Yang
dimaksudkan dengan Iktikad.
Perkataan
iktikad (I’tiqad:
إعتقاد)
berasal daripada perkataan ‘Aqad (عقد)
yang bererti menyimpul atau mengikat, seperti menyimpul dan mengikat
seutas tali.
Contoh
penggunaannya di dalam al-Qur’an adalah sepertimana ayat berikut:
Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang
menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (tali)
[al-Falaq
113:04]
Dari sudut
istilah, iktikad bermaksud segala sesuatu yang menjadi keyakinan
selain daripada amalannya seperti keyakinan akan wujudnya Allah dan
keyakinan tentang pengutusan para Rasul.
Ia adalah kepercayaan yang
tersemat atau tersimpul kuat di dalam hatinya yang tidak dicemari
oleh keraguan sedikitpun sehingga sukar untuk dileraikan.
Kenapakah
penting untuk diketahui iktikad Ahl al-Sunnah terhadap Ahl
al-Bait?
Antara asas
penting yang perlu diketahui dalam perbincangan antara Ahl al-Sunnah
dan Syi‘ah ialah iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl
al-Bait Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,
radhiallahu ‘anhum. Paling kurang terdapat dua sebab:
1. Iktikad
Ahl al-Sunnah yang sebenar terhadap Ahl al-Bait perlu
difahami supaya tidak wujud salah faham, seolah-olah Ahl al-Sunnah
memusuhi, membenci dan merendah-rendahkan Ahl al-Bait,
khasnya ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husain.
2. Tidak
keterlaluan jika dikatakan bahawa di kalangan Ahl al-Sunnah
sendiri, sebahagian besar daripada mereka tidak mengetahui kenapa
dan bagaimana berinteraksi dengan Ahl al-Bait Rasulullah.
Apatah lagi untuk mengetahui iktikad yang diwajibkan ke atas mereka
terhadap Ahl al-Bait Rasulullah.
Bagi
menerangkan iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl al-Bait
Rasulullah, penulis akan mengemukakan penjelasan Ibn Taimiyyah
rahimahullah (728H) di dalam bukunya yang tersangat penting:
al-‘Akidah al-Wasithiyyah.
Pemilihan ini dilakukan kerana dua sebab:
1. Penerangan
Ibn Taimiyyah di dalam bab ini adalah antara yang paling lengkap
merangkumi iktikad Ahl al-Sunnah ke atas para sahabat, Ahl
al-Bait dan para isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam, radhiallahu ‘anhum.
2. Ibn
Taimiyyah sendiri telah dikritik sebagai orang yang membenci dan
merendah-rendahkan Ahl al-Bait Rasulullah kerana tindakan
beliau yang menjawab hujah-hujah Syi‘ah, khasnya di dalam
kitabnya Minhaj al-Sunnah. Maka dengan nukilan ini akan
terhapuslah segala kritikan tersebut kecuali daripada orang-orang
yang sememangnya memiliki penyakit di dalam hatinya.
Iktikad
Ahl al-Sunnah terhadap para sahabat, khasnya Ahl al-Bait
Rasulullah.
i. Iktikad umum Ahl al-Sunnah
terhadap para sahabat
Termasuk dalam
prinsip Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah ialah menjaga hati mereka
dan perkataan mereka terhadap para sahabat Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam sebagaimana yang disifatkan kepada mereka (Ahl
al-Sunnah) tentangnya (para sahabat) oleh Allah Ta‘ala
dalam firman-Nya:
Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian
daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami !
Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului
kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan
hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai
Tuhan kami ! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan
Rahmat-Mu.”
[al-Hasyr 59:10]
Dan (prinsip
menjaga hati dan perkataan termasuk) sebagai ketaatan kepada sabda
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam:
Janganlah kalian
mencaci sahabatku, Demi yang diriku berada di-Tangan-Nya,
seandainya seorang dari kalian menginfakkan emas sebesar
gunung Uhud tidaklah ia mencapai satu mud (emas yang diinfakkan oleh)
seorang dari mereka (sahabatku) dan tidak juga separuh (daripada)nya.
ii. Sebahagian sahabat adalah
lebih utama daripada sebahagian yang lain
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) menerima apa yang datang berkenaannya daripada al-Kitab
(al-Qur’an) dan al-Sunnah dan Ijma’ berkenaan keutamaan dan
tingkatan-tingkatan mereka. Maka mereka mengutamakan para sahabat
yang berinfak dan berperang (jihad) sebelum peristiwa al-Fath (pembukaan
Kota Mekah) – yakni peristiwa Perjanjian Hudaibiyah – di atas para
sahabat yang berinfak dan berperang selepas itu.
