Soalan: 

Alam rumahtangga abang dan kakak saya kerap kali dilanda pergaduhan dan kesedihan, demikian juga di kalangan saudara-mara saya. Di antaranya ada yang berakhir dengan penceraian atau di ambang penceraian. Semua ini menyebabkan saya takut dan ragu-ragu untuk berkahwin. Apakah yang patut saya buat?

 

Jawapan:

Kenyataan di atas memang benar, namun ia tidak sepatutnya menjadi alasan untuk takut berkahwin. Sebaliknya hendaklah diteruskan hajat berkahwin dengan keazaman untuk menjadikan alam rumahtangga anda lebih baik berbanding selainnya.

Pada pengamatan saya, banyak pasangan berkahwin tanpa fokus yang cukup berkenaan alam perkahwinan. Bagi mereka fokus perkahwinan hanya ditumpukan kepada hari perkahwinan sementara apa yang berlaku selepas itu dibiarkan sahaja, hanyut dalam mengikut arus kehidupan. Segala perancangan, kreativiti dan semangat dicurahkan kepada kebahagiaan sehari sementara ribuan hari selepas itu diabaikan. Maka hendaklah anda dan bakal pasangan anda mengubah kesalahan ini dengan tetap memberi fokus kepada membahagiakan hari-hari selepas hari perkahwinan.

Faktor kedua, banyak pasangan yang tidak mencari ilmu berkenaan alam rumahtangga. Mereka menyangkakan ia adalah sesuatu yang fitrah dan boleh ditempuh secara mudah. Oleh itu ada yang yang berpendidikan hingga ke tahap Master dan PhD tetapi pendidikan mereka berkenaan alam rumahtangga tetap di bangku tadika. Mereka mencari ilmu untuk mencapai kecemerlangan dalam kerjaya sementara ilmu rumahtangga tidak disentuh. Sepatutnya ilmu rumahtangga perlu dicari dengan lebih gigih kerana kebahagiaan di rumah akan menghasilkan kecemerlangan di tempat kerja jua.

Terakhir, pergaduhan adalah sesuatu yang lumrah dalam alam rumahtangga. Sayang sekali, ramai yang sekadar ingin melupakan pergaduhan dan berharap ia tidak akan berulang. Sikap yang benar ialah tidak melupakan pergaduhan, sebaliknya hendaklah diingati dengan objektif mengkaji sebab-sebab ia berlaku dan bagaimana untuk mengelaknya dari berulang lagi.