Jawapan Ke Atas Mereka Yang Membantah Rasukan Jin
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Kenyataan Ustaz/Ustazah Lain
- Hits: 776
Baru-baru ini berbincang dengan beberapa rakan tentang rasukan jin (jinn possession), apakah ia boleh terjadi atau tidak. Mereka berkata ia tidak boleh terjadi berdasarkan mengakuan syaitan dalam al-Qur’an,
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ
وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ......
Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya.
Sekali-kali tidak ada KEKUASAAN bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh itu janganlah kamu mencerca aku, akan tetapi cercalah dirimu sendiri…… [Ibrahim 14:22]
Dalam ayat di atas, syaitan sendiri menyatakan bahawa dia tidak ada KUASA ke atas manusia. Apabila tidak ada KUASA, maka bagaimana mungkin syaitan dapat merasuki manusia dan seterusnya berKUASA menjadikan manusia itu bertindak aneh seperti histeria atau mengamuk dengan keKUATan yang melebihi kebiasaan?
THI 2019: Pintu al-Rayyan
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 618
Tazkirah hari ini, sabda Rasulullah s.a.w.,
إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ
فَيَقُومُونَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ.
Sesungguhnya dalam syurga ada sebuah pintu yang digelar "al-Rayyan", yang akan dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa pada Hari Kiamat kelak.
Pintu itu tidak akan dimasuki oleh sesiapa jua selain mereka.
(Pada hari itu akan diseru) "Di manakah orang-orang yang berpuasa?"
Maka berdirilah mereka itu (memasuki pintu al-Rayyan). Pintu itu tidak akan dimasuki oleh sesiapa jua selain mereka.
Apabila mereka telah memasukinya, pintu itu ditutup dan tidak ada seorang jua yang dapat memasukinya (sesudah itu).
(Shahih al-Bukhari, hadis no.: 1763/1896).
Hadis di atas menerangkan keutamaan orang yang lazim berpuasa, puasa wajib dan puasa sunat.
Bagi mereka ada pintu syurga yang khas, disebut sebagai al-Rayyan.
Pintu ini sangat khusus kepada orang yang lazim berpuasa sehinggakan Rasulullah mengulangi sebanyak tiga kali bahawa orang lain tidak akan memasukinya.
-----
Sebahagian orang, dengan berakhirnya bulan Ramadhan dan Syawal, maka berakhir jugalah puasa wajib dan sunat mereka.
Mereka tidak lagi berpuasa sehinggalah Ramadhan akan datang.
Sebenarnya ibadah puasa boleh dilakukan sepanjang tahun, yakni puasa-puasa sunat.
Ada puasa isnin dan khamis, puasa hari-hari putih, puasa selang sehari, puasa mutlak dan lain-lain lagi.
Hadis di atas menjadi motivasi agar kita memperbanyakkan puasa sunat sepanjang tahun, selain puasa wajib bulan Ramadhan.
Cuma, pastikan puasa sunat itu selari dengan sunnah, bukan puasa sunat yang bid'ah.
-----
Selain itu, ada juga orang yang rajin berpuasa. Akan tetapi dia berpuasa untuk melansingkan badan dan bukan kerana Allah.
Maka perbetulkanlah niat. Berpuasalah kerana Allah dan mengharapkan syurga melalui pintu al-Rayyan.
Adapun kelangsingan badan, maka ia akan datang dengan sendirinya apabila kita lazim berpuasa.
Khutbah Jumaat (19 Julai 2019) - Akidah ASWJ
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Kenyataan Ustaz/Ustazah Lain
- Hits: 699
Khutbah Jumaat di Selangor hari ini (19 Julai 2019) menyatakan,
Akidah Ahli Sunnah Waljamaah yang dikembangkan oleh Imam Abu Hassan al-Asyhari dan Imam Abu Mansur al-Maturidi adalah akidah yang diwarisi daripada generasi al-Salafus Soleh yang berasaskan al-Quran dan al-Sunnah.
Kenyataan ini hendaklah disemak semula kerana telah masyhur aqidah al-Asya'irah dan al-Matuduriyah yang diikuti di Malaysia mentakwil sifat-sifat Allah sementara generasi al-Salafus Soleh tidak mentakwil.
Berkata Imam Abu 'Isa al-Tirmizi (279H) dalam kitabnya al-Jami', lebih masyhur dikenali sebagai Sunan al-Tirmizi, setelah mengemukakan sebuah hadis tentang melihat Allah dan Kaki Allah,
وَقَدْ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رِوَايَاتٌ كَثِيرَةٌ مِثْلُ هَذَا مَا يُذْكَرُ فِيهِ أَمْرُ الرُّؤْيَةِ
أَنَّ النَّاسَ يَرَوْنَ رَبَّهُمْ وَذِكْرُ القَدَمِ وَمَا أَشْبَهَ هَذِهِ الأَشْيَاءَ.
