Himpunan Risalah dalam Beberapa Persoalan Ummah

 Buku 4

 

 

Enforcing Public Morality:
Satu Analisa Ke Atas Kertas Kerja Zainah Anwar

Oleh

Hafiz Firdaus Abdullah

 

 

Kesimpulan:

 

Sama-sama dapat kita perhatikan bahawa dasar-dasar yang kita analisa di atas amat berjauhan – malah bercanggah – dengan dasar-dasar al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Ia juga tidak dapat diterima oleh pemikiran yang sihat lagi adil. Semua ini menimbulkan satu persoalan, dari manakah munculnya dasar-dasar tersebut?

Wujud satu kemungkinan.

 

Forum Enforcing Public Morality dianjurkan oleh Liberal Forum Malaysia dan Friedrich Naumann Foundation. Adalah selamat untuk dikatakan bahawa Friedrich Naumann Foundation adalah penganjur utama forum tersebut. Ini kerana nama pertubuhan ini tercatit dengan besar di belakang pentas forum. Lebih dari itu, Friedrich Naumann Foundation turut memberi liputan teks dan bergambar kepada forum tersebut. Teks dan gambar tersebut boleh dirujuk di: (http://www.fnfmalaysia.org/Campaign/276).

 

Timbul persoalan: Apa dan siapa Friedrich Naumann Foundation?

 

Friedrich Naumann Foundation adalah sebuah pertubuhan liberal yang diasaskan di negara Jerman pada tahun 1958. Dasar-dasar pertubuhan ini telah dinyatakan secara padat dalam satu perenggan di laman web mereka sebagai:

 

The Friedrich Naumann Foundation is committed to liberalism. Liberalism, in the classic European sense of the word, calls for the advancement of individual freedom. It requires the strengthening of democratic structures, the reduction of state interventionism, the advocacy of decentralization and  privatization, the cutting of existing state regulations and of bureaucratic red tape in our daily lives. [http://www.fnstusa.org/Startpage.htm]

 

Friedrich Naumann Foundation juga memiliki minat yang mendalam tentang hal ehwal umat Islam, khasnya dalam menafsirkan semula Islam mengikut arus semasa. Antara lain sila rujuk artikel-artikel mereka di dua link berikut:

 

http://www.fnfmalaysia.org/Human_Right_Islam_Resouces/225

 

http://www.fnst.org/africa_news_archive/News/gershman.htm

 

Kembali kepada dasar-dasar pertubuhan Friedrich Naumann Foundation, mungkinkah “kebebasan individu adalah melalui pengukuhan struktur demokrasi” yang dimaksudkan sewarna dengan “kebebasan tingkah laku moral melalui kesepakatan orang ramai”? Mungkinkah “pengurangan kawalan negara, undang-undang atau badan tertentu terhadap kebebasan individu” yang dimaksudkan secorak dengan “isu moral bukanlah urusan pemerintah atau undang-undang”? Mungkinkah “liberalism” yang dimaksudkan senafas dengan “menyelaraskan rukun-rukun keimanan dengan arus semasa”?

 

Saya menyerahkan persoalan-persoalan di atas kepada kajian dan analisa para pembaca sekalian. Yang jelas, Friedrich Naumann Foundation bukan sekadar penganjur kepada forum Enforcing Public Morality. Ini dapat diperhatikan dalam kesimpulan mereka dalam liputan terhadap forum tersebut:

 

However, the different positions among the discussants also made it very clear that the desired unity among the Muslim faithful does not exist and that there is no consensus in the Muslim community on the moral laws called upon by PAS. This refutes their claim to represent the umma. Even less, of course, can they represent those members of society, who do not follow the Muslim faith. [http://www.fnfmalaysia.org/Campaign/276]

 

 

Saya mengakhiri penulisan ini dengan sekali lagi mengingatkan diri saya dan para pembaca sekalian agar tidak dengan mudah berkata I speak from the perspective of a Muslim, a believer, a feminist and an activist who believes that Islam is just, that God is just.” Jika kita benar-benar beriman bahawa Islam adalah adil dan Allah adalah Maha Adil, maka buktikanlah ia dengan menjadikan Islam sebagai jalan yang memberi penyelesaian terhadap pelbagai cabaran yang dihadapi oleh umat Islam masa kini.

 

Islam yang saya maksudkan bukan Islam versi tertentu atau yang dicedok dari sumber asing, tetapi Islam yang diredhai oleh Allah yang Maha Adil. Kita tidak akan mengetahui apa dan bagaimana Islam yang diredhai oleh Allah melainkan kita merujuk kepada kitab-Nya, yakni al-Qur’an dan tunjuk ajar Rasul-Nya, yakni Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam. Merujuk kepada al-Qur’an bukanlah dengan menyelaraskan al-Qur’an kepada arus semasa tetapi menyelaraskan arus semasa kepada al-Qur’an. Ini berdasarkan tunjuk ajar Rasul-Nya, Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam:

 

Al-Qur’an adalah syafa’at yang diterima dan penghujah yang dibenarkan.

Sesiapa yang meletakannya di hadapan maka ia (al-Qur’an) akan memimpinnya ke syurga dan sesiapa yang meletakannya di belakang ia akan menolaknya ke neraka.

 

[Diriwayatkan oleh Ibn Hibban dan al-Thabarani, sanadnya dinilai jayyid (baik) oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no: 2019.]

 

 

 

 

 

 

Pengenalan

 

Dasar Pertama:

Moral yang baik atau buruk ditentukan oleh kesepakatan orang ramai.

 

Dasar Kedua:

Isu moral bukanlah urusan pemerintah atau undang-undang.

 

Dasar Ketiga:

Menyelaraskan rukun-rukun keimanan dengan arus semasa.

 

Kesimpulan

 

 

 

 

Kandungan