Article Index

Ketiga: Berubah dari “mereka” kepada “kita”.

Satu sifat yang tidak tersembunyi bagi kebanyakan umat Islam adalah kegemaran berbincang tentang “mereka” dan bukannya “kita”. Maksud saya:

·        Umat Islam suka berbincang tentang kejayaan kuasa-kuasa Zionis untuk menzalimi Islam, tetapi enggan berbincang tentang apa yang sudah kita buat untuk menghalang kezaliman tersebut.

·        Umat Islam suka berbincang tentang perkara-perkara mungkar yang “dibiarkan” oleh pihak berwajib tetapi enggan berbincang tentang apa yang sudah kita buat untuk menghalang kemungkaran tersebut.

·        Umat Islam suka berbincang tentang kekurangan-kekurangan jabatan-jabatan agama serta institusi agama yang lain tetapi enggan berbincang tentang apa yang sudah kita buat untuk membantu menutupi kekurangan-kekurangan tersebut.

·        Umat Islam suka berbincang tentang apa yang tidak dilakukan oleh seseorang atau sesebuah jamaah untuk Islam, tetapi enggan berbincang tentang apa yang sudah dirinya sendiri atau kita buat untuk Islam.

·        Umat Islam suka menyalahkan orang lain atas apa-apa kegagalan atau kerosakan, tetapi enggan untuk menyalahkan diri sendiri atau kita atas kegagalan atau kerosakan tersebut.

Demikian beberapa contoh yang saya maksudkan antara “mereka” dan “kita”. Sikap seperti ini tidak sekali-kali akan membolehkan kita mengharungi cabaran globalisasi, melainkan kita berubah dari “mereka” kepada “kita”. Perhatikan beberapa firman Allah berikut ini yang semuanya berbentuk umum, bererti ditujukan kepada “kita” semuanya dan bukannya “mereka” yang tertentu:

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3).

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal shalih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.[19]

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ.

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia-lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dia-lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.[20]

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنْ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ.

Katakanlah: “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.”[21]

وَقُلْ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.

Dan katakanlah: “Bekerjalah kamu! Maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.”[22]

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمْ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh yang ma’ruf dan melarang daripada yang mungkar; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.[23]

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ.

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).[24]

Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ.

Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya (mencegah dan menghentikannya) dengan tangannya. Jika dia tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya. Jika dia masih tidak mampu (maka ubahlah) dengan hatinya (dengan membencinya), yang sedemikian adalah selemah-lemah iman.[25]

Terdapat sebuah ayat yang seolah-olah menunjuk kepada “mereka” yang tertentu dan bukannya “kita” semua secara umum, iaitu:

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ.

Dan hendaklah kamu menyeru (berdakwah) kepada kebajikan dan menyuruh yang ma’ruf serta melarang daripada yang mungkar. Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.[26]

Ayat di atas menyuruh umat Islam untuk menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan melarang daripada yang mungkar. Akan tetapi timbul perbincangan di kalangan ilmuan, adakah ayat tersebut ditujukan kepada sebahagian umat Islam (Fardhu Kifayah) atau kepada semua umat Islam (Fardhu Ain)? Perbincangan ini dapat diperincikan seperti berikut:

1.      Ayat ini ditujukan kepada sebahagian umat Islam (Fardhu Kifayah) kerana perkataan (منكم) di permulaan ayat berperanan untuk mengecualikan, bermaksud “sebahagian daripada kamu”.

2.      Ayat ini ditujukan kepada seluruh umat Islam (Fardhu Ain) kerana perkataan (منكم) di permulaan ayat berperanan untuk menegaskan, bermaksud “hendaklah kamu”.[27]

Antara dua perbincangan ini, dan Allah sahaja yang lebih mengetahuinya, saya cenderung kepada pendapat yang kedua bahawa ia ditujukan kepada semua umat Islam. Sebabnya:

1.      Ia selari dengan pelbagai ayat dan hadis yang lain, dimana semuanya ditujukan kepada “kita” umat Islam secara umum dan bukannya kepada “mereka” secara khusus.

2.      Ayat 104 surah ‘Ali Imran di atas diakhiri dengan “…Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” Menjadi tuntutan Islam agar semua umatnya mencapai kejayaan. Mustahil Islam hanya mengkehendaki sebahagian umatnya berjaya dan sebahagian lagi gagal. Maka pengakhir ayat menjelaskan siapa yang dimaksudkan pada awal ayat, iaitu semua umat Islam.

3.      Berusaha untuk menyampaikan kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan melarang daripada yang mungkar merupakan usaha semua para sahabat radhiallahu ‘anhum. Mereka hanya berbeza dari sudut bagaimana bentuk usaha yang dilakukannya, sesuai dengan kemampuan dan bidang kepakaran masing-masing. Jika usaha ini hanya disandarkan kepada sebahagian orang sepertimana yang berlaku masa kini, maka timbullah tuding menuding, siapa yang patut buat dan siapa yang tidak buat. Akhirnya tiada siapa yang berbuat apa-apa.[28]

Maka umat Islam semuanya hendaklah berusaha untuk mengharungi cabaran-cabaran globalisasi dan tidak lagi menyerahkannya kepada pihak atau individu yang tertentu. Hendaklah setiap seorang daripada kita berusaha sekadar yang mampu demi kebaikan Islam dan umatnya, biar apa pun usaha tersebut, biar sekecil mana sekali pun usaha tersebut. Do something for Islam and the ummah, whatever it is, however small it is!

Masing-masing berusaha sekadar kemampuan dan mengikut bidang kemampuan masing-masing, contohnya:

·        Mereka yang memiliki kemahiran dalam bidang ilmu berusaha mengembangkan ilmu, sama ada melalui penulisan atau lisan, atau kedua-duanya.

·        Mereka yang mahir dalam bidang dakwah berusaha untuk menjemput orang ramai kepada Islam dan membersihkan salah faham mereka terhadap Islam.

·        Mereka yang mahir dalam bidang teknologi maklumat berusaha untuk memperkayakan laman-laman web yang menerangkan tentang Islam.

·        Mereka yang mahir dalam kerja-kerja sosial berusaha untuk membantu mangsa-mangsa tragedi alam dan orang-orang yang kurang bernasib baik.

·        Mereka yang memiliki kelebihan kewangan berusaha untuk menginfakkan dana kepada pelbagai projek kebajikan.

Senarai ini boleh dikembangkan kepada pelbagai lagi usaha untuk Islam dan umatnya. Yang penting kita semua berusaha untuk Islam dan umatnya. Jika ada di antara kita yang belum mampu melakukan apa-apa usaha, maka bermula pada saat ini hendaklah menanam azam dalam dirinya agar dalam masa yang terdekat, dia menjadi mampu.