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) mendahulukan kaum al-Muhajirin di atas kaum
al-Anshar. Dan mereka (Ahl al-Sunnah) beriman bahawa
sesungguhnya Allah telah berfirman kepada Ahl al-Badr (mereka yang
mengikuti Perang Badar) yang jumlah mereka 310 lebih orang:
Beramallah kalian sehendak kalian
kerana sesungguhnya Aku (Allah) telah mengampuni (dosa-dosa) kalian.
Dan juga sabda baginda:
Tidak akan masuk neraka seorang jua
yang memberi janji taat setia (bai‘ah) di bawah pohon ini.
Sebagaimana
yang dikhabarkan tentangnya oleh Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam, bahkan sungguh Allah redha ke atas mereka dan mereka
juga redha kepada Allah, dan mereka (berjumlah) lebih 1400 orang.
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) bersaksi bahawa (para sahabat akan memasuki) syurga,
iaitu sesiapa yang dijamin baginya oleh Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam (akan masuk syurga) seperti 10 orang sahabat,
Tsabit bin Qays bin Syammasy
dan selain mereka daripada kalangan para sahabat.
iii.
Iktikad Ahl al-Sunnah
berkenaan keutamaan Abu Bakar, ‘Umar, ‘Utsman dan ‘Ali
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) menetapkan dengan apa yang diterima secara
mutawatir daripada Amir al-Mukminin ‘Ali bin Abi Thalib
radhiallahu ‘anh
dan daripada selainnya
bahawa sebaik-baik manusia daripada kalangan umat ini sesudah
Nabinya (shallallahu ‘alaihi wasallam) ialah Abu Bakar
kemudian Umar, ketiga ‘Utsman dan keempat ‘Ali radhiallahu ‘anhum
sebagaimana yang ditunjukkan oleh riwayat dan sebagaimana yang
disepakati oleh para sahabat radhiallahu ‘anhum yang
mendahulukan ‘Utsman dengan janji taat setia (bai‘ah).
iv.
Iktikad Ahl al-Sunnah
berkenaan kekhalifahan Abu Bakar, ‘Umar, ‘Utsman dan ‘Ali
Sesungguhnya
sebahagian Ahl al-Sunnah, setelah mereka bersepakat dalam
mendahulukan Abu Bakar dan ‘Umar, berselisih pendapat antara ‘Utsman
dan ‘Ali radhiallahu ‘anhuma – siapakah di antara keduanya
yang lebih utama ? Maka sebahagian mereka telah mendahulukan ‘Utsman
dan (kemudian) diam atau satu perempat (daripada mereka)
mendahulukan ‘Ali dan (ada juga) sebahagian yang mendahulukan ‘Ali
dan (ada juga) sebahagian berhenti (yakni menahan diri daripada
berpendapat apa-apa).
Akan tetapi (akhirnya)
Ahl al-Sunnah telah menetapkan untuk mendahulukan ‘Utsman.
Namun masalah ini – yakni (masalah perselisihan antara mendahulukan)
‘Utsman dan ‘Ali – di sisi jumhur Ahl al-Sunnah bukanlah
merupakan masalah prinsip yang menyesatkan orang yang berselisih
tentangnya.
Akan tetapi
masalah yang menyesatkan bagi orang yang berselisih tentangnya ialah
masalah kekhalifahan. Yang demikian (kerana) sesungguhnya mereka (Ahl
al-Sunnah) telah beriman bahawa khalifah (yang benar) sesudah
Rasulullah ialah Abu Bakar kemudian ‘Umar kemudian ‘Utsman kemudian
‘Ali. Barangsiapa mencela kekhalifahan dan kepimpinan seorang jua
daripada mereka maka dia lebih sesat daripada keldai peliharaannya.
v. Iktikad Ahl al-Sunnah
berkenaan keutamaan Ahl al-Bait Rasulullah: ‘Ali, Fathimah,
Hasan dan Husain
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) mengasihi Ahl al-Bait Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam, setia kepada mereka dan memelihara
wasiat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berkenaan
mereka yang baginda sampaikan pada Hari Ghadir Khum:
Aku peringatkan kalian kepada Allah
berkenaan Ahl al-Baitku, aku peringatkan kalian kepada Allah
berkenaan Ahl al-Baitku.
