THI Sept 2017: Mandi Wajib
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 2926
Tazkirah hari ini,
عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ: اخْتَلَفَ فِي ذَلِكَ رَهْطٌ مِنْ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ. فَقَالَ الْأَنْصَارِيُّونَ لَا يَجِبُ الْغُسْلُ إِلَّا مِنْ الدَّفْقِ أَوْ مِنْ الْمَاءِ وَقَالَ الْمُهَاجِرُونَ بَلْ إِذَا خَالَطَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ.
Daripada Abu Musa dia berkata, sekumpulan Muhajirin dan Anshar berselisih pendapat tentang demikian (hukum mandi wajib). Orang-orang Anshar berkata, “Tidak diwajibkan mandi kecuali setelah pancutan air mani (ejaculation) atau keluarnya air mani.” Orang-orang Muhajirin berkata, “Bahkan jika telah berhubungan seks, maka wajib mandi.”
قَالَ أَبُو مُوسَى: فَأَنَا أَشْفِيكُمْ مِنْ ذَلِكَ فَقُمْتُ فَاسْتَأْذَنْتُ عَلَى عَائِشَةَ فَأُذِنَ لِي فَقُلْتُ لَهَا: يَا أُمَّاهْ أَوْ يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكِ عَنْ شَيْءٍ وَإِنِّي أَسْتَحْيِيكِ. فَقَالَتْ: لَا تَسْتَحْيِي أَنْ تَسْأَلَنِي عَمَّا كُنْتَ سَائِلًا عَنْهُ أُمَّكَ الَّتِي وَلَدَتْكَ فَإِنَّمَا أَنَا أُمُّكَ.
Berkata Abi Musa, “Saya akan mencari jawapan untuk kalian bagi persoalan ini.” Maka aku bangun (beredar dan pergi) meminta izin kepada A’isyah (untuk berjumpa dengannya), lalu beliau mengizinkan aku.
Aku berkata kepadanya, “Wahai ibuku atau Wahai ibu orang-orang beriman, sesungguhnya aku ingin bertanyakan kamu tentang sesuatu akan tetapi aku segan kepadamu.”
A’isyah menjawab, “Janganlah segan untuk bertanya kepadaku. Anggaplah anda bertanya kepada ibu kamu yang telah melahirkan kamu kerana sesungguhnya aku tidak lain adalah ibu kamu.”
قُلْتُ: فَمَا يُوجِبُ الْغُسْلَ؟ قَالَتْ: عَلَى الْخَبِيرِ سَقَطْتَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الْأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ.
Abu Musa bertanya, “Baiklah, apakah yang mewajibkan mandi?”
A’isyah menjawab, “Anda telah datang kepada orang yang mengetahui jawapannya. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda,
“Apabila seorang lelaki berada di antara empat anggota isterinya (dua kaki dan dua tangan) serta telah bersentuhan kemaluan (suami) dengan kemaluan (isteri), maka wajiblah mandi (meski pun tidak keluar air mani)”.”
[Shahih Muslim, no.: 526/349]
Beberapa pengajaran hadis:
[1] Berbeza pendapat dan berbincang-bincang sesuatu persoalan agama adalah satu kebiasaan. Apa yang penting hendaklah ia dilakukan dengan baik dan tenang.
[2] Hendaklah berusaha mencari orang yang diyakini mengetahui jawapannya berdasarkan al-Qur'an dan hadis sahih. Bukan berdasarkan pendapat syaikh itu kerana besarnya serban dia dan ustaz itu kerana selalu masuk TV.
[3] Dibolehkan bagi lelaki bertanya kepada wanita jika diyakini beliau seorang yang berilmu, asalkan diperhatikan adab-adabnya.
[4] Hadis ini menjadi motivasi kepada para muslimat untuk menjadi seorang yang pakar dalam al-Qur'an dan hadis.
[5] Hadis ini menjadi dalil jangan segan atau malu berbincang dan bertanya apa-apa persoalan agama.
[5] Semua orang mengetahui hukum wajib untuk mandi apabila keluar air mani, baik secara sengaja atau tidak sengaja.
[6] Namun sebahagian orang tidak tahu bahawa mandi juga diwajibkan apabila suami dan isteri berhubungan seks dan telah bersentuhan antara zakar dan faraj. Tidak dibezakan sama ada keluar air mani atau tidak (with or without ejaculation), zakar dimasukkan dalam faraj atau tidak (with or without penetration).
THI Sept 2017: Hari dimana makan dan minum yang berpahala
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 3026
Tazkirah bagi yang jaga badan, jaga makan.
Hari ini adalah hari di mana makan dan minum berhasil pahala. Sembelihan kita pula adalah taqarrub kepada Allah.
