6 Para Sahabat Menurut
al-Sunnah al-Nabawiyyah
Sebagaimana ayat-ayat al-Qur’an yang menyatakan pujian, kelebihan,
keutamaan serta kedudukan yang tinggi para sahabat radhiallahu
‘anhum di dalam Islam, maka demikian juga kenyataannya
berdasarkan hadis-hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Banyak yang menerangkan kelebihan, keutamaan serta kemuliaan mereka
di dunia serta akhirat, mengatasi sekalian umat baginda yang lain.
Antara hadis-hadis yang dimaksudkan adalah:
Pertama:
Imran b. Hushain radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
خَيْرُ أُمَّتِي قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ
يَلُونَهُمْ. قَالَ عِمْرَانُ: فَلاَ أَدْرِي أَذَكَرَ بَعْدَ قَرْنِهِ
قَرْنَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا.
Sebaik-baik umatku ialah yang hidup pada kurunku, kemudian yang
mengikuti zaman mereka dan kemudian yang mengikuti zaman mereka.
Imran berkata: Saya tidak ingat sama ada (Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam) menyebut 2 atau 3 kurun selepasnya.
Juga dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya daripada Aisyah
radhiallahu 'anha dengan lafaz: “Seorang lelaki telah
bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam siapakah umat yang
terbaik?” Baginda menjawab: “Generasi yang mana aku berada dengan
mereka, kemudian generasi seterusnya kemudian generasi ketiga.”
Hadis dalam bab ini juga diriwayatkan daripada Buraidah dan
Nu’man bin Bashir radhiallahu 'anhuma sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya, jld. 5, ms. 350 &
440.
Hadis ini dengan pelbagai jalan periwayatannya merupakan bukti yang
menunjukkan ketinggian kedudukan para sahabat radhiallahu ‘anhum
disebabkan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berada di
sisi mereka dan zaman dimana mereka itu berada merupakan sebaik-baik
zaman tanpa adanya pengecualian. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam merupakan sebaik-baik makhluk di atas muka bumi
manakala para sahabat baginda pula adalah sebaik-baik manusia di
kalangan umat seluruhnya. Allah Subhanahu wa Ta‘ala
memuliakan mereka dengan tiada sesiapapun selepas mereka yang dapat
mengatasi keutamaan mereka. Ini disebabkan mereka melihat, berkumpul
serta berada bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Begitulah kedudukan yang ada pada para sahabat radhiallahu ‘anhum
sama ada di kalangan golongan yang terdahulu (al-Sabiq al-Awwalin),
golongan Muhajirin, Ansar dan para sahabat lainnya.
Kami menukilkan dari Syarah Shahih Muslim oleh al-Abiy
rahimahullah dimana beliau berkata:
Keutamaan para sahabat radhiallahu ‘anhum adalah kerana
kehadiran mereka bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
sekalipun hanya sekelip mata. Tiada sesiapapun yang dapat
menyamai amalan serta mencapai akan darjat mereka. Keutamaan mereka
adalah sesuatu yang tidak dapat diukur (kerana keistimewaannya yang
tiada tolok bandingan). Itulah kurniaan Allah ke atas sesiapa yang
dikehendaki-Nya.
Ya, Allah mungkin mengurniakan ganjaran ke atas orang yang berada
pada akhir zaman seumpama ganjaran yang dikurniakan ke atas para
sahabat atau mungkin kurang daripadanya disebabkan kebaikan yang
dilakukan serta segala usaha mereka dalam memerangi kemungkaran
serta kemaksiatan. Namun hakikatnya segala usaha mereka (orang akhir
zaman) tidak akan dapat menyamai kedudukan serta keutamaan para
sahabat radhiallahu ‘anhum ajma‘in,
yakni ganjaran mungkin sama tetapi kedudukan tidak akan sama.
Kedua:
Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata,
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
يَأْتِي
عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ فَيَغْزُو فِئَامٌ مِنْ النَّاسِ. فَيَقُولُونَ
فِيكُمْ مَنْ صَاحَبَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ؟ فَيَقُولُونَ نَعَمْ. فَيُفْتَحُ لَهُمْ. ثُمَّ يَأْتِي
عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ فَيَغْزُو فِئَامٌ مِنْ النَّاسِ. فَيُقَالُ
هَلْ فِيكُمْ مَنْ صَاحَبَ أَصْحَابَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ فَيَقُولُونَ نَعَمْ. فَيُفْتَحُ لَهُمْ. ثُمَّ
يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ فَيَغْزُو فِئَامٌ مِنْ النَّاسِ.