Dan baginda juga bersabda kepada al-‘Abbas, pakciknya, ketika beliau
mengadu kepadanya bahawa sebahagian orang Quraish telah mengasingkan
Bani Hasyim, lalu baginda bersabda:
Demi yang diriku berada di
tangan-Nya, mereka tidak beriman sehingga mereka mencintai kalian
kerana Allah dan kerana kalian adalah kerabat aku.
Dan baginda
juga bersabda:
Sesungguhnya Allah telah memilih
Bani Ismail dan telah memilih daripada Bani Ismail (suku) Kinanah
dan telah memilih daripada (Bani) Kinanah (suku) Quraisy dan telah
memilih daripada (Bani) Quraisy – Bani Hasyim dan telah memilih aku
daripada Bani Hasyim.
vi. Iktikad Ahl al-Sunnah
berkenaan para isteri Rasulullah
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) setia kepada para isteri Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam, Ibu-ibu kaum Mukminin
kerana sesungguhnya mereka
adalah isteri baginda (sehingga) ke Akhirat nanti, khasnya Khadijah
radhiallahu ‘anha – ibu kepada kebanyakan anak-anak
Rasulullah dan orang yang pertama beriman dengannya (kepada Islam)
dan (yang pertama) mendukung urusannya. Baginya (Khadijah) kedudukan
yang tinggi.
Dan al-Shiddiqah
binti al-Shiddiq (‘A’isyah binti Abu Bakar) radhiallahu ‘anha
yang pernah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda
berkenaannya:
Keutamaan ‘A’isyah di atas seluruh
wanita adalah umpama keutamaan al-Tsarid (sejenis makanan roti dan
daging) di atas semua jenis makanan.
vii. Sikap Ahl al-Sunnah
terhadap orang yang menyelisihi Ahl al-Bait dan para
sahabat
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) berlepas diri dari jalan (manhaj dan sikap) al-Rafidhah,
iaitu orang-orang yang membenci para sahabat dan mencela mereka.
Dan (Ahl al-Sunnah berlepas diri) dari jalan (manhaj dan
sikap) al-Nawashib, iaitu orang-orang yang menyakiti Ahl
al-Bait dengan perkataan atau perbuatan.
viii.
Sikap Ahl al-Sunnah
berkenaan sejarah pertelingkahan para sahabat
Dan mereka (Ahl
al-Sunnah) berdiam diri (berkenaan sejarah) pertelingkahan para
sahabat.
Dan mereka (Ahl al-Sunnah)
berkata: Sesungguhnya kisah-kisah sejarah yang diriwayatkan
berkenaan (pertelingkahan) mereka, di antaranya ada yang dusta, di
antaranya ada yang ditokok tambah dan ada yang dikurangkan dan ada
yang diubah daripada yang sebenar. Yang benar adalah mereka
dimaafkan sama ada di dalam ijtihad mereka yang benar atau ijtihad
mereka yang silap.
Yang sedemikian
adalah kerana mereka (Ahl al-Sunnah) tidak memiliki iktikad
bahawa setiap seorang daripada kalangan para sahabat maksum daripada
dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil, bahkan mungkin sahaja mereka
itu memiliki sejumlah dosa. Akan tetapi apa yang telah mendahului (daripada
segala keimanan, ketaqwaan dan kebajikan mereka) dan keutamaan
mereka mewajibkan keampunan akan apa yang muncul daripada mereka,
seandainya hal tersebut benar-benar muncul.
Sehingga diampunkan bagi
mereka kesilapan-kesilapan mereka apa yang tidak diberi pengampunan
kepada orang sesudah mereka. Kerana sesungguhnya bagi mereka
terdapat kebaikan-kebaikan yang menghapuskan kesilapan-kesilapan (dan
kebaikan-kebaikan ini) tidak terdapat pada orang sesudah mereka.
