sikap “cegah sebelum parah”, yakni jangan
biasakan diri bersumpah. Jangan bersumpah tentang itu dan ini tanpa sebarang
keperluan untuk bersumpah. Kebiasan bersumpah akan menyebabkan orang itu merasa
tidak mengapa untuk berdusta dalam sumpahnya sehingga akhirnya terjebak dalam
ancaman hadis di atas. Justeru Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
وَلاَ تُطِعْ كُلَّ
حَلاَّفٍ مَهِينٍ .
Dan janganlah kamu menurut orang yang selalu bersumpah, lagi
yang hina.
[al-Qalam 68:10]
Beberapa
Persoalan Berkaitan Sumpah.
- Sah atau tidak sumpah dengan lafaz
yang tidak jelas?
Para ilmuan berbeza pendapat tentang orang yang bersumpah
dengan lafaz yang tidak jelas, umpama “Demi janji Allah…” atau orang yang hanya
menyebut “Aku bersumpah…” tanpa menyandarkannya kepada Allah. Perbezaan ini
membuahkan tiga pendapat:
1. Sumpah tersebut adalah
sah (valid).
2. Sumpah tersebut tidak
sah (invalid).
3. Sumpah tersebut sah
jika penyumpah meniatkannya sebagai satu sumpah, tidak sah jika penyumpah tidak
meniatkannya sebagai satu sumpah.
Di antara tiga pendapat ini, yang terbaik ialah meminta
penyumpah melafazkan semula sumpahnya dengan lafaz yang pasti, umpama “Demi
Allah aku bersumpah tidak melakukan hal ini”. Jika dia enggan, maka sumpahnya
dianggap tidak sah kerana memiliki unsur keraguan di dalamnya.
- Sah atau tidak sumpah dengan
ucapan insya-Allah?
Sumpah ini tidak sah berdasarkan hadis berikut:
مَنْ حَلَفَ
فَاسْتَثْنَى فَإِنْ شَاءَ رَجَعَ وَإِنْ شَاءَ تَرَكَ غَيْرَ حِنْثٍ.
Sesiapa yang bersumpah lalu dia membuat pengecualian (dengan
menyebut insya-Allah),
maka jika dia menghendaki dia boleh menarik balik (sumpahnya itu) dan jika
dia menghendaki dia boleh mengabaikan (sumpahnya itu) kerana ia bukanlah satu
pelanggaran sumpah.[14]
- Bolehkah bersumpah dengan
al-Qur’an?
Kamal bin al-Sayyid Salim hafizhahullah menjawab
persoalan ini:
al-Qur’an ialah perkataan Allah (kalamullah) dan ia
bukan ciptaan (Allah). Perkataan Allah yang suci itu merupakan satu sifat dari
sifat-sifat-Nya. Oleh kerana itu jumhur ilmuan, kecuali Abu Hanifah,
berpendapat boleh bersumpah dengan al-Qur’an dan sumpah itu menjadi sah…
Sementara itu tokoh Mazhab Hanafi yang mutakhir seperti Ibn al-Hamam dan
al-Aini menguatkan pendapat jumhur membolehkan sumpah dengan al-Qur’an.
(Demikian kenyataan Wahbah al-Zuhaili dalam) al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh,
jld. 3, ms. 379.
Sesiapa yang bersumpah dengan mushaf al-Qur’an sementara yang
dia maksudkan ialah perkataan Allah yang tertulis dalam mushaf itu, maka ia
dibolehkan. Namun jika yang dia maksudkan ialah lembaran kertas yang tertulis
(atasnya ayat al-Qur’an), maka ia tidak dibolehkan. Dan Allah sahaja yang lebih
mengetahui.[15]
Saya (Hafiz Firdaus)
menambah, dalam suasana kebanyakan umat Islam masa kini yang tidak faham
tentang sifat Kalamullah dan kaitannya dengan al-Qur’an, serta tidak
tahu membezakan antara Kalamullah dan tulisan di atas al-Qur’an, maka
adalah lebih selamat mereka tidak bersumpah dengan menggunakan al-Qur’an.
