Soalan: Apakah Keutamaan Doa Ketika Musafir?

Jawapan:

Antara ruang yang Allah Subhanahu wa Ta'ala buka bagi memakbulkan doa para hamba-Nya adalah ketika musafir. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menerangkan keutamaan ini,

ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لَا شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ.

Tiga suasana di mana doa adalah mustajab tanpa keraguan padanya, (1) doa orang yang dizalimi, (2) doa orang yang bermusafir dan (3) doa ibu dan bapa ke atas anaknya.[1]

Orang yang musafir dapat memanfaatkan keutamaan ini dalam dua keadaan. Pertama, ketika semuanya berjalan tenang dan seperti yang dirancang. Lebih-lebih lagi musafir yang melibatkan perjalanan yang panjang di dalam kapal terbang, keretapi dan bas. Maka manfaatkan masa yang ada dalam suasana musafir itu bagi memperbanyakkan doa kepada Allah. Jika tidak ada doa khusus yang ingin diminta, maka berdoalah dengan doa-doa umum seperti mana yang disyorkan dalam soalan Apakah doa yang sesuai dibaca ketika senang?

Kedua, ketika timbul kesukaran-kesukaran yang tidak disangka dan perjalanan menjadi tidak seperti yang dirancang. Pada saat-saat mencabar ini, usah merungut, marah atau mengeluarkan kata-kata yang tidak baik. Sebaliknya berdoalah kepada Allah agar kesukaran menjadi kesenangan dan perjalanan kembali menjadi seperti yang dirancang.

 

Notakaki: 

[1]  Hasan: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya dan beliau mendiamkan darjatnya. Ia dinilai hasan oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Tirmizi, hadis no.: 1828/1905 (Kitab al-Birr wa al-Silah ‘an Rasulullah, Bab berkenaan panggilan ibu dan bapa). Hadis ini dinilai hasan li ghairihi oleh Syu’aib al-Arna’uth dan ‘Abd al-Latheif Harzallah dalam semakan mereka ke atas al-Jami’ al-Kabir (nama lain bagi Sunan al-Tirmizi), hadis no.: 2107.