THI Ogos 2018: Kamu tidak beriman.
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 1508
Tazkirah hari ini, firman Allah s.w.t.,
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Maka tidaklah - demi Tuhanmu, tidaklah mereka beriman sehingga mereka menjadikan kamu (wahai Muhammad) hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa apa-apa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang kamu berikan, bahkan mereka menerima dengan (hati) yang tenang.
(al-Nisa' 4:65)
--------
THI Julai 2018: Al-Qur'an membenarkan kahwin sesama jantina?
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 1449
Saya pernah membaca hujah LGBT bahawa perkahwinan sejantina dibolehkan dalam al-Qur'an berdasarkan ayat:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Dan di antara tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan-Nya), bahawa Dia menciptakan untuk kamu, PASANGAN-PASANGAN dari JENIS kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu perasaan kasih sayang dan belas kasihan.
Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berfikir. (al-Rum 30:21)
Menurut LGBT, perkataan "Zauj" selalu diterjemahkan sebagai "isteri". Padahal terjemahan yang betul ialah "pasangan".
Maka LGBT berhujah, ayat di atas membolehkan pengambilan pasangan dari JENIS jantina yang sama untuk berkahwin.
---------
THI Julai 2018: Berdamailah!
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 1481
Tazkirah hari ini, Nabi s.a.w. bersabda,
لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثٍ يَلْتَقِيَانِ فَيَصُدُّ هَذَا وَيَصُدُّ هَذَا وَخَيْرُهُمَا الَّذِي يَبْدَأُ بِالسَّلَامِ.
Tidak dihalalkan bagi seorang muslim mendiamkan saudaranya (yang muslim) melebihi tiga hari.
(Apabila mereka berdua) bertemu, masing-masing memasamkan muka.
Dan yang terbaik di antara mereka berdua adalah yang pertama mengucapkan salam. (Shahih al-Bukhari, no.: 5768/6237)
-------
Sekali baca, kelihatan seperti sukar mempraktikkan hadis ini. Sukar hendak berhubung dengan setiap orang dalam setiap 3 hari.
Sebenarnya hadis ini ditujukan kepada sesiapa yang sedang berkonflik atau bergaduh.
Konflik boleh berlaku antara suami dan isteri, anak dan ibu, saudara-mara, sesama jiran dan rakan kerja.
Apabila berkonflik, masing-masing akan bersikap diam diri, enggan menegur sapa.
Maka dalam hadis di atas, Nabi s.a.w. memberi tempoh maksimum 3 hari untuk saling mendiamkan.
Tempoh ini diberikan untuk masing-masing menyejukkan hati dan merawat emosi.
Sebelum genap 3 hari, hendaklah kembali berbaik-baik dan siapa yang pertama memulakan usaha berbaik-baik, dialah yang terpuji.
-----
Tempoh 3 hari adalah tempoh maksimum.
Jika dapat berbaik-baik lebih awal - misalnya sejam - tentulah ia lebih terpuji.
Dalam zaman canggih masa kini, berbaik-baik boleh dilakukan dengan pelbagai cara, seperti menghantar video, audio atau teks berbunga-bunga melalui smart phone.
THI Julai 2018: Yang mencatat
- Details
- Written by Kapten Hafiz Firdaus Abdullah
- Category: Tazkirah Hari Ini
- Hits: 1551
Berhati-hatilah apa yang diucapkan.
Baik secara lisan mahupun secara bertulis di media sosial.
Baik secara jelas, bisik-bisikan atau di belakang orang di whatsapp group.
Ini kerana sentiasa ada dua malaikat yang mencatat semuanya dan akan dilaporkan pada Hari Akhirat kelak.
Firman Allah s.w.t.:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ
Semasa dua malaikat (yang mengawal dan menjaganya) menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatannya; yang satu duduk di sebelah kanannya, dan yang satu lagi di sebelah kirinya.
مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya).
(Qaf 15:16-18)
Page 31 of 67