فَيُقَالُ هَلْ فِيكُمْ مَنْ صَاحَبَ مَنْ صَاحَبَ أَصْحَابَ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ فَيَقُولُونَ نَعَمْ.
فَيُفْتَحُ لَهُمْ.
Akan tiba suatu
masa yang pada saat itu ada segolongan manusia keluar berperang.
Maka dikatakan kepada mereka: “Adakah di antara kamu yang pernah
bersahabat dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam?” Mereka
menjawab: “Ya, ada.” Maka Allah memenangkan mereka.
Kemudian keluar segolongan yang lain lalu dikatakan kepada mereka:
“Adakah di antara kamu yang pernah bersama sahabat Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam?” Mereka menjawab: “Ya, ada.” Maka
Allah memenangkan mereka.
Kemudian keluar segolongan yang lain lalu dikatakan kepada mereka:
“Adakah di antara kamu orang yang pernah bersama orang yang pernah
bersama sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam?” Mereka
menjawab: “Ya ada.” Maka Allah memenangkan mereka.
Hadis ini secara jelas menerangkan kelebihan para sahabat menerusi
kelebihan yang dikurniakan Allah ke atas mereka dimana Allah akan
mengurniakan kemenangan ke atas umat Islam sekiranya para sahabat
masih berada di sisi mereka. Berdasarkan riwayat Muslim, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
انْظُرُوا هَلْ تَجِدُونَ فِيكُمْ أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ فَيُوجَدُ الرَّجُلُ فَيُفْتَحُ
لَهُمْ بِهِ.
Lihatlah, adakah kamu dapati di antara kalian seseorang daripada
kalangan sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam? Apabila mereka
menjumpai seorang, mereka akan dikurniakan kemenangan disebabkan
olehnya.
Sesungguhnya kemenangan yang diperolehi itu termasuklah ke atas
golongan yang pernah melihat para sahabat ataupun yang pernah
melihat golongan yang pernah melihat para sahabat. Sesungguhnya
hadis-hadis ini memnunjukkan kemuliaan yang dikurniakan oleh Allah
Subhanahu wa Ta'ala ke atas para sahabat Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam. Kemuliaan para sahabat tidak hanya
terhad kepada hal yang berkaitan dengan perang, tetapi meluaskan
kepada segala perkara. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
pernah bersabda sebagaimana yang dikemukakan oleh Wasilah bin al-Asqa’
radhiallahu ‘anh:
لاَ تَزَالُونَ بِخَيْرٍ مَا دَامَ فِيكُمْ مَنْ رَآنِي وَصَاحَبَنِي.
Kamu sekalian masih di dalam keadaan yang baik
selagi mana di kalangan kamu terdapat seseorang yang pernah
melihatku atau melihat sahabat aku.
Ketiga:
Abu Musa radhiallahu ‘anh berkata, kami mengerjakan
solat Maghrib bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
lalu baginda mengadahkan wajahnya ke langit lalu bersabda:
النُّجُومُ أَمَنَةٌ لِلسَّمَاءِ فَإِذَا ذَهَبَتْ النُّجُومُ أَتَى
السَّمَاءَ مَا تُوعَدُ. وَأَنَا أَمَنَةٌ لأَصْحَابِي فَإِذَا
ذَهَبْتُ أَتَى أَصْحَابِي مَا يُوعَدُونَ. وَأَصْحَابِي أَمَنَةٌ
لأُمَّتِي فَإِذَا ذَهَبَ أَصْحَابِي أَتَى أُمَّتِي مَا يُوعَدُونَ.
Bintang-bintang adalah amanah bagi langit, apabila tenggelamnya
bintang-bintang muncullah langit menemui apa yang dijanjikan. Aku
pula adalah amanah bagi para sahabatku, maka sekiranya aku pergi (wafat),
muncullah para sahabatku menemui apa yang dijanjikan. Para sahabatku
adalah amanah bagi umatku, apabila mereka telah pergi nanti, muncul
pula umatku menemui apa yang dijanjikan kepada mereka.
