Penjelasannya:
Merupakan satu
kebiasaan bagi Syi‘ah untuk memaksa nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah
agar ia khusus ditujukan kepada Ahl al-Bait, radhiallahu
‘anhum. Contohnya jika kita mengkaji seluruh al-Qur’an al-Karim,
tidak ada satu jua ayat yang secara khusus membicarakan hak
kekhalifahan Ahl al-Bait ke atas umat Islam ini. Demikian
juga, tidak ada satu jua hadis sahih yang menerangkan hak kepimpinan
Ahl al-Bait ke atas umat Islam.
Namun kita
dapati Syi‘ah mengemukakan pelbagai ayat dan hadis untuk
mengangkat diri mereka sebagai golongan yang benar dan Ahl
al-Bait sebagai khalifah yang hak. Padahal ayat dan hadis yang
mereka kemukakan semuanya berbentuk umum dan tidak khusus merujuk
kepada Ahl al-Bait mahupun subjek khalifah.
Jawapan
Ahl al-aSunnah ke atas Strategi Asas Syi‘ah yang Pertama:
Ahl al-Sunnah
memiliki satu kaedah yang baku di dalam memahami dan berinteraksi
dengan nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah, iaitu:
Setiap nas hendaklah diambil berdasarkan bentuknya yang asal
melainkan wujud petunjuk lain yang mengubah bentuk asal tersebut.
Penjelasannya:
Nas-nas al-Qur’an
dan al-Sunnah, ada yang berbentuk umum, ada yang berbentuk khusus,
ada yang berbentuk mutlak, ada yang berbentuk membatas, ada yang
berbentuk menetapkan, ada yang berbentuk menafikan, ada yang
berbentuk doa, ada yang berbentuk anjuran, ada yang berbentuk
peringatan, ada yang berbentuk isyarat dan pelbagai lagi. Semua
bentuk-bentuk ini dapat dikenali daripada zahir susunan lafaz dan
perkataan yang digunakan di dalam lafaz.
Adakalanya
wujud dua nas yang membahas subjek yang sama, yang pertama berbentuk
umum manakala yang kedua berbentuk khusus, maka nas yang kedua
berperanan mengkhususkan keumuman nas yang pertama. Adakala wujud
juga dua nas yang membahas subjek yang sama, yang pertama berbentuk
mutlak manakala yang kedua berbentuk membatas, maka nas yang kedua
berperanan membatasi kemutlakan nas yang pertama. Di dalam kedua-dua
kes di atas, peranan nas yang kedua disebut sebagai “petunjuk
lain yang mengubah bentuk asal tersebut” di mana yang asal itu
adalah nas yang pertama.
Nas-nas al-Qur’an
dan al-Sunnah dengan segala bentuknya berasal daripada Allah
Subhanahu wa Ta‘ala. Bentuk-bentuk yang dimiliki oleh setiap nas
al-Qur’an dan al-Sunnah memiliki peranan, tujuan dan hikmah yang
tersendiri di dalam membentuk kesempurnaan syari‘at Islam. Allah
tidak sekali-kali menciri-cirikan nas tersebut dengan bentuk yang
tertentu tanpa apa-apa peranan, tujuan dan hikmah di sebaliknya.
Apabila Allah berfirman dengan ayat yang bersifat umum, bererti
Allah sememangnya mengkehendaki ia bersifat umum. Apabila Allah
mengilhamkan Rasul-Nya Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam
untuk bersabda dengan sesuatu yang bersifat memberi peringatan,
bererti Allah sememangnya mengkehendaki ianya bersifat memberi
peringatan. Demikianlah seterusnya bagi lain-lain bentuk nas seperti
mutlak, membatas, menetapkan, menafikan, doa, anjuran, isyarat dan
pelbagai lagi.
Justeru
seandainya Allah mengkehendaki hak kekhalifahan berada di tangan
Ahl al-Bait, khasnya ‘Ali bin Abi Thalib, Allah akan menurunkan
nas yang berbentuk khusus lagi tepat bagi menetapkan kekhalifahan
mereka sehingga tidak timbul apa-apa kesamaran (ambiguity)
atau salah faham. Ini sebagaimana tindakan Allah mengkhususkan
kepimpinan kepada Nabi Daud ‘alaihi salam dan menetapkan
kerajaannya:
Wahai Daud ! Sesungguhnya Kami telah
menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara
manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu).
[Shad 38:26]
Kemudian Allah
secara khusus menetapkan Nabi Sulaiman ‘alaihi salam sebagai
pewaris Nabi Daud ‘alaihi salam:
Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat
kenabian dan kerajaan) Nabi Daud.
[al-Naml 27:16]
Demikian juga,
apabila Allah hendak menerangkan bahawa Muhammad adalah Rasul-Nya,
Allah menerangkannya dengan jelas lagi tepat sebagaimana firman-Nya:
Muhammad ialah Rasul Allah
[al-Fath 48:29]
Hakikatnya kita
tidak mendapati di dalam al-Qur’an ayat yang berbunyi umpama:
“Wahai
‘Ali dan keturunanmu ! Sesungguhnya Kami telah menjadikan kalian
khalifah di bumi ini…”
atau:
“ ‘Ali dan
keluarganya mewarisi kepimpinan Rasulullah”
atau:
“ ‘Ali
bin Abi Thalib ialah Khalifah Allah sesudah Muhammad.”
atau apa-apa
lain yang seumpama. Ini tidak lain menunjukkan bahawa Allah
sememangnya tidak berkehendak menetapkan ‘Ali dan keturunannya
sebagai khalifah umat Islam sesudah Rasulullah.
Di dalam al-Sunnah
yang sahih, yang wujud hanyalah beberapa hadis yang berbentuk doa,
harapan, peringatan, anjuran dan pesanan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam terhadap Ahl al-Bait baginda. Semua ini
tiada yang berbentuk mengkhusus dan menetapkan jawatan khalifah ke
atas Ahl al-Bait baginda. Maka di atas ketiadaan ini, Ahl
al-Sunnah tidak mengkhusus dan menetapkan jawatan khalifah
kepada Ahl al-Bait kerana setiap nas hendaklah diambil
berdasarkan bentuknya yang asal melainkan wujud petunjuk lain yang
mengubah bentuk tersebut.
Strategi
mudah kepada para pembaca:
Asas Kedua