Jawapan:

Dianjurkan mengulang-ulang doa sebanyak tiga kali, khasnya apabila dalam keadaan sangat berhajat. ‘Abdullah ibn Mas’ud radhiallahu 'anh menceritakan,

بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ وَقَدْ نُحِرَتْ جَزُورٌ بِالْأَمْسِ فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ: أَيُّكُمْ يَقُومُ إِلَى سَلَا جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ فَيَأْخُذُهُ فَيَضَعُهُ فِي كَتِفَيْ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ؟

Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang solat di sisi Ka’bah, Abu Jahal dan rakan-rakannya sedang duduk-duduk sementara (berhampiran mereka) ada unta yang disembelih semalam. Maka Abu Jahal berkata, “Siapakah di kalangan kalian (rakan-rakannya itu) yang sanggup mengambil sisa unta sembelihan Bani Fulan itu, kemudian meletakkan di bahu Muhammad apabila dia sujud?

فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَأَخَذَهُ فَلَمَّا سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ. قَالَ فَاسْتَضْحَكُوا وَجَعَلَ بَعْضُهُمْ يَمِيلُ عَلَى بَعْضٍ وَأَنَا قَائِمٌ أَنْظُرُ لَوْ كَانَتْ لِي مَنَعَةٌ طَرَحْتُهُ عَنْ ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

Maka bangunlah orang yang paling celaka antara mereka, pergi mengambil sisa (sembelihan unta itu) dan tatkala Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sujud, dia meletaknya di antara bahu baginda. Maka mereka ketawa (terbahak-bahak sehingga) saling menyandar di antara satu sama lain sementara aku (‘Abdullah ibn Mas’ud) hanya berdiri melihat. Kalaulah aku memiliki kekuatan, nescaya aku akan membuang sisa unta itu dari belakang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.

وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ مَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ حَتَّى انْطَلَقَ إِنْسَانٌ فَأَخْبَرَ فَاطِمَةَ فَجَاءَتْ وَهِيَ جُوَيْرِيَةٌ فَطَرَحَتْهُ عَنْهُ ثُمَّ أَقْبَلَتْ عَلَيْهِمْ تَشْتِمُهُمْ.

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam terus sujud tanpa mengangkat kepalanya sehingga seseorang (yang melihat apa yang berlaku) segera pergi memberitahu Fathimah (anak Rasulullah). Maka Fathimah yang ketika itu masih berumur kecil, datang membuang sisa unta itu dari belakang Rasulullah. Kemudian Fathimah menghadap mereka (Abu Jahal dan rakan-rakannya) dan mencela mereka.

فَلَمَّا قَضَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاتَهُ رَفَعَ صَوْتَهُ ثُمَّ دَعَا عَلَيْهِمْ. وَكَانَ إِذَا دَعَا دَعَا ثَلَاثًا وَإِذَا سَأَلَ سَأَلَ ثَلَاثًا. ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. فَلَمَّا سَمِعُوا صَوْتَهُ ذَهَبَ عَنْهُمْ الضِّحْكُ وَخَافُوا دَعْوَتَهُ.

Maka tatkala Nabi shallallahu 'alaihi wasallam selesai solat, baginda meninggikan suara dan mendoakan kebinasaan ke atas mereka. Lazimnya apabila berdoa, baginda mengulanginya tiga kali dan apabila meminta, baginda mengulanginya tiga kali. Maka Rasulullah berdoa, “Ya Allah, binasakanlah kaum Quraish” tiga kali. Tatkala mendengar suara Rasulullah berdoa, mereka (Abu Jahal dan rakan-rakannya) terus berhenti ketawa dan berasa takut terhadap doa baginda.

ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلِ بْنِ هِشَامٍ وَعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَالْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ. وَذَكَرَ السَّابِعَ وَلَمْ أَحْفَظْهُ.

Kemudian baginda melanjutkan doanya, “Ya Allah, binasakanlah Abu Jahal bin Hisyam, ‘Utbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah, al-Walid bin ‘Uqbah, ‘Umayyah bin Khalaf dan ‘Uqbah bin Mu’ith.” (Rasulullah) ada menyebut orang yang ketujuh tetapi aku tidak mengingatinya.

فَوَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ سَمَّى صَرْعَى يَوْمَ بَدْرٍ ثُمَّ سُحِبُوا إِلَى الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ.

Demi Allah yang mengutuskan Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam dengan kebenaran, sesungguhnya aku melihat mereka yang nama-namanya di sebut oleh Rasulullah, mati bergelimpangan pada hari Perang Badar. Kemudian mereka diseret ke lubang, yakni lubang Badar.[1]

Dalam hadis di atas, ‘Abdullah ibn Mas’ud menerangkan bahawa … lazimnya apabila berdoa, baginda mengulanginya tiga dan apabila meminta, baginda mengulanginya tiga kali.

