Soalan 19:
Apakah langkah yang telah dilakukan oleh para ulama
dalam memberi penjelasan kepada masyarakat berkaitan
hadis-hadis dhaif dan palsu?
Jawapan:
Para ulama hadis sejak dahulu hingga kini
telah melakukan usaha yang gigih dan berterusan dalam
memelihara kesucian hadis-hadis sahih agar tidak
tercampur aduk dengan hadis-hadis dhaif dan palsu.
Walaupun masyarakat Islam tetap dicemari dengan
kejahilan tentang perkara ini, namun sudah pasti keadaan
akan menjadi lebih parah jika tidak ada usaha-usaha
daripada para ulama hadis tersebut. Alangkah baiknya
jika usaha ini diwarisi oleh kita di Malaysia untuk
memelihara masyarakat Islam negara kita daripada
tersalah dalam mempercayai hadis-hadis yang tidak sahih
ini. Tidak dapat dinafikan memang ada usaha yang telah
dibuat namun usaha ini perlu ditambah dan diberikan
ruang yang lebih luas untuk memastikan kesannya lebih
mendalam kepada masyarakat.
Di
antara usaha yang telah ada dalam memberikan penjelasan
tentang hadis-hadis dhaif dan palsu di Malaysia ialah
buku yang bertajuk Himpunan Hadis-Hadis Dhaif dan
Palsu yang telah dikumpulkan oleh al Marhum Drs. Abd.
Ghani Azmi Idris. Semoga ALLAH memberikan ganjaran dan
pahala kepada beliau atas usahanya mengumpul dan
menterjemah hadis-hadis tersebut.
Berikut saya simpulkan beberapa langkah yang
telah diambil oleh para ulama hadis sejak dahulu hingga
kini dalam memastikan masyarakat dapat mengenal pasti
hadis-hadis dhaif dan palsu. Maklumat ini saya simpulkan
daripada buku Athar al Ahadith al Dhaifah wa al
Maudhu�ah Fi al Aqidah yang ditulis oleh Abd. Rahman
Abd. Khaliq yang merupakan salah seorang ulama terkenal
dari Kuwait dan juga daripada pendahuluan buku Tahrir
Taqrib al Tahzib karya Basyar Awwad Ma�ruf dan
Syuaib al Arnaouth. Langkah-langkah itu adalah
seperti berikut :
1- Penyusunan
kaedah-kaedah pengkajian ilmu hadis yang dinamakan
Mustolah al Hadith atau Usul al Hadith. Pada
peringkat awal (sebelum kurun ke 4) kaedah-kaedah
pengkajian ini tidak disusun dalam satu bentuk yang
khusus tetapi ia diketahui oleh semua yang terlibat
dalam pengkajian hadis. Seterusnya (selepas kurun ke 4)
kaedah-kaedah ini dibukukan dan diasingkan untuk
kemudahan mereka yang ingin melibatkan diri dalam kajian
ini. Di antara buku-buku yang terawal dihasilkan di
dalam bidang Mustolah al Hadith ialah buku al
Muhaddith al Fashil karya al Ramahurmuzi (360H) dan
buku Ma�rifat Ulum al Hadith karya al Hakim.
Kaedah-kaedah ini bukanlah segala-galanya yang
diperlukan oleh pengkaji hadis malah seseorang pengkaji
memerlukan pengalaman dalam mempraktikkan segala teori
yang ada dalam ilmu Mustolah Hadith.
2- Pengumpulan
hadis-hadis sahih untuk dijadikan panduan. Maka dengan
sendirinya masyarakat dapat membaca dan mempelajari
hadis-hadis yang diyakini kesahihan dan kebenarannya
dari Nabi SAW. Usaha ini dibuat antaranya oleh Malik bin
Anas dalam bukunya al Muwattho�, al Bukhari
dalam bukunya al Jami� al Sahih atau yang lebih
dikenali dengan nama Sahih al Bukhari dan
lain-lain lagi.
3- Pengkajian
hadis-hadis yang terdapat dalam buku-buku yang terkenal
dalam kalangan masyarakat untuk membezakan antara
hadis-hadis yang sahih dan dhaif atau palsu. Contohnya:
- apa
yang dibuat oleh Ibnu Hajar al Asqalani ketika mengkaji
hadis-hadis buku Tafsir al Kasyaf karya al
Zamakhshari (538H)
- al
Iraqi (806H) yang mengkaji buku Ihya� Ulumiddin
karya al Ghazali (505H).
- Muhammad
Nasiruddin al Albani yang menyemak beberapa buah buku
ulama pada masa ini seperti buku al Halal wa al Haram
karya Yusof al Qaradhawi dan buku Fiqh al
Sunnah karya Sayyid Sabiq.
4- Pengasingan
nama-nama periwayat yang tidak diterima dan dikritik
sama ada sebagai periwayat yang dhaif, penipu dan
sebagainya. Para ulama hadis telah mengarang dan
mengumpulkan nama-nama mereka untuk diambil perhatian
oleh masyarakat sama ada para ulama atau masyarakat
biasa agar tidak mengambil hadis-hadis yang diriwayatkan
oleh mereka. Maka lahirlah buku-buku seperti al
Dhuafa� karya al Bukhari, al Dhuafa� wa al
Matrukun karya al Nasaai , Mizan al I�tidal
karya al Zahabi dan sebagainya. Terdapat juga buku-buku
yang mengumpulkan nama-nama periwayat secara umum dan
mengkategorikan adakah beliau diterima (dipercayai) atau
tidak diterima. Buku-buku tersebut adalah seperti
Tahzib al Kamal karya al Mizzi dan Taqrib al
Tahzib oleh Ibnu Hajar al Asqalani. Kesemua buku ini
memudahkan penganalisis dan pengkaji hadis sepanjang
zaman untuk membezakan antara periwayat yang diterima
atau tidak dalam sesuatu sanad hadis serta melihat
kedudukan mereka dari segi meriwayatkan hadis.
5- Penulisan
buku-buku khas yang mengumpulkan hadis-hadis palsu dan
dhaif yang dijadikan sebagai peringatan kepada umat
Islam agar tidak menerimanya sebagai hadis sahih. Usaha
ini dibuat oleh ulama-ulama hadis sejak dahulu hingga
kini seperti Ibnu al Jauzi dalam bukunya al
Maudhu�aat, al Suyuthi dalam bukunya al Laali� al
Mashnu�ah dan Muhammad Nasiruddin al Albani dalam
bukunya Silsilah al Ahadith al Dhaifah wa al
Maudhu�ah. Di Malaysia, usaha ini dipelopori oleh
Drs. Abd. Ghani Azmi Idris yang telah berjaya
mengumpulkan banyak hadis dhaif dan palsu dalam bukunya
Himpunan Hadis-Hadis Dhaif dan Palsu.