Hadis ini menerangkan kelebihan para sahabat dimana mereka,
sekalipun berseorang, merupakan penjaga bagi umat ini. Kehadiran
mereka akan menyelamatkan umat ini daripada bala seperti kejahatan
yang mengatasi kebaikan, terjadinya bid‘ah dan berleluasanya
kemungkaran. Keadaan ini jelas terserlah semasa zaman fitnah serta
kezaliman pada waktu akhir pemerintahan Bani Umayyah dimana menerusi
keberkatan para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,
Allah Subhanahu wa Ta'ala mengurniakan kebaikan yang banyak
kepada masyarakat sehingga mengatasi segala keburukan yang berlaku.
Keempat:
Abu Hurairah radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ
أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلا نَصِيفَهُ.
Janganlah kamu mencaci para sahabatku! Sekiranya seorang dari kamu
menafkahkan emas sebesar gunung Uhud sekalipun, tidak akan sama
ganjaran yang dilakukan oleh mereka walau secupak mahupun setengah.
Hadis ini melarang para sahabat yang terkemudian daripada mencaci
para sahabat yang terdahulu memeluk Islam. Ianya menceritakan kisah
salah faham yang berlaku di antara ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf dengan
Khalid al-Walid radhiallahu ‘anhuma. ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf
merupakan sahabat Muhajirin yang awal serta termasuk di kalangan 10
orang sahabat yang dijamin masuk syurga. Khalid al-Walid pula
merupakan sahabat yang memeluk Islam selepas perjanjian Hudaibiyyah,
sebelum pembebasan kota suci Mekah.
Menerusi hadis ini Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
melarang para sahabat yang terkemudian daripada mencaci serta
merendahkan para sahabat yang terdahulu daripada mereka. Ini
disebabkan golongan yang terkemudian memeluk Islam tidak dapat
mengatasi golongan yang terdahulu dari segi amal perbuatan yang
mereka lakukan. Oleh itu sekalipun Khalid al-Walid mensedekahkan
emas sebesar gunung Uhud, beliau masih belum mampu menandingi
perbelanjaan yang dikeluarkan oleh ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf dan
orang-orang yang seumpamanya dari kalangan orang-orang Islam yang
lebih dahulu memeluk Islam.
Inilah kedudukan para sahabat di antara yang awal dan yang
terkemudian. Maka bagaimana pula dengan golongan yang datang selepas
daripada mereka (bukan di kalangan para sahabat)? Pasti ukuran dan
timbangannya amat jauh daripada dapat mengatasi para sahabat
tersebut, sama ada yang awal mahupun yang akhir. Anehnya golongan
yang datang selepas mereka sanggup pula merendahkan kedudukan,
mencela dan mencaci para sahabat ini radhiallahu 'anhum sejak
zaman berzaman.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
دَعُوا أَصْحَابِي
لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي.
Peliharalah para sahabatku (dan) janganlah mencaci para sahabatku.
Kelima:
‘Abd Allah bin Maghfal radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam diriwayatkan telah bersabda:
اللَّهَ اللَّهَ فِي أَصْحَابِي اللَّهَ اللَّهَ فِي أَصْحَابِي لا
تَتَّخِذُوهُمْ غَرَضًا بَعْدِي فَمَنْ أَحَبَّهُمْ فَبِحُبِّي
أَحَبَّهُمْ وَمَنْ أَبْغَضَهُمْ فَبِبُغْضِي أَبْغَضَهُمْ وَمَنْ
آذَاهُمْ فَقَدْ آذَانِي وَمَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَمَنْ
آذَى اللَّهَ يُوشِكُ أَنْ يَأْخُذَهُ .
Allah!
Allah! (takutlah kepada Allah) tentang sahabatku, Allah! Allah! (takutlah
kepada Allah) tentang sahabatku. Janganlah kamu mengambil para
sahabatku sebagai sasaran kemarahan dirinya (kerana benci terhadap
mereka). Sesiapa yang mengasihi mereka, maka dia mengasihiku dan aku
mengasihi mereka.