Demikian apabila berdoa meminta hujan, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengulanginya tiga kali,

اللَّهُمَّ اسْقِنَا، اللَّهُمَّ اسْقِنَا، اللَّهُمَّ اسْقِنَا.

Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami. Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami. Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami.[2]

Walau bagaimanapun dibolehkan berdoa tanpa mengulang-ulangnya sebanyak tiga kali. Contohnya, A’isyah radhiallahu 'anha menerangkan,

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا رَأَى الْمَطَرَ قَالَ:

Bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lazimnya apabila melihat hujan akan berdoa,

اللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا.

“Ya Allah, jadikanlah hujan ini bermanfaat (bagi kami).”[3]

Dalam hadis di atas, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdoa tanpa mengulang-ulangnya sebanyak tiga kali.

 

Penjelasan Tambahan

Merujuk kepada hadis panjang daripada ‘Abdullah ibn Mas’ud di atas, dapat diambil beberapa pengajaran penting. Antaranya:

  • Hukum najis yang dikesan ketika solat. Sisa unta yang diletak di antara bahu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah bangkai yang masuk dalam kategori najis. Namun Rasulullah meneruskan solat sehingga akhir. Ini menunjukkan bahawa jika seseorang sedang solat atau telah selesai solat lalu dikesan ada najis pada dirinya atau pakaiannya, najis itu tidak membatalkan solatnya. Akan tetapi jika najis dikesan sebelum solat, maka hendaklah dibersihkan sebelum memulakan solat.
  • Keberanian Fathimah binti Muhammad radhiallahu 'anha. Abu Jahal dan rakan-rakannya adalah orang yang berpengaruh di Kota Mekah saat itu sehingga orang yang melihat perbuatan zalim mereka tidak berani berbuat apa-apa. Apa yang mampu dilakukan hanyalah memberitahu Fathimah, anak bongsu Rasulullah. Fathimah – yang saat itu masih berumur kecil – dengan berani datang membela ayahnya yang dizalimi dengan membersihkan sisa unta dari belakang ayahnya dan kemudian memarahi Abu Jahal dan rakan-rakannya. Ini adalah satu sikap yang terpuji.
  • Doa orang yang dizalimi akan dimakbulkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لَا شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ.

Tiga suasana di mana doa adalah mustajab tanpa keraguan padanya, (1) doa orang yang dizalimi, (2) doa orang yang bermusafir dan (3) doa ibu dan bapa ke atas anaknya.[4]

Dalam hadis di atas, doa Rasulullah sebagai orang yang telah dizalimi oleh Abu Jahal dan rakan-rakannya telah dimakbulkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala ketika Perang Badar.

  • Allah Subhanahu wa Ta'ala berjanji akan memakbulkan doa namun Dia tidak menerangkan bila atau bagaimana Dia akan memakbulkan doa tersebut. Semuanya bergantung kepada hikmah dan kehendak Allah. Dalam hadis di atas misalnya, ia berlaku pada zaman awal Islam ketika Rasulullah masih di Mekah dan Allah hanya memakbulkannya ketika Perang Badar yang berlaku setelah Rasulullah berhijrah ke Madinah.
  • Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam terkenal dengan akhlak mulia memaafkan kezaliman orang lain. Namun jika sudah sampai ke tahap tertentu, baginda mendoakan kebinasaan ke atas orang yang menzaliminya. Oleh itu hendaklah kita sentiasa menahan diri daripada menzalimi orang lain, termasuklah orang yang kelihatan sabar dan “baik-baik” sahaja.

 

[1]          Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 3349/1794 (Kitab al-Jihad wa al-Siyar, Bab apa yang dialami oleh Rasulullah apabila berhadapan dengan kaum musyrikin dan munafik).

[2]          Sahih: Sebahagian daripada hadis panjang yang dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no.: 957/1013 (Kitab al-Jumu’ah, Bab doa meminta hujan dalam masjid jami’).

[3]          Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no.: 974/1032 (Kitab al-Jumu’ah, Bab doa yang dibaca apabila hujan turun).

[4]           Hasan: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya dan beliau mendiamkan darjatnya. Ia dinilai hasan oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Tirmizi, hadis no.: 1828/1905 (Kitab al-Birr wa al-Silah ‘an Rasulullah, Bab berkenaan panggilan ibu dan bapa). Hadis ini dinilai hasan li ghairihi oleh Syu’aib al-Arna’uth dan ‘Abd al-Latheif Harzallah dalam semakan mereka ke atas al-Jami’ al-Kabir (nama lain bagi Sunan al-Tirmizi), hadis no.: 2107.