Dari hadis ‘Uqbah bin ‘Aamir, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
يَوْمُ عَرَفَةَ وَيَوْمُ النَّحْرِ وَأَيَّامُ التَّشْرِيقِ، عِيدُنَا أَهْلَ الْإِسْلَامِ، وَهُنَّ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ
“Hari ‘Arafah (bagi yang berhaji), hari An-Nahr (‘Iedul Adh-ha), dan hari-hari Tasyriq di sisi kami ahli Islam, ianya merupakan hari-hari untuk makan dan minum.” [Musnad Ahmad, no. 17379. Sunan Abi Dawud, no. 2419. At-Tirmidzi, no. 773. Shahih Ibn Hibban, no. 3603. Ibnu Khuzaimah, no. 2100. Dinilai sahih oleh At-Tirmidzi]
Dari hadis Nubaisyah Al-Hudzaliy dan Hisyam radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
أَيَّامُ التَّشْرِيقِ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ وَذِكْرٍ لِلَّهِ
“Hari-hari Tasyriq adalah hari makan dan minum, dan hari-hari untuk berdzikir kepada Allah.” [Shahih Muslim, no. 1141]
Maka, jadikanlah makan dan minum kita dalam rangka untuk menguatkan tubuh melaksanakan ketaatan kepada-Nya.
Terima kasih Abu Numair Nawawi Subandi
THI: 31.08.2017 - Larangan bagi mereka yang berkorban.
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 2782
Achtung!
Kepada orang-orang yang melakukan korban, pastikan anda tidak memotong, mencabut atau mencukur rambut dan kuku SEHINGGA haiwan korban anda telah disembelih.
Bukan semua haiwan korban disembelih sejurus selepas solat Raya. Ada yang disembelih selepas solat Zohor pada 10 Zulhijjah, ada yang disembelih pada 11 Zulhijjah.
(Nota: Waktu terbaik melakukan korban adalah sesudah solat Raya)
Rasulullah s.a.w. bersabda,
مَنْ كَانَ لَهُ ذِبْحٌ يَذْبَحُهُ فَإِذَا أُهِلَّ هِلَالُ ذِي الْحِجَّةِ فَلَا يَأْخُذَنَّ مِنْ شَعْرِهِ وَلَا مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئًا حَتَّى يُضَحِّيَ
Sesiapa yang baginya haiwan korban yang hendak dikorbankan, apabila ternampak anak bulan Zulhijjah, maka janganlah dia mengambil (memotong, mencabut atau mencukur) apa-apa dari rambut dan kukunya sehinggalah haiwannya telah dikorbankan (disembelih). [Shahih Muslim, no.: 3656/1977]
Beberapa penjelasan lanjut:
[1] Larangan ini ditujukan kepada orang yang melakukan korban, bukan pada orang yang diniatkan korban tersebut.
Contohnya Saiful melakukan korban satu bahagian lembu (RM650) dan dia meniatkan korban itu untuk dirinya dan ahli keluarganya. Maka larangan memotong, mencabut atau mencukur rambut dan kuku hanya jatuh pada Saiful dan bukan ahli keluarganya.
[2] Para ulama' berbeza pendapat hukum memotong, mencabut atau mencukur rambut dan kuku.
Mazhab al-Syafi'e berpendapat ia makruh.
Mazhab lain (termasuk sebahagian ulama Mazhab al-Syafi'e) berpendapat ia haram.
Ada juga yang berpendapat hukumnya harus, namun pendapat ini lemah dan ditolak berdasarkan hadis-hadis dalam bab ini (salah satunya di atas)
[3] Larangan adalah bagi orang yang sengaja memotong, mencabut atau mencukur rambut dan kuku. Jika seseorang itu terlupa, di luar kawalan atau dalam keadaan terdesak, maka dimaafkan.
Contoh, jika menghadapi kemalangan dan doktor perlu cukur sebahagian rambut di kepala dalam langkah rawatan, ia dibolehkan. Contoh lain, jika bangun tidur dan nampak ada rambut gugur di bantal, ia tidak mengapa sebab di luar kawalan.
[4] Mohon orang yang menguruskan korban memaklumkan kepada para peserta bilakah sembelihan telah selesai.
THI: 30.08.2017 - Hari Arafah dan dosa setahun akan datang?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 2665
Jom puasa esok, sebagai puasa sunat Hari Arafah.
Nabi s.a.w. bersabda,
صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ
Puasa Hari Arafah, aku berharap agar Allah menghapuskan (dosa-dosa) setahun yang lepas dan setahun sesudahnya. [Shahih Muslim, no. 1976/1162]
Apakah maksud menghapuskan dosa-dosa setahun sesudahnya (setahun akan datang)?
[1] Allah memberi hidayah kepada orang itu untuk berhenti dan bertaubat daripada perkara mungkar yang lazim dilakukan.
[2] Allah memberi hidayah kepada orang itu untuk merasa berat melakukan perkara mungkar yang baru.
Akan tetapi perlu diingat jika orang itu tetap memilih melakukan perkara mungkar, maka ia tetap dicatat sebagai dosa.
Page 48 of 67