- Apakah hukum orang yang
melanggar sumpahnya?
Orang yang bersumpah dengan menepati syarat sahnya lalu dia
melanggar sumpah itu, maka diwajibkan kafarat sumpah berdasarkan firman Allah Subhanahu
wa Ta'ala:
لاَ يُؤَاخِذُكُمْ
اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمْ
الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا
تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ
يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا
حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ
لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.
Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu
yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya
dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dalam keadaan bersungguh-sungguh.
Maka kafaratnya ialah:
- Memberi makan sepuluh orang
miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada
keluarga kamu,
- Atau memberi pakaian untuk
mereka,
- Atau memerdekakan seorang hamba.
- Kemudian sesiapa yang tidak
dapat (menunaikan tiga pilihan kafarat di atas), maka hendaklah dia
berpuasa tiga hari.
Yang demikian itu ialah kafarat penebus sumpah kamu apabila
kamu bersumpah. Dan jagalah - peliharalah sumpah kamu. Demikianlah Allah
menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (hukum-hukum agama-Nya) supaya kamu
bersyukur. [al-Maidah
5:89]
Bagi sumpah yang berganda, maka ia diperincikan sebagai
berikut:
- Orang yang melafazkan sumpah
beberapa kali untuk satu perkara yang sama lalu dia melanggarnya, maka
kafaratnya hanya sekali.
- Orang yang melafazkan satu
sumpah untuk beberapa perkara dengan satu lafaz, maka satu kafarat bagi
setiap perkara yang dilanggarnya.[16]
Walaubagaimanapun terdapat beberapa jenis pelanggaran sumpah
yang tidak diwajibkan kafarat, iaitu:
- Sumpah dusta (al-Yamin
al-Ghamus). Sumpah ini hukum asalnya memang tidak sah kerana ia adalah
dusta. Disebabkan ia sejak awal adalah tidak sah, maka pelanggarannya
tidak mewajibkan kafarat. Akan tetapi orang yang melakukan sumpah dusta
tersebut diwajibkan bertaubat dan menyatakan apa yang benar di sebalik
pendustaannya itu.
- Percakapan biasa yang tidak
dimaksudkan sebagai sumpah (al-Yamin al-Laghw). Terhadap ayat 89
surah al-Maidah di atas, ‘Abd Allah al-Bassam hafizhahullah menulis:
“Aisyah
radhiallahu 'anha menafsirkan sumpah yang tidak dimaksudkan adalah
perkataan yang sering diucapkan oleh lisan manusia saat mereka berbicara,
iaitu ucapan mereka sendiri seperti La wallahi dan Bala billah.
Ia adalah ungkapan yang sering diucapkan oleh lisan tetapi tidak diniatkan
oleh hati sebagai sumpah. Penafsiran sebegini dikemukakan oleh tiga imam
mazhab.”[17]
- Orang
yang melanggar sumpahnya kerana terlupa, keliru atau dipaksa. Ini
berdasarkan keumuman hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
إِنَّ اللَّهَ
تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ.
Sesungguhnya
Allah memaafkan dari umatku kesilapan, kekeliruan dan apa yang dipaksa ke atasnya.[18]
Orang yang telah bersumpah untuk sesuatu yang akan datang,
lalu kemudian dia mendapati sesuatu yang lebih baik dari apa yang dia
sumpahkan, maka tidaklah bersalah untuk dia melanggar sumpahnya yang awal,
asalkan dia membayar kafarat. Dalilnya ialah hadis berikut:
وَإِذَا حَلَفْتَ
عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَكَفِّرْ عَنْ يَمِينِكَ
وَأْتِ الَّذِي هُوَ خَيْرٌ.
