Melafazkan niat dan menyapu muka adalah dua perbuatan di luar solat.

Namun apabila ia diikat dengan ibadah solat, ia menjadi sebahagian daripada solat. Seolah-olah ia menjadi satu pakej.

Erti diikat atau pakej ialah seseorang itu tidak akan melafazkan niat melainkan sudah berdiri menghadap kiblat dan siap sedia untuk takbir.

Juga seseorang itu tidak akan menyapu mukanya melainkan sesudah memberi salam ke sebelah kiri.

Apabila sudah diikat menjadi sebahagian daripada ibadah solat (pakej solat), maka hendaklah ada sunnah sahih yang menunjukkannya.

Saya hairan dengan sebahagian orang agama yang mengetahui dua amalan ini (melafazkan niat dan menyapu muka) tidak berasal dari sunnah yang sahih, lalu mereka cuba menjustifikasikannya dengan alasan,

"Ia bukan sebahagian daripada solat, maka boleh saja dilakukan apa yang dikehendaki".