Sebuah negeri di M'sia mengeluarkan fatwa, tidak boleh membid'ahkan perkara khilafiyah.

Saya berkata, fatwa ini memerlukan perincian. Ia terbahagi kepada dua:

 

(1) Jika perkara itu khilaf di sisi para ulama' dengan kedua-dua pihak memiliki hujah yang kuat, maka tidak boleh membid'ahkan salah satu pendapat.

Contoh khilaf jenis pertama ini, imam membaca Basmalah secara kuat atau perlahan untuk solat Subuh, Maghrib dan Isyak.

Kedua-dua pendapat memiliki dalil dan hujah, maka tidak boleh membid'ahkan salah satu daripadanya.

 

(2) Jika perkara itu bukan khilaf di sisi para ulama', maka boleh dan patut membid'ahkannya.

Contohnya membaca zikir selepas solat fardhu dengan lafaz dan/atau bilangan sesuka hati oleh imam.

Padahal lafaz dan bilangan zikir selepas solat fardhu adalah tetap drpd Nabi s.a.w..

Maksud para ulama' adalah para imam dalam Mazhab al-Syafi'e, Maliki, Hambali dan Hanafi.

Bukan para ustaz dan ustazah yang mengedit hukum agama agar berjaya peroleh tauliah, selari dengan sunnah M'sia dan akhirnya mendapat jemputan serta sampul surat.

Kebanyakan perkara yang dibid'ahkan dalam negeri yang mengeluarkan fatwa tersebut duduk dalam jenis yang kedua.