Salam semua..

Nih...saya nak tanya pula. Dalam Quran ada kata Allah tu sangat dekat dengan kita. Dimana saja kita Tuhan tu ada. Dalam Surah 50-ayat 18 lagi nyata - Tuhan tuh lebih hampir dari harka' dan harkom kita. Apa maknanya ni. Kalau kita wara' sajakah Allah hampir dengan kita atau orang Islam sajakah atau semua manusia.

Jawab THTL:

Apa yang anda musykilkan ini dibahaskan dalam ilmu tawheed dalam bab sifat Ma'iyatiLlah (kebersamaan bagi Allah Ta'ala). Menurut aqeedah ASWJ: sifat Ma'iyatiLlah (Allah bersama makhluk) ini pada dua macam:


1. Kebersamaan Allah (atau Allah itu sangat dekat) dengan seluruh makhluk bermaksud sifat rububiyah Allah yakni sifat Ilmu (mengetahui), al-Ihathah (meliputi) dan sifat al-Ithla' (Melihat) segala urusan makhluknya. Dalil:AL-Hadid: ayat 4. Ini juga dinamakan kebersama'an yang umum.

2. Kebersamaan atau sifat dekat Allah khusus buat orang beriman dalam bentuk penjagaan, perhatian dan pertulungan. Dalil: an-Nahl: 128

Nak bagi mudah faham kita sebut dalam contoh bahasa pasar: Kerajaan Malaysia menjaga kebajikan seluruh rakyatnya, tapi memberi perhatian kepada bumiputra. Maka Allah ini dekat dengan seluruh makhluknya tapi perhatian khusus kepada orang beriman.


Rujukan: Imam dan Syaikhul Islam Ibn Taymiyah, Majmu' Fatawa (koleksi Fatwa Syaikhul Islam), Jld 5; juga dalam Aqeedah al Wasitiyah (Akidah Pertengahan) juga oleh Syaikhul Islam.