Sesiapa yang memarahi mereka, maka mereka memarahiku dan aku turut
memarahi mereka. Sesiapa yang menyakiti mereka (dengan celaan)
sesungguhnya dia menyakitiku dan sesiapa yang menyakitiku maka dia
menyakiti Allah. Sesiapa yang menyakiti Allah, dibimbangi akan
direntap nyawanya.
Hadis ini memberi peringatan agar kita mengetahui hak para sahabat
radhiallahu ‘anhum iaitu kita wajib menghormati dan mengasihi
mereka. Pada waktu yang sama kita dilarang daripada mencela atau
menghina mereka. Sabda Rasulullah: “Barangsiapa yang menyakiti
mereka bererti menyakitiku” merupakan larangan yang bakal
mendatangkan bencana bagi sesiapa yang mencela para sahabat. Ini
kerana tindakan mereka memiliki natijah mencela Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Allah Subhanahu wa Ta'ala
mengingatkan:
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي
الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, Allah
melaknatkan mereka di dunia dan di akhirat dan menyediakan untuk
mereka azab seksa yang menghina.
[al-Ahzab 33:57]
Keenam:
Jabir bin ‘Abd Allah radhiallahu ‘anhuma berkata, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ الله اَخْتَارَ أَصْحَابِي عَلَى العَالَمِينَ سِوى
النَّبِيَّينَ وَالمُرْسَلِينَ، وَاخْتَارَ لِي مِنْ أَصْحَابِي
أَرْبَعَةً -
يعني أَبُا بَكْرٍ وَعُمَرُ وَعُثْمَانُ وَعَلِياً - فَجَعَلَهُمْ
أَصْحَابِي. وقال: فِي أَصْحَابِي كُلُّهُمْ خَيْرٌ، وَاخْتَارَ
أُمَّتِي عَلَى الأُمَمِ.
Sesungguhnya Allah telah memilih para sahabatku di atas sekalian
alam kecuali para Nabi dan Rasul. Maka aku telah memilih empat orang
dari kalangan sahabatku iaitu Abu Bakar, Umar, ‘Utsman serta Ali dan
menjadikan mereka sahabatku (yang utama).
Baginda bersabda lagi: Sahabatku semuanya di atas kebaikan,
umatku terpilih di atas sekalian umat.
Ketujuh:
Diriwayatkan daripada Jabir bin ‘Abd Allah radhiallahu ‘anhuma,
dia berkata, aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
لاَ تَمَسُّ النَّارُ مُسْلِمًا رَآنِي أَوْ رَأَى مَنْ رَآنِي.
Tidak masuk ke dalam neraka seorang muslim yang melihatku, atau
seorang muslim yang melihat sesiapa yang melihatku.
Kelapan:
‘Abd Allah bin Yasar radhiallahu 'anh berkata, Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
طُوْبَى لِمَنْ رَآنِي وَطُوْبَى لِمَنْ رَأَى مَنْ رَآنِي، طُوْبَى
لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ.
Sungguh beruntung orang yang melihatku dan sungguh beruntung orang
yang melihat orang yang melihatku. Sesungguhnya beruntung baginya
dan balasan yang baik.
Hadis-hadis yang telah disebutkan memberikan kegembiraan ke atas
sekalian para sahabat radhiallahu ‘anhum, dimana keseluruhan
mereka telah di janjikan dengan syurga serta terpelihara dari azab
neraka. Sesungguhnya para sahabat merupakan wali Allah yang paling
tinggi kedudukannya dari kalangan umat. Bagi mereka karamah
serta perlindungan Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Merekalah
golongan yang paling mengasihi Allah sesudah para Rasul serta Nabi
‘alaihimussolatu wassalam. Merekalah yang telah menyaksikan
turunnya wahyu Ilahi ke atas Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam serta membantu baginda dengan harta serta seluruh jiwa
raga mereka. Dengan itu tiada sesiapa yang dapat mencapai taraf
kedudukan mereka buat selama-lamanya. Maka sesiapa yang memusuhi
serta memerangi mereka maka Allah pasti akan memusuhi serta
memeranginya. Maka bagaimanakah kedudukan golongan yang sanggup
mencela, menghina serta mencaci-maki mereka? Selawat dan salam serta
keberkatan ke atas penghulu kami Muhammad, keluarga baginda serta ke
atas para sahabatnya dan golongan tabi’in sekaliannya.