Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, kami
memuji-Nya dan kami memohon pertolongan-Nya dan kami memohon keampunan-Nya, dan
kami berlindung kepada Allah dari keburukan diri kami dan dari keburukan
perbuatan kami. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tiadalah kesesatan
baginya dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah maka tiadalah petunjuk baginya.
Kami bersaksi bahawa tiada tuhan kecuali Allah yang Maha Esa, tiada sekutu
bagi-Nya dan kami bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya.
Pengenalan.
Buku ini merupakan siri
pertama dalam membahas dan menjawab hujah-hujah asas yang lazim dikemukakan oleh
Syi‘ah al-Rafidhah ke atas Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah
dalam persoalan Khalifah (al-Imamah).
Hujah-hujah ini terdiri daripada ayat-ayat al-Qur’an, hadis-hadis Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam dan beberapa peristiwa sejarah. Memandangkan
subjek ini adalah sesuatu yang agak luas, ia akan diterbitkan dalam bentuk
bersiri, insya-Allah.
Atas tujuan singkatan
perkataan di dalam buku ini, Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah akan
disebut sebagai Ahl al-Sunnah sahaja manakala Syi‘ah al-Rafidhah
akan disebut sebagai Syi‘ah sahaja.
Kenapa buku ini ditulis
?
Ada tiga faktor utama yang
menyebabkan penulis memilih subjek ini sebagai subjek kajian dan tulisan:
Pertama:
Dakwah Syi‘ah di
tanah air kita dewasa ini sudah semakin aktif. Sekalipun pihak-pihak berwajib
memantau gerakan dakwah yang mereka lakukan secara terbuka, ini tidak menghalang
mereka untuk terus menyebar luaskan mazhab mereka melalui kaedah usrah di
kampus pusat pengajian tinggi, dari rumah ke rumah dan melalui medium internet.
Gerakan secara kecil-kecilan ini lama kelamaan akan beransur besar. Mamduh
Farhan al-Buhari menyenaraikan 5 faktor yang menyuburkan dakwah Syi‘ah di
kalangan umat Islam Ahl al-Sunnah:
1. Kejahilan
umat Islam tentang agama mereka sendiri.
2. Kejahilan
umat Islam tentang mazhab Syi‘ah.
3. Strategi
Syi‘ah yang memanfaatkan suasana kelemahan ekonomi umat Islam. Bantuan
ekonomi dihulurkan sebagai penjinak hati ke arah mazhab Syi‘ah.
4. Kelalaian
tokoh-tokoh Ahl al-Sunnah dalam menanggapi dakwah Syi‘ah.
5. Kesungguhan
luar biasa mazhab Syi‘ah dalam menyebar luaskan mazhab mereka.
Kedua:
Sejauh kajian penulis,
usaha kita (Ahl al-Sunnah) untuk memantau gerakan Syi‘ah hanyalah
sekadar (1) menghukum bahawa ia adalah mazhab yang sesat dan (2)
mengemukakan beberapa bukti tentang ciri-ciri akidah mereka yang pelik lagi aneh.
Masih terlalu sedikit usaha yang dilakukan untuk menjawab hujah-hujah yang
dikemukakan oleh tokoh-tokoh Syi‘ah yang membenarkan mazhab mereka di
atas Ahl al-Sunnah. Dalam suasana kematangan umat Islam masa kini
mencerna sumber-sumber ilmu, mereka tidak lagi mudah menolak sesuatu mazhab atau
aliran semata-mata kerana dilabelkan “sesat” atau “aneh.”
Ketiga:
Termasuk ciri kematangan
umat Islam masa kini ialah mereka tidak lagi mengikut secara membuta tuli
kata-kata guru atau orang terkenal, tetapi mereka memerhatikan dalil dan hujah
yang dikemukakan – sama ada ia bersumber daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang
sahih atau selain daripada itu. Konsep siapa yang berkata tidak lagi
menjadi hujah tetapi apa yang dikatakan, itulah yang menjadi hujah.
Dalam usaha menegakkan diri
mereka sebagai mazhab yang benar di atas Mazhab Ahl al-Sunnah,
Syi‘ah memiliki strategi menggunakan dalil-dalil yang bersumber dari rujukan
Ahl al-Sunnah sendiri. Mereka menggunakan al-Qur’an yang sama dengan
Ahl al-Sunnah, malah dengan terjemahan yang berasal daripada tokoh Ahl
al-Sunnah sendiri.
