ISU 15 : BERAMAL DENGAN
HADIS DAIF
Soalan 15:
Ada pendapat
yang mengatakan bahawa kita boleh beramal dengan hadis dhaif.
Apakah maksud beramal dengan hadis dhaif dan adakah ia
memang dibenarkan?
Jawapan:
Ada pendapat yang telah lama tersebar dalam
kalangan agamawan sama ada di negara luar atau di negara
kita. Pendapat tersebut ialah kita boleh beramal dengan apa
sahaja hadis selagi ia tidak palsu. Beramal dengan hadis
dhaif bermaksud: Kita beramal dengan amalan-amalan yang
digalakkan atau disebut fadhilatnya di dalam hadis dhaif.
Maksud pendapat ini ialah kita sebenarnya tidak perlu
terlalu teliti dalam mengkaji hadis-hadis ini kerana kalau
sekiranya hadis tersebut dhaif sekalipun, ia masih boleh
diamalkan. Ada yang menyangka bahawa pendapat ini adalah
pendapat yang telah disepakati ( Ijma� atau Ittifaq).
Menurut salah seorang ulama hadis zaman ini,
Abdullah al Talidi:
Dan
pendapat yang memudahkan untuk mengambil hadis dhaif dalam
bab sirah (termasuklah bab fadhail) mesti ditinggalkan pada
zaman ini dan haruslah mengambil pendapat Yahya Ibn Ma�in
(232H), al Bukhari dan Muslim. Pendapat ini yang dinamakan
sebagai pendapat orang yang �mutasyaddid� (tegas) yang tidak
menerima kecuali yang sahih tidak kira apa jua tajuknya (sama
ada dalam bidang hukum-hakam atau fadhail).
Untuk
menjelaskan perkara ini dengan seringkas mungkin, saya
kemukakan perkara-perkara berikut untuk perhatian kita
bersama. Sekiranya para pembaca bersetuju dengan
pandangan-pandangan ini, maka ambillah sebagai pedoman :
1- Tidak
ada ijma atau ittifaq (kesepakatan) dalam kalangan semua
ulama bahawa dibolehkan beramal dengan hadis dhaif. Maka
dakwaan bahawa telah disepakati boleh beramal dengan hadis
dhaif adalah dakwaan yang tidak tepat sama sekali. Apabila
sesuatu perkara itu belum disepakati, maka perlulah kita
berusaha untuk mencari pendapat yang terbaik berdasarkan
hujah.
2- Kata
seorang pengkaji hadis yang terkenal pada zaman ini,
Muhammad Nasiruddin al Albani: �Telah masyhur di kalangan
ramai ahli ilmu dan penuntutnya bahawa hadis dhaif boleh
diamalkan di dalam fadhilat amalan dan mereka menyangka
bahawa tiada perselisihan dalam pendapat tersebut�.
Seterusnya al Albani menyebut antara sebab utama ramai
berpendapat sebegitu ialah kata-kata al Nawawi (676H). Al
Nawawi dalam banyak bukunya menyatakan telah disepakati oleh
para ulama bahawa boleh beramal dengan hadis dhaif. Pendapat
al Nawawi itu diragui ketepatannya kerana terdapat
ulama-ulama lain dalam bidang hadis yang tidak sependapat
dengan beliau. Al Albani menyebutkan beberapa tokoh yang
menolak pendapat tersebut seperti Yahya Ibn Ma�in, Abu Bakr
Ibn al Arabi, Ibn Hazm (456H) dan sebagainya.
3- Para
ulama yang membenarkan kita beramal dengan hadis dhaif telah
meletakkan syarat-syarat tertentu sebelum sesuatu hadis
dhaif diamalkan. Pendapat ini
merupakan pendapat yang dikemukakan oleh Ibn Hajar al
Asqalani. Antara syaratnya ialah: - sanad hadis itu
tidak terlalu dhaif, kandungan hadis itu mestilah berkaitan
amalan-amalan sahaja dan bukan perkara aqidah atau
hukum-hakam, amalan yang dibuat mestilah telah sedia
dimaklumi asasnya dalam nas-nas Al Quran dan hadis-hadis
sahih (maksudnya ia tidak membawa amalan baru yang tidak ada
asas) dan syarat terakhir ialah jangan kita menyebut bahawa
hadis dhaif itu benar-benar datang daripada Nabi SAW.
4- Syarat-syarat
yang diletakkan tadi sebenarnya terlalu sukar untuk dikaji
dan dinilai kecuali dari seseorang yang bergelar pengkaji
hadis atau muhaddith.
5- Kita
mendapati ramai ulama dan pengkaji hadis moden memutuskan
bahawa pendapat yang paling tepat dan selamat ialah beramal
dengan hadis sahih dan tidak beramal dengan hadis dhaif. Di
antara mereka ialah Yusof al Qaradhawi, Muhammad Nasiruddin
al Albani, Muhammad Ajjaj al Khathib, Ahmad Syakir, Syuaib
al Arnaouth, Abdul Qadir al Arnaouth dan lain-lain lagi.
6-
Hadis-hadis sahih sudah banyak dan mencukupi untuk kita
jadikan sebagai dalil dan hujah dalam amalan ibadah dan
amalan seharian.
7- Suka
saya ingatkan di sini dengan kata-kata Ibn Hajar al Asqalani
dalam bukunya Tabyin al Ajab yang menggariskan syarat
tambahan bagi mereka yang ingin beramal dengan hadis dhaif.
Syarat tambahan itu ialah:
�Tidak
menghebahkannya kepada orang ramai sehingga orang-orang yang
jahil menyangka bahawa amalan tersebut adalah dari hadis
sahih�.
Lihatlah betapa berhati-hatinya beliau dalam membenarkan
seseorang beramal dengan hadis-hadis dhaif.
8- Menurut
seorang penulis dalam bidang hadis, Subhi al Solih :
�Tidak syak lagi menurut pandangan agama bahawa sebarang
riwayat yang dhaif tidak dapat dijadikan sebagai sumber
hukum syarak dan tidak juga kepada sifat akhlak yang mulia
kerana sangkaan (zan) tidak dapat mengatasi kebenaran.
Fada�il (kelebihan ibadah) sama seperti ahkam (hukum-hukum)
yang tergolong dalam asas-asas agama yang penting dan tidak
mungkin asas-asas agama ini dibina di atas asas yang lemah
dan tidak kukuh�.
9- Salah
seorang ulama hadis terkemuka dari Syria, Badruddin al
Hasani telah menambah dua lagi syarat untuk beramal dengan
hadis dhaif iaitu:
�Tidak
mengaitkan lafaz hadis itu dengan Nabi SAW dan hadis dhaif
itu mestilah tidak menyalahi hadis sahih atau hukum yang
telah sedia diketahui�.
10-Menyatakan
dengan mudah bahawa �boleh beramal dengan hadis dhaif�
adalah satu pernyataan yang terlalu umum dan boleh disalah
fahami oleh mereka yang tidak mengetahui syarat-syarat yang
perlu ada. Perkara ini mungkin menyebabkan ramai orang akan
tersalah dalam mengambil hadis-hadis yang sangat dhaif atau
palsu dan beramal dengannya. Maka adalah lebih baik dan
selamat jika kita tumpukan ke arah beramal dengan
hadis-hadis sahih.
|