Tazkirah hari ini, A'isyah (isteri Nabi s.a.w.) pernah ditanya tentang doa iftitah (bacaan doa pembuka solat) yang biasa dibaca oleh Nabi s.a.w. ketika solat malam.

Maka beliau menerangkan doa iftitah tersebut:

اللَّهُمَّ رَبَّ جَبْرَائِيلَ وَمِيكَائِيلَ وَإِسْرَافِيلَ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنْ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.

Ya Allah tuhan Jibrail, Mikail dan Israfil, (tuhan) pencipta langit dan bumi, (tuhan) yang mengetahui perkara ghaib dan nyata, Engkaulah yang memutuskan di antara hamba-hamba-Mu tentang apa yang padanya mereka berselisihan. Dengan izin-Mu, tunjukilah aku kebenaran dari apa yang diperselisihkan itu. Sesungguhnya Engkaulah yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus lagi benar.[Shahih Muslim, no: 1289/770]

----------

Ini adalah doa iftitah yang amat indah lagi benar. Dalam suasana banyaknya perselisihan pendapat dan pemikiran masa kini, kita berdoa kepada Allah agar ditunjuk ke arah apa yang benar. Moga dengan itu kita tetap berada di atas jalan yang lurus lagi benar (shirat al-mustaqim).

 

KHFA - 1 Jan 2016