بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang. Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya
dan kami memohon pertolongan-Nya dan kami memohon
keampunan-Nya, dan kami berlindung kepada Allah dari
keburukan diri kami dan dari keburukan perbuatan
kami. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka
tiadalah kesesatan baginya dan sesiapa yang
disesatkan oleh Allah maka tiadalah petunjuk baginya.
Kami bersaksi bahawa tiada tuhan kecuali Allah yang
Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya dan kami bersaksi
bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya.
Alhamdulillah,
dengan izin-Nya dapat kita bertemu kembali dalam
buku Siri Ketiga dalam rangka menjelaskan
Jawapan Ahl al-Sunnah Kepada Syi’ah al-Rafidhah
Dalam Persoalan Khalifah. Buku
Siri Ketiga ini akan membahas hadis-hadis yang
masyhur dijadikan hujah oleh Syi‘ah al-Rafidhah
(seterusnya diringkaskan sebagai Syi‘ah
sahaja) untuk mendakwa bahawa khalifah yang layak
selepas kewafatan Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam ialah ‘Ali bin Abi Thalib
radhiallahu 'anh. Ini diikuti dengan jawapannya
oleh Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah (seterusnya
diringkaskan sebagai Ahl al-Sunnah sahaja)
yang mematahkan hujah-hujah Syi’ah tersebut.
Memang, sudah lebih setahun jaraknya antara buku
Siri Ketiga ini dengan buku Siri Kedua.
Terdapat dua sebab utama mengapa saya sengaja
menangguhkan penerbitan buku Siri Ketiga ini:
Pertama:
Memberi tempoh kepada para pembaca sekalian untuk
memberi apa-apa maklum balas daripada buku Siri
Pertama dan Siri Kedua. Ini adalah
penting supaya maklum balas tersebut dapat saya
terapkan dalam buku Siri Ketiga ini.
Alhamdulillah
saya menerima maklum balas yang baik daripada para
pembaca sekalian daripada buku Siri Pertama
dan Siri Kedua. Maklum balas yang saya
maksudkan bukan dari sudut jumlah jualan tetapi dari
sudut penilaian para pembaca yang menganalisa dan
membandingkan antara hujah-hujah Syi’ah dan
jawapannya oleh Ahl al-Sunnah.
Kedua:
Memberi tumpuan kepada menjawab hujah-hujah aliran
Islam Liberal yang nampaknya semakin hangat
di Malaysia. Setakat ini jawapan yang saya berikan
ialah dalam bentuk risalah atau artikel yang
diterbitkan dalam majalah-majalah agama dan secara
terbuka di beberapa forum perbincangan di alam maya
(internet). Alhamdulillah risalah-risalah
tersebut kemudian saya himpunkan dan diterbitkan
dalam bentuk buku dengan judul Himpunan Risalah
Dalam Beberapa Persoalan Ummah (Jahabersa, Johor
Bahru). Sehingga kini telah diterbitkan buku
tersebut dalam tiga siri.
Secara umum boleh dikatakan terdapat dua arus yang
sedang kuat melanggar umat Islam masa kini. Arus
Pertama datang daripada aliran Syi’ah
yang bijak mempergunakan dalil-dalil al-Qur’an dan
al-Sunnah untuk memberi pengaruh palsu kepada umat
Islam, kononnya Islam yang sebenar berada pada pihak
mereka. Arus ini bergerak melalui penerbitan
buku-buku, laman-laman web di alam maya dan dakwah
secara tersembunyi oleh wakil-wakil mereka. Arus ini
paling deras bergerak di pusat-pusat pengajian
tinggi.
Arus Kedua
datang daripada aliran Islam Liberal yang
bijak mengolah dalil-dalil akal untuk memberi
solekan palsu kepada umat Islam, kononnya Islam yang
sebenar adalah satu ruang vakum yang boleh diisi
dengan apa sahaja yang dikehendaki oleh akal dan
nafsu seseorang. Arus ini bergerak lancar melalui
beberapa badan bebas (N.G.O.) yang menggunakan nama
Islam dan memiliki sokongan kuat daripada
akhbar-akhbar tempatan. Ramai yang terpengaruh
dengan arus ini, khasnya mereka yang kononnya
berpemikiran moden dan berpendidikan Barat.
Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala memberi
kemudahan dan kekuatan kepada saya dan umat Islam
yang lainnya untuk menahan, menjawab dan mengubah
haluan kedua-dua arus ini.
Hukum orang yang bermazhab Syi‘ah.
Di
antara maklum balas yang paling kerap saya perolehi
daripada para pembaca yang budiman sekalian adalah
hukum orang yang bermazhab Syi’ah. Mereka
bertanya, sama ada bagi pihak diri mereka sendiri
atau bagi pasangan hidup, ahli keluarga, saudara
mara dan rakan-rakan, apakah hukum bagi orang yang
pada asalnya bermazhab Ahl al-Sunnah lalu
kemudian beralih ke Mazhab Syi’ah setelah
terpengaruh dengan dakwah mereka?
Memandangkan ini adalah persoalan yang masyhur di
kalangan para pembaca, saya akan mengambil sedikit
ruang dalam Kata Pengantar ini untuk
menjelaskan jawapannya.
Di sisi Ahl al-Sunnah, Mazhab Syi‘ah al-Rafidhah
adalah mazhab yang sesat. Akan tetapi bukanlah
menjadi manhaj Ahl al-Sunnah untuk menghukum
setiap orang yang bermazhab Syi‘ah sebagai
sesat. Ini kerana Ahl al-Sunnah membezakan
antara sesuatu mazhab dan orang yang mengikut mazhab
tersebut. Sesuatu mazhab mungkin dinilai sesat
berdasarkan doktrin-doktrinnya, akan tetapi orang
yang mengikuti mazhab tersebut tidak semestinya
sesat selagi mana belum ditegakkan hujah kepada
mereka, diluruskan apa-apa kekeliruan yang dialami
dan diperhatikan sama ada mereka melakukannya dengan
sengaja atau terpaksa.
Merujuk
kepada orang-orang yang terpengaruh dengan Mazhab
Syi‘ah, manhaj Ahl al-Sunnah dalam ini
ialah menangguhkan apa-apa hukum kerana mereka
asalnya adalah orang-orang yang tidak mengetahui
sehingga akhirnya terkeliru.
Ini kerana umat Islam di Malaysia umumnya tidak
didedahkan kepada ilmu-ilmu Islam secara mendalam,
mahupun apa yang membentuk dasar-dasarnya. Mereka
tidak kenal Islam kecuali melalui ilmu “Fardhu Ain”,
iaitu satu bentuk pengajian Islam yang berbentuk
menghafal beberapa poin demi lulus peperiksaan atau
temuduga perkahwinan. Ini adalah satu bentuk
pengajian Islam yang memiliki banyak kelemahan dan
kemudaratan. Disebabkan pengajian seperti inilah
ramai umat Islam tidak menghayati agama mereka,
malah memilih untuk hidup bebas, hidup dalam agama
lain (murtad) atau beralih ke mazhab lain seperti
Islam Liberal dan Syi’ah.
Merujuk kepada umat Islam yang terpengaruh dengan
dakwah Syi’ah, ia adalah sesuatu yang mudah
terjadi kerana dakwah Syi’ah itu sendiri pada
zahirnya kelihatan seolah-olah kuat, kemas dan
ilmiah berlandaskan dalil-dalil daripada al-Qur’an,
al-Sunnah dan kisah-kisah sejarah. Dakwah Syi’ah
yang bersifat sedemikian dengan mudah dapat
mempengaruhi umat Islam tanah air yang sebelum ini
tidak pernah didedahkan kepada pengajian Islam yang
bersifat hujah dan ilmiah, tidak pernah mengenali
kaedah-kaedah tafsir, kaedah-kaedah menilai darjat
kekuatan hadis dan manhaj menganalisa kisah-kisah
sejarah. Dalam suasana kekosongan ilmu ini,
sebahagian umat Islam mudah terpengaruh dengan
sesuatu yang mereka temui yang disangkakan dapat
memenuhi kekosongan tersebut. Antara yang mereka
temui ialah Mazhab Syi’ah, lalu mereka
memenuhi diri mereka dengan mazhab tersebut. Tanpa
ilmu yang cukup untuk menilai benar atau salah
Mazhab Syi’ah, mereka terus menerimanya dan
memenuhi kokosongan yang mereka hadapi sebelum ini.
