12
Berusaha Menjauhkan Taqlid
Taqlid dari sudut bahasa ialah menggantung kalung di leher. Dari sudut agama
taqlid ialah tindakan mengikuti suatu pendapat
tanpa mengetahui dalil atau hujah di sebaliknya.
Orang yang melakukan taqlid
digelar
muqallid.
Rashid Rida rahimahullah
menerangkan:
Taqlid ialah
mengikuti pendapat orang yang dianggap terhormat
atau terpercaya dalam masyarakat tentang suatu
hukum syari�at Islam tanpa memerhatikan benar
atau salah, baik atau buruk, manfaat atau mudarat
hukum yang diikuti tersebut.
Dalam konteks bermazhab, taqlid
bererti:
Mengikuti pendapat mazhab fiqh Islam atau ajaran berkenaan
suatu mazhab fiqh tanpa mengetahui atau memahami
dalil, hujah, alasan dan penerangan di sebaliknya.
Hukum Taqlid.
Di bab ini terdapat 3 pendapat:
Pertama:
Haram bertaqlid.
Taqlid
hanya dibolehkan kepada al-Qur�an dan al-Sunnah,
tidak kepada sesama manusia setinggi mana sekalipun
ilmunya.
Kedua:
Wajib bertaqlid.
Semua umat Islam wajib bertaqlid
kepada salah seorang imam mujtahid kecuali mereka
yang mencapai darjat kemampuan untuk berijtihad
secara mutlak.
Ketiga:
Hukum
bertaqlid
berbeza-beza bergantung kepada kemampuan setiap
individu.
Pendapat yang benar:
Pendapat yang dianggap benar ialah pendapat yang ketiga, iaitu
hukum taqlid
bergantung kepada kemampuan individu. Kemampuan
tersebut diukur dari dua sudut:
Pertama:
Kecerdasan
akal untuk mengkaji dalil-dalil al-Qur�an dan
al-Sunnah serta hujah para mujtahid sebelumnya.
Berdasarkan
kajian tersebut dia mampu mengeluarkan pendapat
yang tersendiri (mujtahid
mustaqil) atau menguatkan satu pendapat di antara beberapa pendapat yang sedia
ada (mujtahid murajjih) atau hanya sekadar mengetahui beberapa pendapat yang sedia
ada, khasnya pendapat mazhab ikutannya (mujtahid musta�dil).
Sebaliknya
jika dia tidak mampu mengkaji, maka dia hanya
mengikut hasil kajian orang lain sambil memerhatikan
dalil serta hujahnya (ittiba�)
atau jika masih tidak mampu maka dia hanya mengambil
pendapat orang tersebut (taqlid)
tanpa memerhatikan dalil serta hujahnya.
Kedua:
Kemudahan fizikal seperti sihat anggota badan untuk
bergerak mencari rujukan dan mengkajinya. Juga
berkemudahan untuk melakukan rujukan seperti memiliki
masa yang mencukupi, terdapat perpustakaan yang
menyimpan koleksi rujukan ilmiah dengan jarak
yang sewajarnya.
Berdasarkan
kemudahan ini dia mampu melakukan kajian sebagai
seorang mujtahid sesuai dengan tingkatan-tingkatannya
(mustaqil, murajjih atau musta�dil)
secara keseluruhannya atau pada bab dan permasalahan
tertentu sahaja.
Sebaliknya
jika dia tidak memiliki kemudahan di atas, memadai
jika dia hanya mengikut hasil kajian orang lain
sambil memerhatikan dalil serta hujahnya (ittiba�)
sekadar yang dapat diperolehinya. Jika masih menghadapi
kesukaran, memadailah dengan hanya mengambil pendapat
orang tersebut (taqlid).
Berkata Ibn Taimiyyah rahimahullah
berkenaan hukum taqlid:
Pendapat yang dipegang oleh kebanyakan imam ialah ijtihad dibolehkan
dalam beberapa sudut dan taqlid dibolehkan dalam beberapa sudut yang lain. Mereka tidak mewajibkan
ijtihad ke atas setiap individu dan mereka tidak
mengharamkan taqlid. (Pada waktu yang sama) mereka tidak mewajibkan taqlid ke atas setiap individu dan mereka tidak mengharamkan ijtihad.
