Apabila suami berbuat baik kepada isteri dalam keadaan mereka berdua sedang harmoni, itu namanya "suka sama suka". Namun apabila suami tetap berbuat baik kepada isteri dalam keadaan mereka berdua sedang berkonflik, maka itu barulah namanya "sebaik-baik suami". Ketika inilah teruji kadar kebaikan suami yang dimaksudkan oleh hadis berikut,

 

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا.

Mukmin yang paling sempurna imannya adalah mereka yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik akhlaknya kepada para isteri mereka.

[Shahih Sunan al-Tirmizi, no.: 1082/1162]

-------

Apabila isteri mentaati suami dalam perkara yang turut disukainya, itu namanya "suka sama suka".Namun apabila isteri tetap mentaati suami dalam perkara yang tidak disukainya, asalkan tidak melanggar hukum syari'at, maka itu barulah namanya "isteri yang terbaik". Ketika inilah teruji kadar ketaatan isteri kepada suami. Rasulullah s.a.w. pernah ditanya tentang ciri isteri yang terbaik, lalu baginda menjawab,

 

الَّتِي تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ وَتُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَ وَلَا تُخَالِفُهُ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهَا بِمَا يَكْرَهُ.

Wanita yang membahagiakan (suaminya) jika dipandang, mentaatinya jika diperintahkan dan tidak menyelisihi berkenaan dirinya dan hartanya dengan apa yang tidak disukai (oleh suami).

[Shahih Sunan al-Nasa’e, no: 3179/3231]

-------

Pun begitu.....

Suami dan isteri adalah manusia biasa yang tentunya sukar mencapai martabat yang disebut dalam kedua-dua hadis di atas. Maka saya katakan, suami dan isteri yang terbaik adalah mereka yang berusaha untuk mencapai apa yang disebut dalam kedua-dua hadis di atas. Sekali sekala mungkin gagal, namun kegagalan itu dijadikan pelajaran dan iktibar untuk terus memperbaiki diri.