Cadangan Terhadap Prosedur Merebut Mayat Bagi Orang Yang Diperselisihkan Keislamannya.[1]
Hafiz Firdaus Abdullah
|
Latarbelakang Peninjauan:
Pada tahun 2005 dan 2006 berlaku tiga kes dimana seorang yang meninggal dunia dari kalangan keluarga bukan Islam telah diambil mayatnya oleh pihak jabatan agama negeri atas dakwaan orang yang meninggal dunia tersebut adalah seorang muslim. Tiga kes tersebut adalah:
Selain itu terdapat beberapa kes lain, seperti kes Kandasamy Sayappu dan Chandran Dharmadass. Namun dalam risalah ini, saya akan beri tumpuan kepada tiga kes di atas sahaja. Dalam ketiga-tiga kes tersebut, berdasarkan laporan akhbar tempatan, mayat orang yang meninggal dunia diambil oleh pihak jabatan agama negeri. Setelah itu, diadakan perbicaraan di mahkamah untuk menentukan sama ada yang meninggal dunia tersebut adalah seorang muslim atau tidak. Keputusannya:
Tiga kes di atas telah memberi kesan yang amat besar kepada Islam, umat Islam dan kaum bukan Islam. Secara terperinci:
Pertama: Mengambil mayat daripada keluarganya merupakan satu tindakan yang amat zalim, kejam lagi tidak berperikemanusiaan. Sukar saya hendak mencari perkataan yang tepat bagi menggambarkan perasaan yang dialami oleh kaum keluarga yang baru kehilangan ayah atau ibu mereka, lalu tiba-tiba datang sepasukan orang berseragam yang “merampas” mayat tersebut daripada mereka. Ini memberi kesan kepada ahli keluarga tersebut, adakah Islam sebegitu zalim sehingga sanggup merampas ayah atau ibu kami yang baru sahaja meninggal dunia? Bayangkan jika ia berlaku kepada salah seorang daripada ahli keluarga kita. Bayangkan jika kita adalah satu keluarga yang hidup di negara lain yang agama rasminya bukan Islam. Dalam suasana sedih lagi hiba di saat ayah yang baru meninggal dunia, tiba-tiba datang sepasukan orang yang merampas ayah kita!
Kedua: Kes-kes ini disiarkan secara meluas oleh akhbar-akhbar tempatan. Ia sekali lagi memberi kesan kepada para pembaca, sama ada Muslim atau Non Muslim: Adakah Islam sebegitu zalim sehingga sanggup merampas mayat yang baru meninggal dunia daripada keluarganya? Di kalangan para pembaca Muslim, ada yang menyokong tindakan perampasan tersebut. Namun sokongan mereka adalah lebih kepada ingin melihat kekuatan Islam di atas kaum bukan Islam. Dalam suasana Islam dan umatnya yang menduduki kedudukan rendah sekarang ini, mereka menyokong apa sahaja tindakan yang dapat memberi gambaran bahawa Islam adalah kuat dan masih berkuasa.
Ketiga: Kes-kes ini semakin menjauhkan hati kaum bukan Islam daripada Islam. Ia memberi gambaran kepada mereka bahawa Islam memang zalim terhadap kaum bukan Islam. Ia seolah-olah membenarkan dakwaan para pengkaji sejarah orientalis bahawa Islam memang “agama pedang” sejak ia bermula lebih seribu empat ratus tahun yang lalu.
Penyelesaian Yang Dicadangkan. Tiga kesan di atas menyebabkan saya merasa perlu untuk dicari satu penyelesaian yang:
Penyelesaian yang saya cadangkan adalah: Orang meninggal dunia yang diperselisihkan agamanya, sama ada dia muslim atau tidak, maka agamanya ditentukan oleh ahli keluarganya. Jika selama ini ahli keluarganya mengenali dia sebagai seorang yang beragama sepertimana agama keluarganya, maka dia dikebumikan mengikut tatacara agama keluarganya. Namun jika keluarganya mengenali dia sebagai seorang muslim, maka ahli keluarga tersebut akan menghubungi mana-mana masjid atau surau berdekatan agar mayat tersebut dapat diuruskan mengikut tatacara Islam.
Melalui cara ini:
Beberapa Pertimbangan Lanjut. Cadangan di atas memang sesuatu yang sensitif kepada umat Islam. Justeru berikut dikemukakan beberapa pertimbangan lanjut yang turut memerlukan perhatian.
Pertama: Kaum Keluarga Berdusta? Mungkinkah kaum keluarga tersebut akan berdusta? Yakni mereka mengetahui ayah mereka yang baru meninggal dunia adalah seorang muslim namun sengaja mereka menyembunyikannya dan terus mengebumikannya mengikut tatacara agama mereka. Saya berpandangan, kemungkinan tersebut wujud tetapi amat kecil. Ini kerana orang bukan Islam juga menghargai agama mereka dan mereka tidak mudah akan mengebumikan seorang muslim dalam kuil atau gereja mereka dengan tatacara mereka. Berdasarkan poin di atas, kita umat Islam juga menghargai saudara semuslim kita sehingga kita tidak akan dengan mudah melepaskan dia ke kuil atau gereja kaum bukan Islam untuk dikebumikan dengan tatacara bukan Islam. Akan tetapi jika kedudukan orang tersebut diragui sama ada muslim atau tidak, maka dia lepaskan kepada kaum keluarganya kerana mereka memiliki kepastian sama ada dia adalah seorang muslim atau tidak.
