Article Index

Assalamualaikum wh. wb

Tujuan saya menulis bukan hendak mepersoalkan halal/haram mut'ah. Kalau anda berkeyakinan mut'ah itu haram, itu pilihan anda. Tapi yang hendak saya persoalkan mengapakah anda ingin menyamakan mut'ah itu dengan zina yang diterima oleh Mazhab Ahlul Bait (MAB). Sila rujuk Bukhari atau Muslim.

Jawapan THTL:
Pandangan saya terhadap Syi'ah menyamai sikap Prof al-Imam Dr Muhammad Abu Zahrah dan Syaikh Mahmud Syaltut:

Iaitu menghormati Syi'ah's right of co-existence with Sunni, sebagaimana ujudnya Zaidiah di Yaman, Imamiah di Selatan Lebanon atau kerajaan Ja'afari Imamiah di Iran. Fuqaha' di atas juga meyakini Syi'ah Rafidhah ini sudah tidak ada lagi dan negara Islam Syi'ah sekarang juga tidak melahirkan permusuhan mereka (yang ketara) terhadap ASWJ. Manakala perbedzaan dalam usyuliah dan juga feqh tidak akan dibangkit oleh ASWJ, Syi'ah boleh mempraktikkan ajaran mereka asalkan mereka tidak mencela ASWJ dan cuba menyibarkannya..

Mempertahankan perkahwinan Mut'ah adalah sesuatu yang menetapi nas dan menafikan Ijma' ASWJ, ini kerana Syi'ah Imamiah Iraniah melaksanakannya dan telah menggariskan peraturan yang ketat supaya Mut'ah tidak di abuse dan ia dilaksanakan dalam suasana benar-benar dharurat sahaja. Namun mana-mana syi'ah tidak boleh mempersoalkan bagaimana ASWJ ijma' mengharamkannya sejak Khalifah Umar al-Khattab ra lagi. Tapi tidak salah untuk kita berbincang atas ruh ingin tahu rasional halal/haram sesuatu hukum yg ketara dalam dua madzhab besar ini.

Dalam Feqh, ASWJ dan MAB berbeda dalam 17 perkara yg besar, salah satunya perkahwinan mut'ah. Dalam pandangan ASWJ: Mut'ah, bersetubuh dgn hamba perempuan, dan poligami tanpa had adalah suatu yg normal di masa silam, malah sebelum Islam lagi kerana status wanita di masa itu ialah mereka adalah benda bukan manusia. ASWJ secara ijma' telah mengharamkan mut'ah dan menyamakan ia dgn zina.

Nikah Mut'ah menurut Imam Ibn Qayyim al Jauziah dlm Zaad al Ma'ad, Jld 5, ASWJ mengharamkan lima jenis perkahwinan:

1. Nikah Sighar (tanpa mahar, barter marriage)
2. Nikah Mahalil (kahwin talak tiga/cina buta)
3. Nikah Mut'ah (kahwin kontrak/sementara)
4. Nikah sa'at Ihram
5. Nikah wanita penzina (an-Nuur: 03)