Mutiara Doa: Cukup dan Kaya.

“Ya Allah! Cukupkanlah aku dengan apa yang Engkau halalkan agar aku terhindar dari yang Engkau haramkan dan perkayakanlah aku dengan kurniaan Engkau agar aku tidak meminta-minta dari selain Engkau.”

 

Beberapa Pengajaran Doa:

 

  1. Doa ini diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi (Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 2822). Kisahnya, seorang hamba datang kepada Ali bin Abi Thalib menceritakan masalah kewangan yang dia hadapi bagi membebaskan dirinya. Maka Ali mengajar dia doa di atas yang asalnya diajar oleh Rasulullah bagi sesiapa yang mengalami masalah kewangan dan hutang.
  2. 2. Melalui doa ini, kita berdoa agar Allah memberikan kita rasa cukup dengan apa yang halal agar dengan itu kita tidak tamak mencari-cari harta sehingga sanggup menempoh cara yang haram umpama judi, riba, menipu dan rasuah.
  3. 3. Kita juga berdoa agar Allah memperkayakan kita agar dengan itu kita tidak perlu meminta-minta kepada orang lain.
  4. 4. Pengajaran penting dari doa ini ialah hendaklah kita bergantung dan berharap kepada Allah dalam isu kewangan. Banyak orang rakus mencari dan mengumpulkan harta sehingga mengabaikan Allah, padahal di sisi Allah jua terletak semua kekayaan.