Kedua: Terdapat Saksi Bahawa Dia Seorang Muslim. Bagaimana jika jiran atau rakan kerja tampil ke hadapan untuk bersaksi bahawa yang meninggal dunia adalah seorang muslim? Atau pihak jabatan agama memiliki bukti bertulis dan saksi-saksi bahawa orang yang meninggal dunia adalah seorang muslim? Untuk senario ini, kita memiliki dua pilihan:
Di antara kedua-dua pilihan di atas, terdapat manfaat dan mudarat. Namun pada pandangan saya, kemaslahatan dalam pilihan kedua adalah lebih tinggi berbanding pilihan pertama manakala kemudaratan dalam pilihan kedua adalah lebih rendah berbanding pilihan pertama. Antara faktor yang menjadi pertimbangan saya:
Ketiga: Pernahkah Kes Seumpama Berlaku Pada Zaman Rasulullah? Sejauh kajian saya, secara tepat kes seumpama di atas tidak berlaku pada zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Akan tetapi terdapat satu kes yang menghampirinya, iaitu kes Najasyi.
Nama beliau yang sebenar adalah Ashama bin Bahr. Najasyi adalah gelaran yang bermaksud “raja” bagi beliau di negerinya, sebagaimana gelaran Firaun untuk raja-raja di Mesir.[2] Sekumpulan umat Islam pernah berhijrah ke negeri beliau dan meminta perlindungan beliau. Ini berlaku sebelum penghijrahan umat Islam dari Mekah ke Madinah. Beliau asalnya beragama Kristian. Namun setelah mendengar tentang Islam daripada orang-orang yang dilindunginya itu, dia juga memeluk Islam. Akan tetapi dia menyembunyikan keislamannya kerana tekanan yang hebat daripada rakyat dan orang-orang istana.
Bukti keislamannya yang paling kukuh adalah apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan umat Islam Madinah mendirikan solat jenazah ghaib sebaik sahaja mendengar khabar beliau meninggal dunia pada tahun 9 Hijrah.[3] Rasulullah pernah bersabda:
“Pada hari ini seorang lelaki yang soleh telah meninggal dunia. Maka berdirilah dan bersolatlah untuk saudara kamu: Ashama.” [Shahih al-Bukhari, hadis no: 3877. al-Imam al-Bukhari meletakkan bab bagi hadis ini: “Bab kematian Najasyi”]
Beberapa pengajaran yang dapat dipetik dari peristiwa di atas:
Ada pun kaitan peristiwa di atas dengan kes-kes yang berlaku di Malaysia saat ini:
Keempat: Tidakkah Tindakan Seperti Ini Menjatuhkan Maruah Islam? Sebelum menjelaskan persoalan di atas, ingin saya tekankan semula bahawa:
Kembali kepada persoalan di atas, maruah Islam tidak dijaga dengan cara menzalimi kaum bukan Islam. Sebaliknya maruah Islam dijaga, bahkan dipertingkatkan dengan cara bersikap adil kepada kaum bukan Islam. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
لاَ يَنْهَاكُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ
وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.
Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu, dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. [al-Mumtahanah 60:08]
Selain itu ingin ditambah bahawa kes-kes yang melatarbelakangi pengusulan ini adalah kejadian-kejadian yang terpencil. Ia bukanlah kejadian harian tetapi sekali dua dalam setahun. Bandingkan dengan kes-kes negatif di kalangan umat Islam sendiri yang berlaku hampir setiap hari dimana ia adalah faktor utama yang menjatuhkan maruah Islam.
Sebelum mengakhiri risalah ini, ingin saya gariskan bahawa apa yang saya cadangkan mungkin amat sensitif kepada sebahagian pembaca. Akan tetapi saya yakin para pembaca sekalian akan dapat membelakangkan perasaan sensitif tersebut dan sebaliknya mengkehadapankan pertimbangan yang adil lagi berwawasan dalam persoalan ini. [1] Risalah ini pernah saya kemukakan kepada majlis fatwa salah sebuah negeri. Majlis fatwa telah mengkajinya, akan tetapi menahan diri dari memberi apa-apa ulasan kerana bimbang akan fitnah yang mungkin timbul di kalangan masyarakat Islam jika mereka menfatwakannya. Saya memberanikan diri untuk tetap mengemukakannya dalam buku ini agar ia dapat dikaji oleh para pembaca pula. [2] Ibn Katsir – al-Sirah al-Nabawiyyah (edisi terjemahan dalam bentuk 4 jilid oleh Trevor Le Gassick atas judul The Life of the Prophet Muhammad; Garnet Publishing, United Kingdom, 1998), jld. 2, ms, 18. [3] Terdapat beberapa pendapat tentang tarikh sebenar beliau meninggal dunia. Nampaknya kebanyakan ahli sejarah, termasuk Ibn Katsir, menguatkannya kepada tahun 9 Hijrah.
|
Kandungan : Tajuk 1 . Tajuk 2 . Tajuk 3 . Tajuk 4 . Tajuk 5 . Tajuk 6 . Tajuk 7 . Tajuk 8 . Maklumat Buku : Penulis Anda |