Soalan 15: Bolehkah Mengangkat Kedua Tangan Untuk Berdoa?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 525
Soalan: Bolehkah Mengangkat Kedua Tangan Untuk Berdoa?
Jawapan:
Dibolehkan dan dianjurkan mengangkat kedua tangan untuk berdoa. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,
إِنَّ اللَّهَ حَيِيٌّ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي إِذَا رَفَعَ الرَّجُلُ إِلَيْهِ يَدَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْرًا خَائِبَتَيْنِ.
Sesungguhnya Allah Maha Pemalu dan Maha Mulia. Allah malu apabila seseorang itu menadah kedua tangannya berdoa kepada-Nya lalu menurunkan kedua tangannya dalam keadaan kosong lagi tidak diperkenankan.[1]
Soalan 14: Bolehkah Berdoa Jika Dalam Keadaan Hadas Besar?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 1057
Soalan: Bolehkah Berdoa Jika Dalam Keadaan Hadas Besar?
Jawapan:
Dibolehkan berdoa jika dalam keadaan hadas besar, seperti ketika sedang junub atau haid. Ini berdasarkan keterangan A’isyah radhiallahu 'anha bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berzikir dalam setiap masa dan berdoa termasuk dalam kategori zikir. Ini kerana dalam doa terdapat ingatan kepada Allah, puji-pujian kepada-Nya sebagai pembuka doa dan penyebutan nama-Nya untuk meminta dan merayu.
A’isyah radhiallahu 'anha berkata,
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَذْكُرُ اللَّهَ عَلَى كُلِّ أَحْيَانِهِ.
Kebiasaan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam adalah baginda berzikir kepada Allah pada setiap masa.[1]
[1] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 558/373 (Kitab al-Haidh, Bab zikir kepada Allah Ta’ala dalam keadaan junub dan selainnya).
THI 2019: Orang tengah dalam isu suami isteri
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 555
Tazkirah hari ini, firman Allah s.w.t.,
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا
إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا
Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara mereka berdua (suami isteri) maka lantiklah "orang tengah" (untuk mendamaikan mereka, iaitu), seorang dari keluarga lelaki dan seorang dari keluarga perempuan.
Jika kedua-dua "orang tengah" itu (dengan ikhlas) bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakat baik.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi Amat mendalam pengetahuan-Nya. (al-Nisa' 4:35)
------
Musim cuti ini, banyak majlis pernikahan.
Pada waktu yang sama, tidak dapat dinafikan banyak juga perceraian yang berlaku, hanya ia bukan satu "majlis".
Sebahagian perceraian berlaku dengan terburu-buru, tanpa langkah yang Allah sebut dalam ayat 35 surah al-Nisa' di atas.
Keadaan menjadi lebih buruk apabila sebahagian peguam mengambil kesempatan mengapi-apikan perceraian, supaya dapat menjana pendapatan.
Merujuk kepada ayat 35 di atas, jika bimbang akan berlaku perceraian, maka lantiklah "hakaman" atau "orang tengah". Satu dari pihak isteri, satu dari pihak suami.
Jika hakaman itu benar-benar inginkan perdamaian bagi kedua-dua pasangan, "....nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakat baik."
Kadangkala susah mencari orang tengah yang sesuai, bijak lagi adil. Bahkan mungkin orang tengah pula yang menjadi batu api.
Maka saya berpendapat, boleh dan patut berjumpa kaunselor perkahwinan sebagai ganti kepada hakaman.
Moga-moga dengan nasihat serta teguran kaunselor, akan tercapai juga tujuan perjumpaan, yakni,
"...nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakat baik."
Soalan 13: Mestikah Berwudhu’ Sebelum Berdoa?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Soal-Jawab Adab-Adab Berdoa
- Hits: 625
Soalan: Mestikah Berwudhu’ Sebelum Berdoa?
Jawapan:
Dianjurkan berwudhu’ sebelum berdoa, khasnya apabila dalam keadaan sangat berhajat. Abu Musa radhiallahu 'anh menceritakan bahawa Abu ‘Amir radhiallahu 'anh pernah menitip kepadanya, meminta Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdoa agar Allah mengampuninya. Apabila Abu Musa bertemu dengan Rasulullah dan menyampaikan pesanan Abu ‘Amir,
فَدَعَا بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ فَقَالَ: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِعُبَيْدٍ أَبِي عَامِرٍ. وَرَأَيْتُ بَيَاضَ إِبْطَيْهِ.
Maka (Rasulullah) meminta air dan berwudhu’, kemudian mengangkat kedua tangannya dan berdoa, “Ya Allah, ampunilah ‘Ubaid Abu ‘Amir.” Dan aku (Abu Musa) dapat melihat keputihan ketiak baginda (yang sedang berdoa).[1]
Walau bagaimanapun dibolehkan berdoa jika dalam keadaan hadas kecil (tanpa wudhu’). Abu Hurairah radhiallahu 'anh pernah datang berjumpa Rasulullah sambil menceritakan perkataan tidak baik yang disebut oleh ibunya tentang baginda. Selanjutnya beliau meminta,
فَادْعُ اللَّهَ أَنْ يَهْدِيَ أُمَّ أَبِي هُرَيْرَةَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
Maka berdoalah kepada Allah supaya diberikan hidayah kepada ibu Abu Hurairah. Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdoa,
اللَّهُمَّ اهْدِ أُمَّ أَبِي هُرَيْرَةَ.
“Ya Allah, berilah hidayah kepada ibu Abu Hurairah.”[2]
Dalam hadis ini Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam terus berdoa tanpa mengambil wudhu’ terlebih dahulu.
Hendaklah diketahui bahawa para sahabat amatlah mendalam lagi terperinci dalam meriwayatkan hadis sehingga jika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengambil wudhu’ terlebih dahulu, nescaya mereka akan menceritakannya.
Notakaki:
[1] Sahih: Ringkasan hadis yang dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no.: 3979/4323 (Kitab al-Maghazi, Bab peperangan Authas)
[2] Sahih: Ringkasan hadis yang dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 4546/2491 (Kitab Fadhail al-Shohabah, Bab keutamaan Abu Hurairah al-Dausi)
Page 13 of 67