Apabila kamu bersumpah dengan sesuatu sumpah, lalu kamu
melihat sesuatu lain yang lebih baik dari apa yang telah kamu sumpah, maka bayarlah
kafarat dari sumpah kamu (yang awal itu) dan ambillah yang lebih baik itu.[19]
- Bagaimana menangani pendapat
yang membolehkan sumpah dengan selain Allah?
Diketahui terdapat sebahagian pihak yang membolehkan sumpah
dengan selain Allah. Mereka berhujah dengan beberapa sumpah Allah Subhanahu
wa Ta'ala di dalam al-Qur’an, di mana Allah bersumpah dengan menyandar
kepada ciptaan-ciptaan-Nya. Antara ayat al-Qur’an yang dimaksudkan:
وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ.
Demi langit dan (bintang) al-Thariq! [al-Thariq 86:01]
وَالْفَجْرِ (1) وَلَيَالٍ عَشْرٍ (2).
Demi waktu fajar dan malam yang sepuluh! [al-Fajr 89:01-02]
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا.
Demi matahari dan cahayanya di pagi hari! [al-Syams 91:01]
Penghujahan di atas dapat ditolak dengan penjelasan:
- Sumpah-sumpah seperti di atas
mengandungi sandaran sumpah yang tersembunyi, iaitu Pencipta bagi
ciptaan-ciptaan tersebut, yakni Allah Subhanahu wa Ta'ala. Sehingga
yang dimaksudkan dalam sumpah-sumpah tersebut ialah “Demi Pencipta langit
dan bintang al-Thariq”, “Demi Pencipta waktu fajar dan malam yang sepuluh”
dan “Demi Pencipta matahari dan cahayanya di pagi hari”.
- Sumpahan Allah dengan menyandar
kepada ciptaan-ciptaan-Nya memiliki tujuan menunjukkan kekuasaan dan
keagungan-Nya dalam mencipta perkara-perkara tersebut. Justeru apabila
Allah bersumpah “Demi matahari…”, ia bagi menunjukkan kepada manusia
kekuasaan dan keagungan-Nya dalam mencipta matahari.
Berdasarkan dua penjelasan di atas, dapat diketahui bahawa
sumpah seumpama ayat-ayat al-Qur’an di atas hanya layak bagi Allah, justeru
menjadi hak-Nya sahaja. Kita sebagai manusia tidak layak meniru tatacara sumpah
sedemikian.
Selain itu pihak yang membolehkan sumpah dengan selain Allah
menggunakan hadis berikut sebagai dalil:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الصَّدَقَةِ أَعْظَمُ أَجْرًا؟ فَقَالَ: أَمَا وَأَبِيكَ
لَتُنَبَّأَنَّهُ أَنْ تَصَدَّقَ وَأَنْتَ صَحِيحٌ شَحِيحٌ تَخْشَى الْفَقْرَ
وَتَأْمُلُ الْبَقَاءَ وَلاَ تُمْهِلَ حَتَّى إِذَا بَلَغَتْ الْحُلْقُومَ قُلْتَ
لِفُلاَنٍ كَذَا وَلِفُلاَنٍ كَذَا وَقَدْ كَانَ لِفُلاَنٍ.
Daripada Abu Hurairah (radhiallahu 'anh) dia berkata,
seorang lelaki datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan
berkata: “Wahai Rasulullah! Apakah sedekah yang paling tinggi anjarannya?”
Rasulullah menjawab: “Demi ayah kamu! Tentu aku akan
menjelaskannya. Iaitu sedekah ketika kamu sihat tetapi kedekut kerana bimbang
kefakiran dan berharap agar harta itu kekal bersamamu. Janganlah menunda
sedekah sehingga ke saat nyawa kamu hampir ditarik, lalu pada saat itu kamu
berkata: “Untuk si-fulan harta ini, untuk si-fulan harta itu” padahal pada saat
itu harta tersebut memang sudah menjadi hak orang-orang itu.”[20]
Pendalilan dengan hadis di atas dijawab, bahawa perkataan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam “Demi ayah kamu!”
