THI: Aurat
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 6578
Tazkirah hari ini:
Mu’awiyah bin Hayyadah radhiallahu 'anh bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
يَا نَبِيَّ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ: احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ. قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا كَانَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ فِي بَعْضٍ؟ قَالَ: إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَاهَا أَحَدٌ فَلَا يَرَاهَا. قَالَ قُلْتُ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ إِذَا كَانَ أَحَدُنَا خَالِيًا؟ قَالَ: فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنْ النَّاسِ.
“Wahai Nabi Allah! Berkenaan aurat kami, mana yang patut kami tutup dan mana yang patut kami biarkan terbuka?” Baginda menjawab: “Peliharalah aurat kamu kecuali dari isteri kamu atau budak kamu.”
Aku (Mu’awiyah) bertanya lagi: “Wahai Rasulullah, apabila di antara sesama jantina (lelaki dengan lelaki atau wanita dengan wanita)?”
Baginda menjawab: “Jika kamu mampu untuk tidak memperlihatkannya kepada seorang pun, maka janganlah kamu memperlihatkannya.”
Aku (Mu’awiyah) bertanya lagi: "Wahai Nabi Allah, bagaimana apabila salah seorang dari kami bersendirian?”
Baginda menjawab: “Maka Allah lebih berhak untuk dia merasa malu darinya berbanding sesama manusia.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 2718/2794]
----------
Hadis ini menerangkan sifat terpuji orang yang menutup auratnya, meskipun apabila bersendirian atau sesama jantina.
Sebahagian ilmuan menerangkan bahawa aurat yang patut ditutup ialah kemaluan depan dan belakang sahaja.
Saya berbeza pendapat, kerana apa yang dikatakan itu (kemaluan depan dan belakang) adalah terlalu minima untuk seseorang itu merasa malu terhadap Allah.
Apatah lagi dalam kehidupan ini, yang melihat aurat kita bukan sahaja manusia, tetapi makhluk ghaib seperti jin syaitan. Firman Allah:
إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ.
Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka. [al-A’raaf 7:27]
Oleh itu saya berpendapat, apabila bersendirian atau sesama jantina, yang lebih utama ialah menutup aurat dari leher sehinggalah ke kaki, yakni dengan memakai baju dan seluar. Sebesar mana baju itu, selabuh mana seluar itu terserah kepada budi bicara dan perasaan malu masing-masing.
Sejak dua-tiga minggu lepas, cuaca memang amat panas. Terasa bahangnya sekalipun pada waktu malam dan pagi. Dalam cuaca panas ini, mungkin ada yang sekadar memakai seluar dalam mini apabila bersendirian atau sesama jantina di bilik asrama atau rumah sewa. Moga hadis di atas menjadi peringatan kepada kita semua.
-------
Dalam bab ini terdapat sebuah riwayat lain:
إِيَّاكُمْ وَالتَّعَرِّيَ فَإِنَّ مَعَكُمْ مَنْ لَا يُفَارِقُكُمْ إِلَّا عِنْدَ الْغَائِطِ وَحِينَ يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى أَهْلِهِ فَاسْتَحْيُوهُمْ وَأَكْرِمُوهُمْ.
Janganlah kalian telanjang kerana sesungguhnya bersama kalian ialah (malaikat) yang tidak berpisah dari kalian kecuali ketika buang air besar dan ketika seorang lelaki menyetubuhi isterinya. Oleh itu malulah kepada mereka dan muliakanlah mereka. [Sunan al-Tirmizi, no: 2724/2800]
Riwayat ini darjatnya dha'if. Jika hendak menyampaikannya sebagai nasihat, hendaklah dijelaskan darjatnya.
KHFA - 15 Januari 2016
THI: Dengarkan dan perhatikan
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 6984
Tazkirah hari ini, firman Allah s.w.t.:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Dan apabila dibacakan Al Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat. (al-A'raaf 7:204)
---------
Satu masa lalu saya suka memasang bacaan al-Quran. Qari kegemaran saya ialah Syaikh Abdullah al-Matrud. Saya ada koleksi kaset beliau, 30 buah = 30 juz.
Saya kerap memasang apabila memandu atau melakukan sesuatu urusan di rumah.
Saya anggap ia adalah perkara baik dan bagus.
Kemudian saya mendapat tahu ia bukanlah perkara baik dan bagus berdasarkan ayat 204 surah al-A'raaf di atas.
Ini kerana ketika memasang bacaan al-Quran tersebut, saya hanya mendengar secara baik dan memberi perhatian antara 10%-20%.
Selebihnya saya beri perhatian kepada pemanduan, urusan di rumah atau memikirkan hal-hal lain (fikir masalah rakyat dan negara kononnya).
Bahkan ia menjadi satu peremehan terhadap al-Quran kerana saya membiarkan ia terpasang sementara saya tidak mendengar dan memberi perhatian.