Dan sesungguhnya telah diriwayatkan daripada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam riwayat-riwayat yang banyak semisal ini, apa yang disebut di dalamnya tentang al-Ru’yah (melihat Allah dengan jelas), bahawa manusia akan melihat Tuhan mereka. Dan disebut tentang Kaki dan sifat-sifat lain yang menyamainya (seperti Wajah, Tangan, Jari-Jemari).
وَالمَذْهَبُ فِي هَذَا عِنْدَ أَهْلِ العِلْمِ مِنَ الأَئِمَّةِ مِثْلِ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، وَمَالِكِ بْنِ أَنَسٍ،
وَابْنِ الْمُبَارَكِ، وَابْنِ عُيَيْنَةَ، وَوَكِيعٍ وَغَيْرِهِمْ أَنَّهُمْ رَوَوْا هَذِهِ الأَشْيَاءَ، ثُمَّ قَالُوا:
تُرْوَى هَذِهِ الأَحَادِيثُ وَنُؤْمِنُ بِهَا، وَلاَ يُقَالُ: كَيْفَ؟
Dan jalan yang dipilih tentang riwayat-riwayat ini di sisi ahli ilmu dari kalangan para imam seperti Sufyan al-Tsauri, Malik Ibn Anas, Ibn Mubarak, Ibn ‘Uyainah, Waqi’ dan selain mereka, bahawa mereka meriwayatkan sifat-sifat ini kemudian mereka berkata, “Kami meriwayatkan hadis-hadis ini dan kami beriman dengannya dan tidak dikatakan padanya, bagaimana (ciri-ciri sifat tersebut)?”
وَهَذَا الَّذِي اخْتَارَهُ أَهْلُ الحَدِيثِ أَنْ يَرْوُوا هَذِهِ الأَشْيَاءُ كَمَا جَاءَتْ وَيُؤْمَنُ بِهَا وَلاَ تُفَسَّرُ وَلاَ تُتَوَهَّمُ وَلاَ يُقَالُ: كَيْفَ؟
Inilah jalan yang dipilih oleh para ahli hadis bahawa mereka meriwayatkan sifat-sifat ini sebagaimana adanya dan mereka beriman dengannya tanpa membicarakannya secara terperinci, tanpa menabur kesamaran ke atasnya dan tidak dikatakan, bagaimana (ciri-ciri sifat tersebut)?
وَهَذَا أَمْرُ أَهْلِ العِلْمِ الَّذِي اخْتَارُوهُ وَذَهَبُوا إِلَيْهِ.
Dan demikianlah juga pendirian ahli ilmu (selain ahli hadis) di mana mereka memilihnya dan mereka berjalan di atasnya.
[Sunan al-Tirmizi, selepas hadis no.: 2480/2557 (Kitab Sifat al-Jannah ‘an Rasulullah, Bab tentang kekalnya ahli syurga dan ahli neraka).]
Ulasan Ke Atas Zikir Sambil Menari Dan Qasidah
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Kenyataan Ustaz/Ustazah Lain
- Hits: 1686
Telah sampai ke perhatian saya sebuah video Ustaz Dr. Ariff Salleh bin Rosman (singkatan UASR) tentang hukum zikir sambil menari dan qasidah. Setelah menontonnya, ada beberapa ulasan yang ingin saya beri sebagai satu perbincangan ilmiah dan bertukar-tukar dalil serta hujah. Pautan kepada video tersebut:
https://www.youtube.com/watch?v=twdVWGA3y3E&t=366s
Minit 1.49
UASR: Isu zikir dengan tarian adalah merupakan satu isu ijtihadi kerana tidak terdapat nas yang sorih mengharamkan perkara tersebut.
Ulasan:
Ketahuilah bahawa ijtihad adalah untuk perkara-perkara baharu, yang timbul selepas kewafatan Rasulullah s.a.w..
Adapun tarian, maka ia adalah sesuatu yang sedia ada pada zaman Rasulullah. Ia bukanlah perkara yang baharu. Bukti yang masyhur lagi sahih adalah tarian perang orang-orang Habsyah di masjid baginda, di Madinah. Terdapat banyak hadis tentang tarian ini, salah satu daripadanya adalah daripada A’isyah r.a.,
وَاللهِ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُومُ عَلَى بَابِ حُجْرَتِي، وَالْحَبَشَةُ يَلْعَبُونَ بِحِرَابِهِمْ، فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللهِ.
Demi Allah! Demi sesungguhnya aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdiri di pintu bilikku sementara orang-orang Habsyah bermain dengan tombak mereka di Masjid Rasulullah. [Shahih Muslim, 1481/892]
Apabila Allah dan Rasul-Nya pada zaman itu tidak menjadikan tarian sebagai satu bentuk ibadah untuk menghampirkan diri kepada Allah (taqarrub) ketika berzikir, maka bererti ia sememangnya bukan satu bentuk ibadah untuk menghampirkan diri kepada Allah ketika berzikir pada zaman selepas kewafatan Rasulullah.
Dalam erti kata lain, ia bukanlah satu perkara yang terbuka kepada ijtihad.
Page 19 of 67