Oleh itu manhaj Ahl al-Sunnah dalam masalah
seperti ini adalah menangguhkan hukum. Penangguhan
ini berlaku sehingga ditegakkan kepada mereka hujah
yang benar, diluruskan apa-apa kekeliruan yang
mereka hadapi dan diperhatikan sama ada mereka
melakukannya dengan sengaja atau terpaksa. Dalil
Ahl al-Sunnah dalam masalah ini adalah seperti
berikut:
Pertama:
Ditegakkan hujah untuk menerangkan apa yang benar
dan apa yang salah, sebagaimana firman Allah
Subhanahu wa Ta'ala:
Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum
Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan
yang benar dan yang salah).[al-Isra’
17:15]
Dalam ayat di atas, Allah menerangkan bahawa
seseorang itu tidak akan dihukum sehinggalah diutus
seorang Rasul kepadanya yang menerangkan apa yang
benar dan apa yang salah. Setelah kewafatan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam,
tugas ini dipegang oleh para ilmuan yang mewarisi
tugas Rasulullah dalam menerangkan apa yang benar
dan salah kepada orang ramai.
Selagi mana seseorang individu atau kaum tidak
sampai kepadanya hujah yang jelas yang menerangkan
apa yang benar dan apa yang salah, Allah
Subhanahu wa Ta'ala tidak akan menjatuhkan
apa-apa hukum ke atasnya. Malah kemungkinan besar
dia dimaafkan berdasarkan sifat Allah yang Maha
Pemaaf lagi Maha Pengasih.
Yang dimaksudkan dengan menegakkan atau menyampaikan
hujah bukanlah dengan mengatakan “Itu salah, ini
benar” atau “Itu halal, ini haram” atau “Saya betul,
dia sesat” tetapi adalah dengan menegakkan
dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah serta dijelaskan
bagaimana kefahaman yang sebenar terhadap
dalil-dalil tersebut.
Kedua:
Meluruskan apa-apa salah faham dan kekeliruan yang
mungkin wujud pada diri seseorang. Hal ini penting
kerana seseorang itu mungkin sebelumnya telah
terpengaruh dengan hujah-hujah yang ditegakkan
secara batil. Allah Subhanahu wa Ta'ala
berfirman:
äSerulah
ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah
kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan
berbahaslah dengan mereka (yang engkau
serukan itu) dengan cara yang lebih baik.
[al-Nahl 16:125]
Perhatikan bahawa Allah pada mulanya menyuruh kita
menyeru secara hikmah dan nasihat pengajaran yang
baik. Ini sinonim dengan menegak dan menyampaikan
hujah. Seterusnya Allah menyuruh kita untuk berbahas,
yakni berdialog dan bertukar-tukar hujah agar dengan
itu orang yang kita seru dapat menyedari di mana
letaknya kesalahan hujah yang mereka pegang sebelum
itu.
Ketiga:
Diperhatikan sama ada orang tersebut melakukan
sesuatu kesalahan atas pilihan dirinya sendiri atau
atas sebab tidak sengaja dan terpaksa. Ini kerana
Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak akan
menghukum seseorang yang melakukan kesalahan dengan
tidak sengaja dan terpaksa:
}Dan
kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang
kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang
dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang
disengajakan oleh hati kamu untuk melakukannya.
Dan (ingatlah Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.
[al-Ahzab 33:05]
Sesiapa yang kafir kepada Allah sesudah ia beriman (maka
baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali
orang yang dipaksa (melakukan kafir) sedang
hatinya tenang tenteram dengan iman.
[al-Nahl 16:106]
Apabila
seseorang itu tetap secara rela memilih Mazhab
Syi’ah setelah ditegakkan kepadanya hujah yang
benar dan diluruskan salah faham yang dihadapinya,
maka barulah dijatuhkan hukuman sesat ke atasnya.