Justeru sejak itu saya tidak lagi memasang bacaan al-Quran.
Sahabat-sahabat lain bagaimana? Mungkin ada yang memasang al-Quran ketika memasak, mendodoikan anak tidur, melipat pakaian, membasuh kereta, menunggu komuter dan lain-lain lagi.
Betul atau tidak amalan ini, sama-samalah kita semak berdasarkan ayat 204 surah al-A'raaf di atas.
KHFA - 5 Januari 2016
THI: Pasar
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 7155
Tazkirah hari ini, sabda Nabi s.a.w.:
أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا وَأَبْغَضُ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ أَسْوَاقُهَا
"Tempat yang paling Allah cintai adalah masjid, dan tempat yang paling Allah benci ialah pasar." (Shahih Muslim, no: 1076/671)
Dalam hadis yang lain baginda bersabda:
لَا تَكُونَنَّ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَوَّلَ مَنْ يَدْخُلُ السُّوقَ وَلَا آخِرَ مَنْ يَخْرُجُ مِنْهَا فَإِنَّهَا مَعْرَكَةُ الشَّيْطَانِ وَبِهَا يَنْصِبُ رَايَتَهُ
"Selagi mampu, janganlah kamu menjadi orang yang pertama masuk ke dalam pasar dan menjadi orang terakhir keluar darinya.
Ini kerana pasar itu adalah sasaran utama syaitan dan di situlah syaitan mengibarkan benderanya." (Shahih Muslim, no: 4489/2451)
---------
Hadis-hadis ini memberi peringatan tentang pasar.
Masuklah sekadar perlu, bila perlu dan segeralah keluar bila urusan selesai.
Ini kerana di pasar berlaku banyak perkara yang melalaikan seseorang daripada Allah, pembaziran wang, hutang (takde duit tetapi nak beli juga) dan menaikkan nafsu (nak beli itu dan ini padahal tak perlu).
Pasar yang dimaksudkan tidaklah terhad kepada pasar borong dan pasar malam.
Namun berdasarkan kaedah analogi, pasar yang dimaksudkan dalam hadis-hadis ini termasuklah pasaraya-pasaraya moden (Giant, Tesco) dan pusat-pusat membeli-belah atau "shopping mall" pada masa kini.
Hadis ini menjadi peringatan kepada saya, kerana saya kerap berjalan-jalan di shopping mall!
KHFA - 4 Januari 2016
THI: Ahli Ilmu dan Ahli Ibadah
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 6998
Tazkirah hari ini, Abi Umamah al-Bahili radhiallahu 'anh berkata:
ذُكِرَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلَانِ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَالْآخَرُ عَالِمٌ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ.
Disebut kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tentang dua orang lelaki, seorangnya ahli ibadah sementara yang lain ahli ilmu. Maka bersabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: Keutamaan ahli ilmu di atas ahli ibadah adalah seperti keutamaan aku di atas orang yang paling rendah di antara kalian.
ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرَضِينَ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ.
Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melanjutkan: Sesungguhnya Allah, para malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi bahkan semut yang ada di dalam sarangnya sampai ikan paus di lautan, mereka benar-benar berselawat ke atas orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia.
[Berkata Abu 'Isa, hadis ini hasan gharib sahih. Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 2609/2685]
-------
Selawat Allah bererti pengurniaan rahmatnya kepada manusia sementara selawat para malaikat bererti mendoakan kebaikan dan keampunan kepada manusia.
Merujuk kepada hadis di atas, para malaikat berselawat – yakni mendoakan kebaikan dan keampunan – kepada orang-orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia lain.
Mengajarkan kebaikan tidak semestinya bekerjaya sebagai guru, pensyarah dan ustazah, tetapi merangkumi semua usaha menyampaikan ilmu yang bermanfaat, sama ada sedikit atau banyak.
Pun begitu, hendaklah dipastikan terlebih dahulu bahawa ilmu yang akan disampaikan itu adalah sahih dan betul, bukan sekadar cerita-cerita dan petua-petua yang masyur tersebar.
Hadis ini juga menerangkan keutamaan orang yang menuntut, mengamal dan menyebarkan ilmu di atas orang yang beribadah. Ini kerana orang yang beribadah hanya membawa manfaat kepada dirinya seorang sementara orang yang berilmu, mengamalkannya dan menyebarkannya membawa manfaat kepada dirinya dan orang lain.
Selain itu seorang ahli ibadah kadangkala beribadah tanpa ilmu sehingga dia melakukan bid’ah yang disangkanya sunnah. Berbeza dengan ahli ilmu, dia mampu membezakan antara sunnah dan bid’ah, mengamalkan sunnah dan meninggalkan bid’ah.
KHFA - 2 Januari 2016
Page 65 of 67