bukanlah satu sumpah tetapi sekadar ungkapan yang lazim di sisi masyarakat Arab
(al-Yamin al-Laghw). al-Nawawi rahimahullah menjelaskan:
(Rasulullah) bersumpah dengan ayah (sahabat itu) padahal
(baginda) melarang bersumpah dengan selain Allah. Maka berkenaan sumpah dengan
sandaran ayah ini, dijelaskan bahawa sumpah yang dilarang dengan selain Allah
adalah apabila ia memang dimaksudkan (sebagai sumpah). Adapun lafaz sumpah
dalam hadis ini, ia merupakan kebiasaan di atas lisan orang-orang Arab tanpa
(mereka) memaksudkannya (sebagai sumpah). Maka ia tidak termasuk dalam kategori
sumpah yang dilarang oleh baginda.[21]
- Dalam kes jenayah, bolehkah yang
tertuduh bersumpah sebelum diminta oleh hakim?
Terdapat dua hadis yang menjadi rujukan bagi persoalan ini:
يَمِينُكَ عَلَى مَا يُصَدِّقُكَ عَلَيْهِ صَاحِبُكَ.
Sumpah kamu wajib berada di atas apa yang diminta oleh lawan
kamu (yang membuat tuduhan).[22]
الْيَمِينُ عَلَى
نِيَّةِ الْمُسْتَحْلِفِ.
Sumpah bergantung kepada niat orang yang meminta sumpah.[23]
Berdasarkan dua hadis di atas, para ilmuan terbahagi kepada
dua pendapat:
- Orang yang tertuduh hendaklah
menunggu hingga hakim meminta dia bersumpah bagi membersihkan tuduhan ke
atas dirinya.
- Asalkan ada tuduhan, orang yang
tertuduh boleh bersumpah bagi membersihkan dirinya. Dengan syarat ia
diminta atau dicadangkan oleh orang yang memiliki kedudukan di sisi
masyarakat atau negara, baik orang itu ialah seorang hakim atau selainnya.
Pada analisa saya, yang lebih kuat ialah pendapat yang kedua.
Penjelasannya adalah seperti apa yang dikatakan oleh Muhammad bin Ismail
al-Shan‘ani rahimahullah:
Kesimpulannya, sumpah itu sesuai dengan niat orang yang
bersumpah dalam semua perkara kecuali apabila diminta bersumpah oleh hakim atau
wakilnya terhadap sesuatu tuduhan yang dihadapkan ke atasnya. Maka dalam kes
ini sumpah hendaklah sesuai dengan maksud orang yang meminta dia bersumpah
(yakni hakim atau wakilnya). Inilah maksud hadis di atas.
Adapun apabila dia bersumpah tanpa diminta untuk bersumpah
oleh hakim atau wakilnya terhadap sesuatu tuduhan yang dihadapnya, maka sumpah
itu sesuai dengan niat orang yang bersumpah.
… Saya (al-Shan‘ani) berkata, tidak diketahui dari mana
datangnya pembatasan (terhadap keumuman) hadis di atas kepada hakim atau
wakilnya sahaja (dalam persoalan permintaan sumpah). Padahal zahir hadis
menunjukkan apabila sumpah itu diminta oleh orang yang memiliki hak (yakni
kedudukan dalam masyarakat atau negara), maka niat sumpah itu sesuai dengan
niat orang yang memintanya (dan ini berlaku secara) mutlak.[24]
- Apakah maksud sumpah Mubahalah?
Sumpah mubahalah merujuk kepada ayat berikut:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.