Mereka juga merujuk kepada
kitab-kitab hadis dan tarikh (sejarah) yang sama dengan Ahl al-Sunnah.
Syi‘ah tidak lagi menggunakan sumber-sumber rujukan mereka tersendiri
sehinggakan nama tokoh-tokoh mereka yang terkenal daripada al-Kulaini
(329H) sehingga ke
al-Thabathaba’i (1981M) tidak lagi disebut langsung.
Strategi ini benar-benar
berjaya memperoleh keyakinan umat Islam yang asalnya terdiri daripada kalangan
Ahl al-Sunnah, sama ada orang awam mahupun para tokoh dan cendekiawan.
Akhirnya sebahagian mereka ada yang berkesimpulan bahawa Mazhab Ahl al-Sunnah
dan Mazhab Syi‘ah al-Rafidhah adalah sama-sama benar
manakala sebahagian lain menganggap yang
benar hanyalah Mazhab Syi‘ah lalu meninggalkan Mazhab Ahl al-Sunnah.
Tiga faktor di atas
membuatkan penulis merasa penting untuk membuat kajian dan jawapan ke atas
hujah-hujah yang dikemukakan oleh Syi‘ah ke atas Ahl al-Sunnah.
Sebagai permulaan, kajian dan jawapan ini ditumpukan kepada persoalan khalifah.
Diakui masih terdapat beberapa persoalan lain yang tidak kurang pentingnya
seperti perbezaan pegangan akidah, hukum fiqh khasnya yang berkaitan dengan
Nikah Mut’ah dan persoalan sejarah khasnya yang berkaitan dengan pembunuhan
‘Ali, Hasan dan Husain radhiallahu ‘anhum.
Sasaran Pembaca:
Buku ini ditujukan kepada 3
golongan:
1. Mereka
yang sebelum ini pernah menjadi sasaran dakwah ahli-ahli Syi‘ah sama ada
secara langsung atau tidak langsung, lalu ingin mencari jawapan bagi menangani
hujah-hujah yang dikemukakan kepada mereka.
2. Mereka
yang sehingga kini belum dijadikan sasaran dakwah oleh Syi‘ah tetapi
ingin mempersiapkan jawapan sebagai “perisai” seandainya dijadikan sasaran pada
masa-masa yang akan datang.
3. Mereka
yang kini berdiri dalam Mazhab Syi‘ah tetapi masih memiliki keinginan dan
keterbukaan untuk mengkaji dan menganalisa.
Struktur buku.
Buku ini penulis bahagikan
kepada beberapa siri. Ini kerana:
1. Subjek
yang akan dibahas ini adalah sangat luas. Jika disusun dalam sebuah buku sahaja,
ia akan menjadi sangat tebal dan ini lazimnya akan memberatkan kebanyakan
pembaca awam.
2. Membahagikannya
kepada beberapa siri membolehkan perbahasan menjadi lebih fokus tanpa
mengakibatkan masalah information overload.
3. Pembahagian
ini juga memudahkan penulis untuk mengkaji dan membahas subjek ini secara
bertahap-tahap. Ia juga memudahkan penulis untuk membuat tambahan dan edisi
semakan (revision) seandainya perlu pada masa-masa akan datang.
Buku Siri Pertama
ini dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian Pertama memberi tumpuan
kepada:
1. Pengenalan
ringkas kepada definisi Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah serta sejarah
kelahiran kedua-dua mazhab ini.
2. Mengenal
pasti adakah Syi‘ah dan Ahl al-Bait mewakili satu mazhab yang sama.
3. Petunjuk
al-Qur’an yang mengiktiraf kekhalifahan Abu Bakar, ‘Umar, ‘Utsman dan ‘Ali.
4. Menerangkan
iktikad Ahl al-Sunnah terhadap Ahl al-Bait.
Ini diikuti dengan
Bahagian Kedua yang menggariskan 5 strategi asas yang digunakan oleh
Syi‘ah dalam berhujah ke atas Ahl al-Sunnah. Pengetahuan terhadap 5
strategi asas ini adalah penting untuk para pembaca mengenali dan menangani
hujah-hujah Syi‘ah, sama ada yang akan dikemukakan dalam buku ini atau
yang selainnya.