Ijtihad dibolehkan mengikut kadar kemampuan masing-masing untuk
berijtihad dan taqlid dibolehkan bagi
sesiapa yang tidak mampu berijtihad. (Timbul persoalan)
adakah orang yang mampu berijtihad dibolehkan
baginya untuk bertaqlid ? Dalam persoalan ini terdapat perbezaan pendapat. Yang benar
ia dibolehkan, iaitu pada ketika seseorang tidak
mampu berijtihad sama ada kerana dalil-dalil yang
dimilikinya sama-sama kuat atau kerana kesuntukan
waktu untuk berijtihad atau kerana tidak menemui
dalilnya. Dalam suasana keuzuran di atas, gugur
baginya kewajipan untuk berijtihad sekadar apa
yang menjadi keuzuran baginya dan statusnya beralih
kepada apa yang di sebaliknya, iaitu taqlid. Ini sebagaimana
orang yang memiliki keuzuran untuk bersuci kerana
ketiadaan air (maka dia bertayamum).
Dan demikianlah juga bagi orang awam, jika dia berkemampuan
untuk berijtihad dalam sebahagian masalah, maka
dibolehkan baginya untuk berijtihad. Ini kerana
ijtihad merupakan sesuatu yang boleh menerima
pemecahan dan pembahagian (kepada tahap dan tingkatannya).
Maka yang penting ialah mampu atau tidak (untuk
berijtihad). Boleh jadi seorang itu mampu berijtihad
di dalam sebahagian masalah akan tetapi tidak
mampu di dalam sebahagian masalah yang lain. Akan
tetapi kemampuan untuk berijtihad tidak boleh
terlepas daripada terlebih dahulu menguasai ilmu
yang diperlukan untuk mencapai ijtihad. Adapun
jika dia hanya menguasai satu masalah daripada
satu bab (atau topik) maka masih jauh baginya
untuk ijtihad dalam (bab tersebut).
Analisa Pendapat:
Pertama: Analisa ke atas pendapat yang mengharamkan taqlid.
Pihak yang melarang taqlid beralasan dengan kata-kata para imam mazhab yang melarang
ajaran mereka diikuti tanpa kajian dalil dan hujah.
Antara kata-kata yang dimaksudkan ialah:
Perkataan al-Syafi�e rahimahullah
(menegur salah seorang anak muridnya):
Hai Abu Ishaq,
janganlah engkau mengikut begitu sahaja segala
yang aku ucapkan, kajilah dahulu kerana apa yang
aku ucapkan ini adalah masalah agama.
Perkataan Abu Hanifah rahimahullah:
Tidaklah dihalalkan bagi sesiapa menerima pendapat kami (mazhab)
jika mereka tidak tahu dari sumber mana kami memperolehinya.
Perkataan
Malik bin Anas rahimahullah:
Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin
benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat
yang aku kemukakan.
Perkataan Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Dapatkanlah ilmu dengan cara yang ditempuh
oleh para imam mujtahid dalam mendapatkan ilmu;
dan janganlah berpuas hati dengan hanya bertaqlid kerana taqlid itu bagaikan orang yang buta !
Jawab:
Perkataan para imam sepertimana di atas atau apa-apa lain seumpama
adalah benar akan tetapi jika dicermati secara
mendalam, akan disedari bahawa ia hanya ditujukan
kepada mereka yang berkemampuan dari sudut kecerdasan
akal dan kemudahan fizikal. Tidak semua orang
dapat mencapai tuntutan para imam mazhab tersebut.
Justeru berkata al-Zarkasyi rahimahullah:
Sesungguhnya larangan tersebut hanyalah bagi para mujtahid
agar tidak bertaqlid kepada mereka
(para imam mazhab), bukan kepada orang-orang yang
belum mencapai darjat mujtahid.
Maka bagi mereka yang berkemampuan, dilarang untuk bertaqlid
kepada ajaran para imam mazhab melainkan mengkajinya
sesuai dengan tahap dan tingkatan ilmu masing-masing.
Bagi mereka yang tidak mampu, boleh bertaqlid
dengan catitan berusaha sekuat mampu untuk mengikuti
dalil dan hujah yang digunakan oleh imam mazhab
ikutan mereka.
Kedua: Analisa ke atas pendapat yang mewajibkan taqlid.
Pihak yang mewajibkan taqlid kepada semua orang beralasan dengan ayat berikut:
Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang
yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.
[al-Nahl
16:43]
Dengan ayat ini mereka berkata, kewajipan orang awam ialah
bertanya dan kemudiannya bertaqlid kepada jawapan yang diberikan oleh orang yang berpengetahuan.
Jawab:
Penggunaan ayat di atas bagi mewajibkan taqlid
kepada semua orang kecuali para mujtahid mustaqil adalah tidak benar kerana dua sebab:
Pertama:
Ilmu
dan ijtihad adalah sesuatu yang memiliki tahap
dan tingkatannya. Orang awam sekalipun tidak mencapai
tahap mujtahid mustaqil masih mampu untuk mencapai tahap
yang lebih rendah seperti mujtahid murajjih
dan mujtahid
musta�dil.
