Soalan 37: Apakah Keutamaan Berdoa Pada Hari Jumaat?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 876
Soalan: Apakah Keutamaan Berdoa Pada Hari Jumaat?
Jawapan:
Hari Jumaat memiliki keistimewaan di mana terdapat satu waktu di mana doa akan dimakbulkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Abu Hurairah radhiallahu 'anh menerangkan,
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَ يَوْمَ الجُمُعَةِ، فَقَالَ:
Bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut tentang hari Jumaat, lalu baginda bersabda,
فِيهِ سَاعَةٌ، لاَ يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ، وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي، يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى شَيْئًا، إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ.
Padanya terdapat satu waktu di mana tidaklah seorang muslim menemuinya sedangkan dia berdiri melaksanakan solat, dia meminta sesuatu kepada Allah Ta’ala, kecuali akan diberikan kepadanya.
وَأَشَارَ بِيَدِهِ يُقَلِّلُهَا.
(Abu Hurairah melanjutkan) Rasulullah mengisyaratkan dengan tangannya bagi menunjukkan waktu itu adalah singkat.[1]
Terdapat dua hadis yang menerangkan bilakah waktu tersebut. Kedua-dua hadis ini menunjukkan ada keluasan dalam perkara ini di mana Allah Subhanahu wa Ta'ala memberikan dua waktu kepada para hamba-Nya berdoa kepada-Nya.[2]
Soalan 36: Apakah Keutamaan Berdoa Pada Waktu Malam?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 719
Soalan: Apakah Keutamaan Berdoa Pada Waktu Malam?
Jawapan:
Maksud berdoa pada waktu malam adalah apabila seseorang itu tidur, lalu bangun pada 3 atau 5 pagi bagi melaksanakan solat-solat sunat yang disyari’atkan dan berdoa. Bagi yang tidak dapat solat, maka dia berzikir dan berdoa sahaja. Sebahagian ilmuan berpendapat, tidak disyaratkan tidur terlebih dahulu.
Orang seperti ini, dia mendapat dua keutamaan. Pertama, dia mendapat ganjaran yang istimewa di syurga kelak sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala,
إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ.
Sesungguhnya orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat kami tidak lain adalah mereka yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat itu, mereka segera sujud sambil bertasbih dan memuji tuhan mereka, dan mereka itu tidaklah sombong.
تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ.
Mereka menjauhkan diri dari tempat tidur (pada malam hari, untuk solat), mereka berdoa kepada tuhan mereka dengan perasaan bimbang (tidak dimakbulkan) serta berharap (ia dimakbulkan), dan mereka pula menyedekahkan sebahagian daripada apa Kami rezekikan kepada mereka.
فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.
Maka tidak seorangpun mengetahui apa yang dirahsiakan kepada mereka daripada perkara-perkara yang amat disukai, sebagai ganjaran bagi apa yang mereka kerjakan. [al-Sajdah 32:15-17]
Soalan 35: Bolehkah Berdoa Secara Berjemaah Selepas Solat Fardhu?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 788
Soalan: Bolehkah Berdoa Secara Berjemaah Selepas Solat Fardhu?
Jawapan:
Sejauh kajian penulis, tidak ditemui riwayat yang menerangkan Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam memimpin doa secara berjemaah selepas solat-solat fardhu. Padahal semua solat-solat fardhu Rasulullah sepanjang hidup baginda adalah secara berjemaah di masjid dan seandainya ia pernah berlaku walau sekali, nescaya para sahabat akan menceritakannya dan ia akan sampai kepada kita melalui hadis yang sahih.
Jika disemak hadis yang menerangkan Rasullullah berdoa selepas solat, jika ia difahami sebagai doa dan bukannya zikir,[1] akan didapati baginda menggunakan lafaz mufrad (singular), menunjukkan baginda berdoa berseorangan untuk diri sendiri dan bukannya memimpin doa untuk jemaah. Antaranya perhatikan hadis daripada al-Bara’ bin ‘Azib radhiallahu 'anh,
كُنَّا إِذَا صَلَّيْنَا خَلْفَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَحْبَبْنَا أَنْ نَكُونَ عَنْ يَمِينِهِ، يُقْبِلُ عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ، قَالَ: فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ:
Lazimnya kami (para sahabat), apabila kami solat di belakang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, kami suka untuk berada di sebelah kanan baginda (kerana setelah solat baginda akan berpusing ke kanan) menghadap kami dengan wajahnya. Maka aku mendengar baginda berdoa,
رَبِّ قِنِي عَذَابَكَ يَوْمَ تَبْعَثُ - أَوْ تَجْمَعُ - عِبَادَكَ
“Wahai tuhanku, peliharalah aku daripada azab-Mu pada hari dibangkitkan atau dihimpunkan hamba-hamba-Mu.”[2]
Soalan 34: Bolehkah Berdoa Selepas Solat Fardhu?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 805
Soalan: Bolehkah Berdoa Selepas Solat Fardhu?
Jawapan:
Para ilmuan Islam berbeza pendapat tentang berdoa selepas solat-solat fardhu. Ada yang menganjurkannya dan ada yang tidak. Ini berlaku kerana mereka berbeza dalam memahami hadis-hadis tentang doa di penghujung solat, apakah ia merujuk kepada masa sebelum memberi salam atau selepas memberi salam? Perkara ini sudah dijelaskan dalam soalan Bilakah Yang Dimaksudkan Sebagai “Dubur Solat”?
Kemudian, terdapat beberapa hadis bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdoa selepas solat, yakni selepas salam. Namun para ilmuan sekali lagi berbeza pendapat, apakah ia doa secara bebas atau termasuk zikir selepas solat yang ditetapkan bacaannya? Ini kerana Rasulullah tidak menganjurkan doa secara bebas ketika selepas salam sebagaimana sebelum salam.[1] Contohnya apabila menyentuh tentang doa sebelum salam, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengajar doa yang patut dibaca, kemudian menganjurkan doa secara bebas,
إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ (إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ التَّشَهُّدِ الْأَخِيرِ) فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ:
مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَعَذَابِ الْقَبْرِ، وَفِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ (فِتْنَةِ) الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ. ثُمَّ يَدْعُو لِنَفْسِهِ بِمَا بَدَا لَهُ.
Apabila seseorang kalian telah membaca tasyahud (dalam riwayat lain: Apabila seseorang kalian selesai membaca tasyahud akhir), maka mintalah perlindungan Allah daripada empat perkara, (1) daripada azab neraka jahannam, (2) daripada azab kubur, (3) daripada fitnah kehidupan dan kematian, dan (4) daripada keburukan (fitnah) al-Masih al-Dajjal.
Kemudian dia berdoa bagi dirinya dengan apa yang dia sukai baginya.[2]
Berikut dikemukakan beberapa hadis tentang doa selepas salam. Hadis-hadis inilah yang diperselisihkan peranannya, apakah doa secara bebas atau merupakan zikir secara tetap? Dua daripadanya adalah sahih sementara dua lagi diperselisihkan darjatnya.
Page 5 of 67