Dan sungguh
telah sabit daripada sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam (bahawa) sesungguhnya mereka (para sahabat) adalah
sebaik-baik orang pada kurunnya
dan sesungguhnya jika seorang
daripada mereka (para sahabat) menyedekahkan satu mud – adalah ia
lebih utama daripada seseorang selepas mereka yang menyedekahkan
emas sebesar gunung Uhud.
Justeru jika
muncul daripada salah seorang daripada mereka (para sahabat –
kesalahan yang menghasilkan) dosa, maka mungkin mereka (1) telah
bertaubat daripadanya atau (2) membuat kebaikan-kebaikan yang
menghapuskannya (dosa tersebut) atau (3) diampunkan baginya kerana
keutamaan yang mendahului (daripada segala keimanan, ketaqwaan dan
kebajikan mereka) atau (4) diberi syafaat oleh Muhammad
shallallahu ‘alaihi wasallam di mana mereka adalah manusia yang
paling berhak memperolehi syafaat baginda atau (5) diuji dengan
kesukaran (bala’) di dunia yang dihapuskan dengannya (dosa-dosa)nya.
Maka jika di
atas adalah untuk (perbuatan) dosa yang hakiki (benar-benar berlaku)
maka bagaimana pula dengan urusan yang merupakan ijtihad mereka (para
sahabat – kerana) sesungguhnya jika mereka benar maka bagi mereka
dua ganjaran dan jika mereka salah maka bagi mereka satu ganjaran
dan kesalahan tersebut diampunkan bagi mereka ?
Kemudian kadar
yang diingkari daripada perbuatan sebahagian mereka (para sahabat)
adalah sangat sedikit – tambahan pula ia adalah sesuatu yang dapat
diampuni – jika dibanding dengan keutamaan mereka dan segala
kebaikan mereka daripada keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya,
berjihad di jalan-Nya, hijrah (di jalan Allah), membantu (agama
Allah), ilmu yang bermanfaat dan amal salih.
Dan sesiapa
yang memperhatikan sejarah perjalanan hidup mereka (para sahabat)
berdasarkan ilmu, mata hati yang ikhlas (bashirah) dan
pengetahuan yang yakin akan apa yang dikurniakan Allah ke atas
mereka daripada pelbagai keutamaan, (akan menyedari hakikat) bahawa
mereka (para sahabat) adalah sebaik-baik makhluk sesudah para Nabi
yang tidak ada semisalnya sebelum dan sesudahnya. Dan bahawasanya
mereka adalah orang-orang terpilih daripada generasi umat ini yang
merupakan sebaik-baik umat yang dimuliakan oleh Allah Ta‘ala.
Sekian Ibn
Taimiyyah. Beberapa poin
penting berkenaan iktikad Ahl al-Sunnah terhadap Ahl
al-Bait Rasulullah:
1. Hendaklah
dipelihara wasiat Rasulullah berkenaan mereka sebagaimana pesan
baginda dalam Khutbah Ghadir Khum: “Sesungguhnya aku
meninggalkan kepada kalian dua perkara yang amat berharga, yang
pertama adalah Kitab Allah (al-Qur’an) … (yang kedua ialah) Ahl al-Baitku.
Aku peringatkan kalian kepada Allah berkenaan Ahl al-Baitku…”
2. Pemeliharaan
tersebut ialah menjaga hak-hak mereka seperti (1) mencintai mereka,
(2) memuliakan mereka, (3) menghormati mereka, (4) berselawat kepada
mereka dan (5) membantu mereka jika di dalam kesulitan.
3. Peringatan
pula ialah tidak melakukan apa yang di sebaliknya seperti tidak
membenci mereka, tidak menzalimi mereka dan sebagainya.
4. Ahl
al-Bait yang dimaksudkan
umum meliputi semua kaum kerabat Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam sehingga ke hari ini tanpa terhad kepada ‘Ali, Fathimah,
Hasan dan Husain sahaja, radhiallahu ‘anhum.
Bahagian
kedua:
Lima
strategi asas Syi‘ah dalam berhujah dan
Jawapan Ahl al-Sunnah ke atasnya.
Sesungguhnya aku meninggalkan
kepada kalian dua perkara yang amat berharga, yang pertama
adalah Kitab Allah (al-Qur’an) di mana di dalamnya terdapat
hidayah dan (cahaya) nur, maka berpeganglah kepada Kitab Allah.