Oleh
itu tidak boleh mengeneralisasikan ayat di atas
kepada semua orang awam kerana mereka terbahagi
kepada beberapa tahap dan tingkatan untuk mengkaji
dan berijtihad.
Kedua:
Taqlid
adalah tindakan mengikut sesuatu pendapat agama
tanpa memerhatikan dalil dan hujah di sebaliknya.
Ayat di atas tidak bersifat menyokong taqlid
kerana orang yang bertanya bakal menerima jawapan
dalam dua bentuk:
1.
Jawapan yang disertai dengan dalil dan
hujah kemudian diikuti dengan kesimpulan hukumnya
dan
2.
Jawapan yang tidak disertai dengan dalil
dan hujah tetapi hanya kesimpulan hukum seperti
�Itu
haram�,
�Ini sunat� dan sebagainya.
Berpegang kepada bentuk jawapan yang pertama disebut
ittiba�
manakala berpegang kepada bentuk jawapan yang
kedua disebut taqlid.
Oleh itu sekali lagi, tidak boleh mengeneralisasikan
ayat di atas kepada bertaqlid
sahaja. Malah kesimpulan yang lebih tepat terhadap
ayat 43 surah al-Nahl di atas adalah menjauhkan
diri daripada menerima jawapan dalam bentuk bertaqlid.
Ibn Hazm rahimahullah
menerangkan sebabnya:
Kami tidak mengingkari fatwa yang diberikan oleh para ulama�
kepada orang awam yang meminta fatwa akan tetapi
yang kami ingkari ialah penetapan fatwa tanpa
bukti keterangan yang mendukunginya, tanpa rujukan
kepada al-Qur�an dan al-Sunnah kerana yang demikian
itu berkemungkinan menimbulkan ikutan kepada pendapat
yang silap.
Jika pada zaman Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam sudah wujud orang yang memberi fatwa yang
silap maka sudah tentu selepas kewafatan baginda
berlaku lebih banyak kesilapan dalam konteks yang
lebih luas. Oleh itu kita harus menghindari fatwa
yang dikeluarkan oleh mufti yang tidak menyandarkannya
kepada dalil al-Qur�an, al-Sunnah dan Ijma�.
Kepentingan meninggalkan sikap taqlid.
Terdapat beberapa sebab penting umat Islam harus berusaha menjauhkan
sikap taqlid. Antaranya:
�
Taqlid
menghilangkan keindahan Islam dan keyakinan ibadah.
Seorang muqallid tidak
merasai keindahan agama yang dianutinya dan jauh
sekali daripada merasai kepuasan dalam beramal
ibadah. Wahbah al-Zuhaili berkata:
Mengetahui hukum syara' di bidang fiqh tanpa dalil dan hujah
tidak akan menimbulkan kepuasan fikiran dan kenikmatan
jiwa serta tidak akan melahirkan ketenangan kepada
mereka yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu.
Dengan kata lain ilmu yang disertakan dengan dalil akan mengeluarkan
seseorang daripada ikatan taqlid buta yang dicela oleh al-Qur'an kepada ikutan dalam keadaan
sedar dan mengetahui seperti yang disyaratkan
oleh imam-imam yang kita terima ilmu pengetahuan
daripada mereka.
Selain itu, dalil dan hujah merupakan roh kepada fiqh. Mempelajarinya
adalah menjadi latihan dan pendidikan akal serta
dapat memupuk bakat orang yang mempunyai ilmu
di dalam bidang ini.
�
Bertaqlid
menjatuhkan manusia ke tahap yang sangat rendah.
Ini kerana Allah Subhanahu
wa Ta�ala membezakan antara manusia dan haiwan dengan kurniaan akal sebagai satu
alat yang menganalisa, mengkaji dan berfikir.
Apabila manusia menolak penggunaan akal dengan
bertaqlid, dia menolak satu-satunya ciri khas yang
membezakannya dengan haiwan. Kata-kata al-Sya�rani
rahimahullah
menjelaskan
lagi hakikat ini:
Sikap menyerah kepada pendapat para imam mujtahid adalah tindakan
kelas orang yang paling rendah padahal yang saya
(al-Sya'rani) menghendaki dengan kitab ini adalah
apa yang melebihi daripada itu. Seorang muqallid
harus tahu bagaimana imam yang diikutinya memahami
suatu ayat atau hadis dan bagaimana cara imam
tersebut mengambil hukum dari sumber pokoknya.
�
Taqlid
menimbulkan sikap taksub mazhab kerana orang yang
bertaqlid kepada satu mazhab, maka mazhab itu menjadi keyakinan
dirinya sendiri. Sukar untuk dia melepaskan mazhabnya
kerana dia tidak tahu apa yang betul dan apa yang
salah berbanding dengan mazhab atau pendapat yang
lain.