Akan tetapi penghukuman ini ditangguhkan lagi kerana
usaha menegakkan hujah dan meluruskan kekeliruan
adalah sesuatu yang tidak memiliki tempoh minima dan
maksima. Malah adakalanya seseorang itu tetap
memilih Mazhab Syi’ah disebabkan hujah yang
ditegakkan kepadanya adalah tidak jelas dan dialog
yang dihadapinya bukan bersifat meluruskan
kekeliruan tetapi bersifat tengkingan dengan bahasa
yang kasar demi membezakan siapa yang lebih hebat
dalam perdebatan.
Oleh itu nasihat saya kepada para pembaca yang
bertanya ialah, jauhilah diri dari sikap ingin
menghukum orang yang terpengaruh dengan dakwah
Syi’ah. Sebaliknya berilah tumpuan kepada
menegakkan hujah kepada mereka dan berdialog demi
meluruskan kekeliruan mereka. Hendaklah proses
penegakkan hujah dan meluruskan kekeliruan dilakukan
secara bertahap-tahap dengan penuh hikmah dan
kebijaksanaan. Lakukanlah ia untuk membetulkan
mereka, bukan untuk menyalahkan mereka. Jangan
tergesa-gesa mengharapkan perubahan serta merta
kerana merupakan satu kelaziman bagi manusia untuk
merasa berat mengakui salah terhadap apa yang pada
awalnya disangkakan benar.
Demikianlah penjelasan ringkas saya berkenaan apakah
hukum orang-orang yang terpengaruh dengan Mazhab
Syi‘ah.
Manhaj Perbahasan
Manhaj perbahasan dalam buku Siri Ketiga ini
tidak jauh berbeza daripada buku Siri Kedua.
Ringkasnya buku ini membahas dan menjawab tujuh
hadis yang paling masyhur di sisi Syi‘ah yang
mereka jadikan dalil dan hujah untuk mendakwa hak
kekhalifahan ke atas ‘Ali bin Abi Thalib dan Ahl
al-Baitnya radhiallahu 'anhum. Perbahasan
sengaja dihadkan kepada tujuh buah hadis kerana
hadis-hadis tersebut adalah apa yang membentuk
“asas” kepada doktrin mereka. Dengan terjawabnya
tujuh hadis ini, ditambah dengan enam ayat al-Qur’an
yang dijawab dalam buku Siri Kedua, maka
runtuhlah doktrin Syi‘ah secara
keseluruhannya.
Kepada para pembaca yang baru kepada Siri Ketiga
ini, disyorkan agar memulakan kajian daripada buku
Siri Pertama dan Siri Kedua demi
menjamin kefahaman yang mantap.
Sedikit perbezaan dalam buku Siri Ketiga ini
adalah saya tidak mengemukakan senarai rujukan di
akhir buku sebagaimana buku Siri Pertama dan
Siri Kedua. Ini kerana dirasakan
memadai dengan rujukan-rujukan tersebut disebut
sekali ketika mengemukakannya dalam perbahasan buku
ini.
Penghargaan
Ribuan terima kasih diucapkan kepada para pembaca
yang sekian lama menunggu penerbitan buku Siri
Ketiga ini. Diharapkan perbahasan dalam buku ini
menepati apa yang diharap-harapkan.
Pada waktu yang sama, terima kasih juga diucapkan
kepada isteri dan rakan-rakan saya yang telah
membantu menjayakan buku ini. Semoga Allah memberi
mereka ganjaran yang lebih baik di dunia dan akhirat.
Dialu-alukan apa-apa pembetulan dan pembaikan
daripada para pembaca sekalian. Penulis boleh
dihubungi melalui e-mel di alamat hafizfirdaus@yahoo.com,
SMS di nombor 019-3848467 atau surat-menyurat yang
dialamatkan kepada penerbit.
Wassalamu‘alaikum waRahmatullah waBarakatuh.
Hafiz Firdaus bin Abdullah.
March – July 2005
|