Kemudian sesiapa yang membantahmu mengenainya sesudah kamu
beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: “Marilah kita
menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta
perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon
kepada Allah dengan bersungguh-sungguh serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta.” [‘Ali Imran 3:61]
Perkataan Mubahalah (مباهلة) berasal
daripada kata bahlah atau buhlah (بهلة) yang bererti doa yang bersungguh-sungguh
untuk menjatuhkan kutukan kepada lawan yang membangkang. Imbuhan Mubahalah
menunjukkan wujudnya dua pihak yang saling melakukan perkara yang sama, dalam
kes ini saling berdoa kepada Tuhan untuk menjatuhkan laknat kepada pihak yang
mengingkari kebenaran.[25]
Merujuk kepada ayat di atas, diriwayatkan bahawa
pada satu ketika datang delegasi Nasrani dari Najran[26]
untuk berdialog dengan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam di Kota
Madinah dalam subjek perbandingan agama antara Kristian dan Islam. Setelah
disampaikan segala hujah yang benar yang tidak mampu dijawab oleh delegasi
Nasrani, mereka tetap enggan mengakui kebenaran Islam, apatah lagi memeluknya.
Keengganan delegasi Nasrani ini menyebabkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala menurunkan ayat 61 surah ‘Ali Imran di atas.
Berdasarkan ayat ini, apabila terdapat dua pihak yang
bertikai dengan saling menuduh sementara masing-masing pihak telah mengemukakan
hujah masing-masing, maka alternatif terakhir bagi menyelesaikan pertikaian
ialah melakukan sumpah mubahalah. Melalui sumpah mubahalah
masing-masing pihak membawa ahli keluarga terdekat masing-masing dan bersumpah
seandainya pihak yang menuduh berdusta, laknat Allah akan tertimpa ke atas ahli
keluarganya.
Kehadiran ahli keluarga terdekat memiliki pengaruh yang amat
mendalam sehingga orang yang berdusta dalam membuat tuduhan akan menarik balik
tuduhannya itu. Ini kerana dia tidak mahu kesalahan dirinya sendiri memberi
kesan buruk kepada ahli keluarga tersayangnya, yang pada asalnya memang tidak
bersalah langsung.
Dengan merujuk kepada hadis-hadis yang mengkhabarkan
peristiwa mubahalah yang dilakukan oleh Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam, dapat dirumuskan beberapa syarat sumpah mubahalah:
- Ia sebagai alternatif terakhir
setelah semua alternatif lain dilaksanakan bagi meleraikan pertikaian.
- Masing-masing pihak membawa
bersama ahli keluarganya yang terdekat.
- Masing-masing pihak bersama ahli
keluarga terdekat hadir secara berhadapan.
- Masing-masing pihak bersumpah,
umpama: “Demi Allah! Aku bersumpah aku tidak bersalah dalam tuduhan ini.
Ya Allah! Yang menuduh telah berdusta dalam membuat tuduhan, maka
jatuhkanlah laknat-Mu ke atas penuduh dan ahli keluarganya.” Pihak kedua
pula bersumpah, umpama: “Demi Allah! Aku tidak berdusta dalam membuat
tuduhan ini. Ya Allah! Yang tertuduh telah berdusta dalam menafikan
tuduhan, maka jatuhkanlah laknat-Mu ke atas tertuduh dan ahli
keluarganya.”
Lazimnya apabila masing-masing pihak hadir bersama ahli
keluarga terdekat secara berhadapan, sumpah mubahalah tidak akan
berlaku. Pihak yang membuat tuduhan palsu akan menarik diri. Bahkan dia mungkin
tidak akan hadir atau tidak akan membawa ahli keluarganya. Ini sebagaimana yang
berlaku kepada delegasi Najran itu sendiri. Hadis berikut menjadi rujukan:
عَنْ حُذَيْفَةَ
قَالَ: جَاءَ الْعَاقِبُ وَالسَّيِّدُ صَاحِبَا نَجْرَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُرِيدَانِ أَنْ يُلاَعِنَاهُ. قَالَ: فَقَالَ
أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ لاَ تَفْعَلْ فَوَاللَّهِ لَئِنْ كَانَ نَبِيًّا
فَلاَعَنَّا لاَ نُفْلِحُ نَحْنُ وَلاَ عَقِبُنَا مِنْ بَعْدِنَا, قَالاَ إِنَّا
نُعْطِيكَ مَا سَأَلْتَنَا وَابْعَثْ مَعَنَا رَجُلاً أَمِينًا وَلاَ تَبْعَثْ
مَعَنَا إِلاَّ أَمِينًا. فَقَالَ: لأَبْعَثَنَّ مَعَكُمْ رَجُلاً أَمِينًا حَقَّ
أَمِينٍ. فَاسْتَشْرَفَ لَهُ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ. فَقَالَ: قُمْ يَا أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الْجَرَّاحِ. فَلَمَّا قَامَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَذَا
أَمِينُ هَذِهِ الأُمَّةِ.
