|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
al-Firdaus :: rujukan
& kajian
|
|
|
Kandungan
|
|
|
|
Kata Penghantar
|
|
|
|
Bahagian A:
|
|
|
|
20
Hujah Asas Golongan Anti Hadis dan
Jawapannya. |
|
|
|
|
|
|
|
Hujah
1: |
Al-Qur’an
adalah lengkap lagi sempurna.
|
|
|
|
Hujah
2:
|
Tugas
Rasulullah hanyalah seorang Posmen.
|
|
|
|
Hujah
3:
|
Mentaati
Rasulullah bererti menyekutukan Allah kerana beliau hanyalah seorang manusia
biasa.
|
|
|
|
Hujah
4:
|
Allah
melarang Rasulullah dari berkata sesuatu selain al-Qur’an.
|
|
|
|
Hujah
5:
|
Rasulullah
sendiri telah mengadu bahawa umatnya telah meninggalkan al-Qur’an.
|
|
|
|
Hujah
6:
|
Dalam al-Qur’an tidak ada istilah Hadis
Nabi atau Sunnah Nabi.
|
|
|
|
Hujah
7:
|
Al-Qur’an
terjamin kesahihannya manakala hadis tidak.
|
|
|
|
Hujah
8:
|
Al-Qur’an
adalah wahyu manakala hadis tidak.
|
|
|
|
Hujah
9:
|
Allah
telah memerintahkan kita untuk berhukum dengan al-Qur’an
sahaja, bukan hadis.
|
|
|
|
Hujah
10:
|
Rasulullah
pernah melakukan kesilapan, oleh itu tidak mungkin sunnah-sunnahnya
dapat dijadikan sumber syari’at. Mengenal
4 Ragam Golongan Anti Hadis
apabila berdalil dengan al-Qur’an.
|
|
|
|
Hujah
11:
|
Rasulullah,
Abu Bakar dan Umar al-Khattab telah melarang penulisan
hadis. Ini bererti hadis memang tidak dimaksudkan sebagai
sebahagian dari sumber syari’at.
|
|
|
|
Hujah
12:
|
Rujukan
kepada hadis hanya dipelopori oleh Imam Shafi’i pada
tahun 200 hijrah.
|
|
|
|
Hujah
13:
|
Hadis-hadis
tidak ditulis selama 200 tahun dan selama tempoh ini telah
terjadi pelbagai pergolakan politik dan pertumpahan darah.
|
|
|
|
Hujah
14:
|
Sahih
atau tidak sesuatu hadis adalah relatif kerana yang menilai kebenaran
seseorang perawi adalah manusia sendiri.
|
|
|
|
Hujah
15:
|
Imam
Bukhari telah menapis sebanyak 600,000 hadis dan yang sahih
hanyalah 9,000. Ini menunjukkan wujudnya hadis-hadis palsu
yang sangat banyak ketika itu.
|
|
|
|
Hujah
16:
|
Sesetengah
hadis menyerupai ajaran Kitab taurat dan Injil. Ini menunjukkan
bahawa ajaran Ahli Kitab telah terselit masuk dalam
hadis-hadis.
|
|
|
|
Hujah
17:
|
Terdapat
banyak percanggahan antara sesama hadis.
|
|
|
|
Hujah
18:
|
Terdapat
banyak hadis yang aneh lagi pelik.
|
|
|
|
Hujah
19:
|
Ada
hadis yang mengkhabarkan berita ghaib dan ini sudah tentu adalah
satu dusta kerana tiada yang mengetahui hal ghaib kecuali Allah.
|
|
|
|
Hujah
20:
|
Hadis membelenggu umat
Islam dan menghalang kemajuan mereka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bahagian B:
|
|
|
|
|
|
Mengkaji
Kuasa dan Authority Rasulullah di sisi al-Quran.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kajian
1:
|
Kajian
terhadap dalil-dalil yang mewajibkan ketaatan kepada para Nabi dan Rasul
terdahulu.
|
|
|
|
|
|
Kajian
2:
|
Kajian
dari sudut susunan dan gaya bahasa terhadap ayat-ayat yang memerintahkan
ketaatan kepada Rasulullah.
|
|
|
|
|
|
Kajian
3:
|
Kajian
terhadap ayat-ayat yang memberi kuasa dan authority
kepada Rasulullah untuk menggubal dan melaksanakan hukum secara
tersendiri.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
Contoh hadis yang dikatakan bercanggah dengan al-Qur’an dan
penjelasannya.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Percanggahan
1:
|
Syahadah
al-Qur’an dan syahadah Rasulullah.
|
|
|
|
|
|
Percanggahan 2:
|
Azan
|
|
|
|
|
|
Percanggahan 3:
|
Rukun Iman 6 atau 5 perkara ?
|
|
|
|
|
|
Percanggahan
4:
|
Azab Kubur.
|
|
|
|
|
|
Percanggahan
5:
|
Hadis-hadis larangan memakai sutera
dan emas.
|
|
|
|
|
|
Percanggahan
6:
|
Siapakah yang memberi syafaat di Hari
Akhirat ?
|
|
|
|
|
|
Percanggahan
7:
|
Membeza-bezakan antara Rasul dalam
berselawat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bahagian C:
|
|
|
|
|
|
Mendedahkan 10 ragam dan bentuk kesilapan para sarjana
Orientalis dalam kajian mereka terhadap hadis-hadis Rasulullah.
|
|
|
|
|
|
Pertama:
|
Salah rujukan kitab.
|
|
|
|
|
|
Kedua:
|
Penyelidikan sumber
rujukan yang tidak menyeluruh.
|
|
|
|
|
|
Ketiga:
|
Penyelidikan yang tidak
menyeluruh terhadap sesebuah kitab.
|
|
|
|
|
|
Keempat:
|
Salah rujukan pengarang
kitab.
|
|
|
|
|
|
Kelima:
|
Menafikan kebenaran
kitab.
|
|
|
|
|
|
Keenam:
|
Kesalahan terjemahan teks
Arab.
|
|
|
|
|
|
Ketujuh:
|
Menganggap sesesuatu yang tidak
diketahui sebagai tidak wujud.
|
|
|
|
|
|
Kelapan:
|
Menuduh
umat Islam mencipta hadis tanpa bukti.
|
|
|
|
|
|
Kesembilan:
|
Merumus dari
sebahagian kecil teks, jauh dari maksud yang asal.
|
|
|
|
|
|
Kesepuluh:
|
Menganggap para tokoh hadis
lalai dan keliru dalam menapis hadis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
al-Firdaus :: rujukan
& kajian
|
|