Soalan 2 - Siapakah Yang Dimaksudkan Sebagai Orang Yang Sombong Daripada Berdoa?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 563
Soalan: Siapakah Yang Dimaksudkan Sebagai Orang Yang Sombong Daripada Berdoa?
Jawapan:
Orang yang sombong daripada berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala pernah disebut oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Baginda bersabda,
الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ. (ثُمَّ قَرَأَ): وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
Doa adalah ibadah. (Kemudian baginda membaca ayat): Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong daripada beribadat kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. [al-Ghafir 40:60][1]
Ketika mentafsirkan ayat 60 surah al-Ghafir ini, Ibn Katsir rahimahullah menerangkan bahawa maksud … Sesungguhnya orang-orang yang sombong daripada beribadat kepada-Ku… ialah orang yang sombong daripada berdoa kepada-Ku dan mentauhidkan Aku (أي: عن دعائي وتوحيدي).
THI 2019: Jampi-jampian dan kesyirikan
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 685
Tazkirah hari ini, Rasulullah s.a.w. bersabda,
إِنَّ الرُّقَى وَالتَّمَائِمَ وَالتِّوَلَةَ شِرْكٌ.
Sesungguhnya jampi-jampian, tangkal dan permainan sihir adalah syirik. [Shahih Sunan Ibn Majah, no.: 3530]
Dalam sebuah hadis lain, Auf bin Malik al-Asyja‘iy r.a. berkata: Kami di zaman Jahiliyyah mempraktikkan jampi-jampian. Maka kami bertanya: “Ya Rasulullah, apakah pendapat anda tentang hal ini?” Rasulullah menjawab:
اعْرِضُوا عَلَيَّ رُقَاكُمْ لاَ بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ يَكُنْ فِيهِ شِرْكٌ.
“Tunjukkan kepada aku jampi-jampian kamu. Tidak mengapa dengan jampi-jampian yang di dalamnya tidak mengandungi syirik.” [Shahih Muslim, no.: 2200]
-----
Berdasarkan hadis pertama, Rasulullah s.a.w. menerangkan bahawa jampi-jampian adalah syirik. Ini baginda tetapkan secara umum, bererti hukum asal jampi-jampian adalah syirik.
Berdasarkan hadis kedua, pengecualian diberikan apabila dibacakan jampi-jampian itu secara jelas sehingga dapat dikenal pasti apakah kandungannya. Jika ternyata ia tidak mengandungi unsur syirik, barulah ia dibolehkan.
Kedua-dua hadis ini amat penting untuk diperhatikan kerana sebahagian masyarakat menyakini orang-orang yang menjampi - seperti mereka yang terlibat dengan rawatan Islam - sehingga tidak mempedulikan apakah yang dibaca sebagai jampi.
Asalkan yang menjampi itu berpenampilan sebagai ustaz, maka dibaik sangka bahawa jampi-jampian yang dibaca adalah bersih daripada syirik.
Padahal jika hendak berbaik sangka, Rasulullah adalah orang yang paling berbaik sangka kepada para sahabatnya. Namun baginda tetap menghukum jampi-jampian sebagai syirik sehingga ia diperdengarkan kepada baginda.
Penting juga untuk diketahui bahawa jampi-jampian daripada ayat-ayat al-Qur'an tidak menjamin ia bersih daripada syirik.
Contoh yang masyhur, sebahagian perawat membaca ayat-ayat al-Qur'an berkenaan Nabi Sulaiman untuk menakutkan jin dan menghalau sihir. Diyakini jin-jin takut kepada Nabi Sulaiman. Di sini berlaku syirik kerana mengharapkan perlindungan daripada Nabi Sulaiman dan bukannya daripada Allah s.w.t..
------
Di luar sana ada perawat Islam yang faham akan hadis-hadis ini dan mereka menerangkan kepada pesakit apakah ayat-ayat al-Qur'an dan doa-doa perlindungan daripada Nabi s.a.w. yang mereka baca sebagai jampi-jampian. Mereka membaca jampi-jampian tersebut secara jelas dan tartil (satu persatu)
Bahkan mereka mengajar pesakit ayat-ayat dan doa-doa tersebut agar dapat diamalkan sendiri di rumah. Tidak timbul persoalan copy right!
Jika ada perawat Islam yang hanya komat-kamit, boleh minta agar mereka bacakan secara kuat, jelas dan tartil (sebut satu persatu). Katakan, "Saya suka dengar apa yang ustaz baca kerana ia lebih memberi kesan kepada hati saya".
Jika ada perawat Islam yang tetap degil dengan komat-kamitnya, maka tinggalkan dia.
Hadis Rasulullah Mengamalkan Air Jampi?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Kenyataan Ustaz/Ustazah Lain
- Hits: 1052
Seorang sahabat berkongsi kepada saya dua buah hadis yang nampak seolah-olah Rasulullah s.a.w. mengamalkan air jampi. Marilah kita mengkaji kedua-dua hadis tersebut.
Sebelum itu, sedikit ulangkaji.
Air jampi adalah air yang dipercayai dapat menyimpan bacaan-bacaan jampi yang ditiup padanya, untuk kegunaan masa kemudian.
Ia seperti tangkal, iaitu objek yang dipercayai dapat menyimpan bacaan-bacaan jampi yang ditiup padanya, untuk kegunaan masa kemudian.
Hadis Pertama:
Daripada ‘Ali radhiallahu 'anh, dia berkata,
لَدَغَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَقْرَبٌ وَهُوَ يُصَلِّي، فَلَمَّا فَرَغَ قَالَ:
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam disengat kala jengking sementara baginda sedang solat. Tatkala selesai solat, baginda bersabda,
لَعَنَ اللَّهُ الْعَقْرَبَ، لَا يَدَعُ مُصَلِّيًا، وَلَا غَيْرَهُ.
“(Semoga) Allah melaknat kala jengking, tidaklah ia meninggalkan orang yang sedang solat atau selainnya (melainkan disengatnya).”
ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ وَمِلْحٍ، وَجَعَلَ يَمْسَحُ عَلَيْهَا، وَيَقْرَأُ: قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، وَقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، وَقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ.
Kemudian baginda meminta air dan garam, lalu disapukan di atas tempat sengatan. Sambil itu baginda membaca surah al-Kafirun, surah al-Falaq dan surah al-Nas.
Soalan 1 - Boleh Berikan Saya Motivasi Berdoa?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 698
Soalan: Boleh Berikan Saya Motivasi Berdoa? Saya Sering Berasa Malas Berdoa.
Jawapan:
Tidak ada yang lebih baik untuk dijadikan sumber motivasi berdoa melainkan ayat-ayat Allah Subhanahu wa Ta'ala dan hadis-hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Marilah kita mengkaji sebahagian daripadanya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ.
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): “Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku.” [al-Baqarah 2:186]
Page 18 of 67