Daripada Huzaifah (radhiallahu
'anh), dia berkata: al-Aqib dan al-Sayyid, ketua delagasi Najran datang
kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk saling melaknat
(Mubahalah).
(Huzaifah menyambung): Lalu berkata salah
seorang daripada mereka kepada sahabatnya: “Janganlah berbuat demikian kerana
Demi Allah, jika benar dia (Muhammad) seorang Nabi lalu kita melaknat dia pasti
kita dan generasi sesudah kita tidak akan mencapai kejayaan.”
Lalu akhirnya mereka berdua berkata: “Kami akan
memberikan apa yang kamu minta (sebagai perjanjian damai) dan utuskanlah kepada
kalangan kami seorang yang amanah, tidak sebarangan orang kecuali yang amanah.”
Rasulullah menjawab: “Aku akan mengutus bersama kalian seorang yang amanah,
benar-benar amanah.”
Setelah itu maka setiap seorang daripada para
sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sangat-sangat
berharap agar merekalah yang terpilih sebagai utusan yang amanah tersebut. Lalu
Rasulullah bersabda: “Bangunlah wahai Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah.” Tatkala (Abu
‘Ubaidah) berdiri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
“Inilah orang amanah umat ini.” [27]
[1] Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 3444 (Kitab
Ahadits al-Anbiya’, Bab firman Allah berkenaan Maryam…).
[2] ‘Abd Allah bin ‘Abd al-Rahman al-Bassam – Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram (Maktabah al-Asri, Mekah, 2003), jld. 7, ms. 105.
[3] Abu Malik Kamal bin al-Sayyid Salim – Shahih Fiqh al-Sunnah wa Adillatuh wa Taudhih Mazahib al-Aimmah (Maktabah al-Taufiqiyyah, Kaherah), jld. 2, ms. 285.
[4] Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, jild. 7, ms. 105.
[5] Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 2679 (Kitab
al-Syahadat, Bab bagaimana cara bersumpah).
[6] Shahih Fiqh al-Sunnah, jld. 2, ms. 288.
[7] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 7383.
[8] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 6628.
[9] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 153.
[10] Sahih: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albbani dalam Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 3251.
[11] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1647.
[12] Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, jild. 7, ms. 108.
[13] Sahih:
Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 137.
[14] Sahih: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 3262.
[15] Shahih Fiqh al-Sunnah, jld. 2, ms. 289-290.
[16] Shahih Fiqh al-Sunnah, jld. 2, ms. 314-315.
[17] Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, jild. 7, ms. 117.
[18] Sahih: Dikeluarkan oleh Ibn Majah dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan Ibn Majah, hadis no: 1675.
[19] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 6622.
[20] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1032-2.
[21] al-Minhaj Syarh Shahih Muslim bin al-Hajjaj (Dar al-Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, Beirut), jld. 4, ms. 359.
[22] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1653.
[23] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1653-2.
[24] Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram (Dar al-Arqam, Beirut), jld. 2, ms. 423.
[25] Quraish Shihab – Tafsir al-Mishbah (Lentera Hati, Djuanda), jld. 2, ms. 105.
[26] Najran terletak di Yaman, kira-kira 240km di utara bandar San’a. [Syed Anwar Ali – Qur’an: The Fundamental Law of Human Life (Hamdard Foundation, Karachi 1987), jld. 4, ms. 172].
[27] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 4380.