10
Adakah Seruan
"Kembali Kepada Al-Qur'an Dan
Al-Sunnah"
Bererti Meninggalkan Ajaran Para
Imam Mazhab ?
Mutakhir
ini kita sering kali mendengar seruan: �Kembalilah
kepada al-Qur�an dan al-Sunnah� atau �Pegangan
kita hanyalah al-Qur�an dan al-Sunnah�. Adakah
dengan seruan ini bererti meninggalkan ajaran
para imam mazhab ?
Jawapannya
tidak. Kesemua ajaran para
imam mazhab
adalah berdasarkan al-Qur�an dan al-Sunnah. Begitu
juga dengan pengeluaran hukum berdasarkan kaedah
ijma�
dan qiyas, ia tetap berasal daripada al-Qur�an
dan al-Sunnah.
Maksud
sebenar seruan �Kembali
kepada al-Qur�an dan al-Sunnah� ialah meninggalkan
ajaran seseorang imam mazhab jika ia secara pasti
didapati tidak tepat berbanding dengan dalil-dalil
al-Qur�an dan al-Sunnah yang sahih. Ajaran yang ditinggalkan itu juga hanya berkaitan dengan perkara yang tidak
tepat sahaja dan bukannya keseluruhan ajaran imam
mazhab tersebut.
Berikut
dikemukakan satu contoh.
al-Syafi�e berpendapat membasuh
muka ketika berwudhu� adalah wajib manakala berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidung adalah sunat.
Ini kerana ayat yang memerintah wudhu� hanya menyebut
�membasuh muka� tanpa menyebut berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidung. Ayat yang dimaksudkan ialah:
Wahai
orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak
mengerjakan solat maka basuhlah muka kamu, dan
kedua belah tangah kamu hingga ke siku dan sapulah
sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua
belah kaki kamu hingga ke buku lali.
[al-Maidah 5:06].
Berkata al-Syafi�e rahimahullah berkenaan
ayat di atas:
Aku tidak mengetahui bahawa berkumur-kumur air di mulut dan
memasukkan air ke hidung atas orang yang berwudhu
itu adalah fardhu (wajib). Dan aku tidak mengetahui
ada perselisihan bahawa orang yang berwudhu jika
meninggalkan kedua yang tadi dengan sengaja atau
lupa dan mengerjakan solat, bahawa tidak dihitung
(tidak dikira sah) solatnya.
Akan tetapi para mujtahid selepas al-Syafi�e berpendapat berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidung adalah wajib
hukumnya. Ini kerana mulut dan hidung termasuk
bahagian muka. Lebih dari itu jika dikaji sunnah
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
di dalam berwudhu�, beliau sentiasa berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidungnya. Perbuatan
baginda ini memperincikan keumuman maksud �muka�
di dalam ayat ke 6 surah al-Maidah di atas.
al-Syaukani rahimahullah menerangkan:
Saya berkata, pendapat yang mengatakan ia (berkumur-kumur dan
menghirup air ke dalam hidung) adalah wajib merupakan
pendapat yang benar. Ini kerana Allah Subhanahu telah memerintahkan di dalam kitabnya yang agung (al-Qur�an)
untuk membasuh muka manakala berkumur-kumur dan
menghirup air ke dalam hidung termasuk bahagian
muka. Dan
sungguh telah jelas bahawa Nabi shallallahu
'alaihi wasallam secara berterusan melakukan yang sedemikian
di dalam setiap wudhu�nya dan ini diriwayatkan
oleh semua perawi yang menjelaskan sifat wudhu�
baginda shallallahu
'alaihi wasallam. Maka ini menerangkan bahawa termasuk bersama
perintah al-Qur�an untuk membasuh muka ialah berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidung.
Antara hadis-hadis yang dimaksudkan ialah:
Pertama:
Daripada Abu
Hurairah radhiallahu �anh, Rasulullah shallallahu
�alaihi wasallam bersabda:
Apabila
salah seorang antara kamu berwudhu�, maka hendaklah
dia memasukkan air ke dalam hidungnya kemudian
menghembuskannya keluar.
Kedua:
�Ali
(bin Abi Talib radhiallahu �anh), bahawasanya
dia meminta air wudhu�, kemudian dia berkumur-kumur
dan menghisap air ke hidung lalu menghembuskan
air itu keluar dengan tangan kirinya, dia berbuat
demikian tiga kali. Kemudian dia berkata: �Inilah
cara berwudhu Nabi shallallahu �alaihi wasallam.�
Ketiga:
�Utsman
ibn �Affan radhiallahu �anh, pernah meminta bekas
air lalu dia menuangkannya ke atas dua tapak tangannya
tiga kali kemudian membasuhnya; kemudian memasukkan
tangan kanannya dalam bekas air lalu dia berkumur
dan menghisap air ke dalam hidung��� Apabila selesai
Uthman berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda: Sesiapa berwudhu� seperti ini
� dan wudhu�nya ialah seperti ini��
Keempat:
Abu Hurairah radhiallahu
�anh berkata:
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan kami
berkumur-kumur dan menghisap air ke dalam hidung.
Oleh itu pendapat yang lebih tepat ialah wajib hukumnya berkumur-kumur
dan menghirup air ke dalam hidung ketika berwudhu�.
Demikian satu contoh meninggalkan ajaran seorang imam mazhab
jika ia secara pasti didapati tidak tepat berbanding
dengan dalil-dalil al-Qur�an dan al-Sunnah yang
sahih. Sekali lagi diulangi bahawa yang ditinggalkan
hanya ajaran berkaitan dengan perkara yang tidak
tepat sahaja dan bukan meninggalkan keseluruhan
ajaran imam mazhab tersebut.
^Kembali
Ke Atas
|
11. Memilih-milih
Antara Mazhab.
|