Insya-Allah
buku ini akan disusuli dengan siri-siri yang berikutnya yang memberi tumpuan
menjawab hujah-hujah Syi‘ah daripada al-Qur’an, al-Sunnah dan Sejarah.
Contoh hujah Syi‘ah daripada al-Qur’an ialah Ayat al-That-hir (ayat
33 surah al-Ahzab), Ayat al-Mawaddah (ayat 23 surah al-Syura) dan Ayat
al-Wilayah (ayat 55 surah al-Maidah). Contoh hujah daripada al-Sunnah
ialah Khutbah Ghadir Khum, Hadis al-Tsaqalain dan Hadis al-Safinah.
Contoh hujah daripada Sejarah ialah Penyembunyi wasiat Rasulullah, Perlantikan
Abu Bakar dan Peristiwa Tanah Fadak.
Sumber Rujukan.
Teks ayat-ayat al-Qur’an
Resam Uthmani disalin terus (copy & paste) dari edisi cdrom al-Mushaf
v1.0 keluaran Harf Information Technologies, Kaherah (www.harf.com).
Terjemahan ayat-ayat al-Qur‘an al-Karim dirujuk kepada kitab Tafsir Pimpinan
al-Rahman kepada Pengertian al-Qur‘an oleh Abdullah Basmeih yang diterbitkan
oleh Jabatan Perdana Menteri Malaysia, dirujuk terus dari edisi cdrom Holy
Qur’an v6.31 keluaran Harf IT, Kaherah. Dalam beberapa kes terpencil
terjemahan diambil dari rujukan yang lain dan hal ini akan dicatit di bahagian
notakaki.
Hadis-hadis Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam dirujuk kepada kitabnya yang asal sepertimana
yang akan penulis catitkan di bahagian notakaki. Setiap hadis yang dikemukakan
didahulukan darjat kekuatannya (sahih, hasan atau dha‘if)
diikuti dengan rujukan sumber dan jalan-jalan periwayatannya (takhrij).
Ini hanyalah sebagai format penyampaian. Hadis-hadis daripada kitab
Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim adalah sahih dengan sendirinya
manakala hadis-hadis daripada kitab yang lain dirujuk darjat kekuatannya kepada
penilaian para ahli hadis yang diiktiraf.
Sumber rujukan lain akan
dicatit di bahagian notakaki. Di mana mungkin, sumber rujukan yang terdiri
daripada kitab klasik akan penulis catitkan nama bab bagi memudahkan kajian
semula oleh para pembaca. Ini kerana kitab-kitab klasik ini adakalanya memiliki
lebih dari satu penerbit dengan disunting (tahqiq) oleh para peneliti
yang berlainan sehingga rujukan mukasurat bagi satu edisi akan berbeza dengan
edisi yang lain. Jika kitab klasik tersebut tidak memiliki bab, penulis akan
berikan rujukan mukasurat bagi beberapa edisi yang sedia ada. Bagi sumber
rujukan terkini di mana penerbitnya hanya satu, penulis akan catitkan nama
penerbit dan lokasinya tanpa disertai dengan nama bab.
Selain itu penulis juga
akan menyenaraikan beberapa sumber rujukan yang sudah diterjemahkan ke
bahasa Melayu, Indonesia atau Inggeris yang ada kaitannya dengan topik yang
sedang dibahas bagi membantu para pembaca melakukan kajian sendiri.
Penghargaan.
Buku ini tidak akan dapat
disempurnakan tanpa bantuan, semakan dan suntingan daripada isteri, Maryati Mat
Nasir dan rakan-rakan, khasnya Haezal Hezri Omar, Hazman Hasan, Mohd. Fikri
Alamghiri, Mohd. Khairul Mohamed dan Mohd. Yaakub Mohd. Yunus. Walaubagaimanapun
seandainya masih wujud apa-apa kesilapan maka ia berada di atas tanggung jawab
penulis sepenuhnya. Di waktu yang sama penulis amat mengalu-alukan apa-apa
pembetulan dan pembaikan daripada para pembaca sekalian. Penulis boleh dihubungi
melalui
e-mel di alamat hafizfirdaus@yahoo.com atau SMS di nombor 019-3848467 atau
surat-menyurat yang dialamatkan kepada penerbit.
Wassalamu‘alaikum waRahmatullah waBarakatuh.
Hafiz Firdaus bin Abdullah.
July – Disember 2003