Sebaliknya
yang yang sentiasa mengkaji ajaran mazhab akan
memiliki sikap terbuka lagi toleran kerana dia
sedia mengetahui kewujudan perbezaan pendapat
di antara mazhab.
�
Taqlid
menyebabkan para pengikut mazhab tidak dapat membezakan
antara ajaran asli mazhabnya dan ajaran adat tradisi
yang telah bercampur aduk. Sebagai contoh, umat
Islam Malaysia umumnya mengakui bahawa apa yang
mereka amalkan adalah Mazhab al-Syafi�e padahal
yang benar kebanyakannya ialah percampuran antara
Mazhab al-Syafi�e dan adat tradisi tempatan.
Sesiapa yang melazimkan dirinya membaca kitab-kitab
hadis akan mendapati Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam apabila mengajar atau menjawab apa-apa
persoalan daripada para sahabat, baginda akan
berusaha memberikan penjelasan yang lengkap agar
mereka dapat mengetahuinya dengan penuh keyakinan.
Tidak sekali-kali Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam menghuraikan permasalahan agama dengan
kaedah taqlid
umpama:
�Itu wajib, ini haram; itu sunat, ini makruh dan
yang selainnya harus�
sebagaimana yang lazim berlaku hari ini.
Salah seorang sahabat bernama �Abd Allah ibn Mas�ud radhiallahu
�anh
pernah menerangkan cara dia dan para sahabat lainnya
belajar al-Qur'an dari Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam:
Biasanya seseorang di antara kami para sahabat jika belajar
sepuluh ayat (dari al-Qur'an) tidak akan melebihinya
sehingga kami mengerti benar ertinya dan cara
melaksanakannya.
Cara seperti ini dicontohi oleh genarasi selepas mereka sebagaimana
yang diceritakan oleh Abu �Abd al-Rahman al-Sulami:
Kami diberitahu oleh guru-guru yang mengajar al-Qur'an bahawa
mereka dahulu belajar al-Qur'an dari Nabi shallallahu �alaihi
wasallam sepuluh ayat, maka tidak akan diminta tambah
kecuali sesudah diamalkan dan disesuaikan diri
dengan tuntutan ayat tersebut.
Beberapa langkah untuk
menjauhi taqlid.
Memandangkan taqlid sudah menjadi satu kelaziman umat Islam tanah air,
berikut disenaraikan beberapa langkah untuk menjauhi
taqlid:
�
Menetapkan di dalam diri masing-masing bahawa menuntut ilmu
adalah wajib hukumnya ke atas setiap individu
muslim. Sabda Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam: Menuntut
ilmu adalah wajib atas setiap Muslim.
Bertaqlid tidak termasuk di dalam kategori menuntut
ilmu melainkan bagi orang yang benar-benar tidak
mampu dari sudut kecerdasan akal dan kemudahan
fizikal.
�
Menetapkan keyakinan di dalam diri masing-masing bahawa menuntut
ilmu agama adalah mudah sebagaimana menuntut ilmu-ilmu
yang lain. Lebih dari itu sesiapa yang bersungguh-sungguh
menuntut ilmu atas tujuan memperbaiki agamanya,
maka dia akan dipimpin oleh Allah sebagaimana
firman-Nya:
Dan
orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh
kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya
Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami
dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah
adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki
amalannya.
[al-Ankabut 29:69]
�
Lazimkan diri untuk menghadiri kuliah agama dan membaca buku
yang bersifat ilmiah. Pasti setiap pendapat yang
dikemukakan disandarkan kepada dalil al-Qur�an
dan al-Sunnah diikuti dengan hujah tokoh yang
muktabar. Jauhilah kuliah atau buku agama yang
hanya membicarakan agama tanpa dalil dan hujah.
�
Memberi perhatian dan keutamaan kepada para ustaz dan ustazah
yang �junior�. Alhamdulillah, negara kita memiliki ramai graduan tempatan
mahupun luar negara dalam jurusan agama yang mampu
menyampaikan ilmu dengan menjauhi kaedah taqlid.
Akan tetapi mereka tidak diberi perhatian yang
sewajar oleh masyarakat sebagai sumber rujukan
ilmu semata-mata kerana umur mereka yang agak
muda.
�
Berdoa kepada Allah agar diberi kecerdasan akal dan kemudahan
fizikal untuk menuntut ilmu sebagaimana firman-Nya:
�Wahai
Tuhanku, tambahilah ilmuku.� [Taha 20:114]
^Kembali
Ke Atas
Kata
Penutup
|