Jawapan:

Manusia memang tidak asing daripada berbuat kesilapan dan salah satu kesilapan itu adalah silap dalam berdoa. Ini boleh berlaku kerana beberapa keadaan, seperti ketika sedang marah, beremosi, mendapat maklumat yang tidak betul atau menggunakan perkataan yang tidak tepat. Oleh itu boleh didapati suasana ibu yang memarahi anak, suami yang memarahi isteri dan majikan yang memarahi pekerja dengan mengeluarkan kata-kata buruk seperti sebuah doa, hanya untuk dikesali sesudah itu.

Pada asalnya, hendaklah setiap Muslim melazimkan diri menjauhi perkataan dan ucapan yang buruk supaya dalam keadaan apa pun, yang terbit dari mulut dan jari-jemarinya hanyalah yang baik-baik belaka.

Ummu Salamah radhiallahu 'anha menceritakan saat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang menziarahi jenazah suaminya yang baru meninggal dunia,

دَخَلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَبِي سَلَمَةَ وَقَدْ شَقَّ بَصَرُهُ، فَأَغْمَضَهُ، ثُمَّ قَالَ:

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang menziarahi Abu Salamah, ketika itu matanya masih terbeliak, lalu baginda menutupinya. Kemudian baginda bersabda,

إِنَّ الرُّوحَ إِذَا قُبِضَ تَبِعَهُ الْبَصَرُ.

“Sesungguhnya ruh manusia apabila ia dicabut, akan diikuti oleh mata.”

فَضَجَّ نَاسٌ مِنْ أَهْلِهِ، فَقَالَ:

Lalu orang ramai daripada kalangan ahli keluarga beliau mula riuh rendah,[1] maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berpesan,

لَا تَدْعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ إِلَّا بِخَيْرٍ، فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ يُؤَمِّنُونَ عَلَى مَا تَقُولُونَ.

“Janganlah berdoa ke atas diri kalian melainkan yang baik-baik kerana sesungguhnya para malaikat mengaminkan ke atas apa yang kalian katakan.”[2]

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah mendengar seseorang yang mencela haiwan tunggangannya, lalu baginda menyuruh dia turun dan meninggalkan tunggangan itu. Kemudian baginda mengingatkan,

لَا تَدْعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ، وَلَا تَدْعُوا عَلَى أَوْلَادِكُمْ، وَلَا تَدْعُوا عَلَى أَمْوَالِكُمْ، لَا تُوَافِقُوا مِنَ اللهِ سَاعَةً يُسْأَلُ فِيهَا عَطَاءٌ، فَيَسْتَجِيبُ لَكُمْ.

Janganlah mendoakan keburukan ke atas diri kalian, janganlah mendoakan keburukan ke atas anak-anak kalian, janganlah mendoakan keburukan ke atas harta benda kalian, agar (doa) kalian tidak bertepatan dengan satu masa daripada Allah yang mana apabila kalian meminta sesuatu permintaan di dalam waktu tersebut, dimakbulkan bagi kalian (doa keburukan itu).[3]

Mendoakan keburukan tidak semestinya dimulakan dengan “Ya Allah….” atau “Wahai tuhan…” tetapi terus kepada ucapan-ucapan buruk seperti “Celakalah aku!”, “Engkau sial!”, “Fuck you!” dan “You are so full of shit!”

Jika tersilap atau terlanjur dalam berdoa dan doa itu hanya diketahui oleh dirinya, boleh menarik balik dengan berdoa sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Nuh ‘alaihis salam,

رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ.

Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya dan jika Engkau tidak mengampunkanku dan merahmatiku, nescaya menjadilah aku daripada orang-orang yang rugi. [Hud 11:47]

Kisah di sebalik doa ini, Nabi Nuh pernah berdoa tentang keselamatan anaknya daripada banjir besar, lalu Allah menegur beliau. Perhatikan ayat-ayat berikut,

وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ.

Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhan-nya dengan berkata, “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu daripada keluargaku sendiri dan bahawa janji-Mu itu adalah benar dan Engkau adalah sebijak-bijak Hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya.” [Hud 11:45]

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ.

Allah berfirman, “Wahai Nuh, sesungguhnya anakmu itu bukanlah daripada keluargamu (kerana dia telah terputus hubungan denganmu disebabkan kekufurannya); sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon kepada-Ku sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya Aku menasihatimu daripada menjadi orang yang jahil.” [Hud 11:46]

قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ.

Nabi Nuh berkata, “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya dan jika Engkau tidak mengampunkanku dan merahmatiku, nescaya menjadilah aku daripada orang-orang yang rugi.” [Hud 11:47]

Jika tersilap dalam berdoa atau berkata-kata dan ia telah diketahui oleh orang yang ditujukan, maka doakanlah dia seperti mana hadis berikut daripada hadis Anas bin Malik radhiallahu 'anh,

كَانَتْ عِنْدَ أُمِّ سُلَيْمٍ يَتِيمَةٌ، وَهِيَ أُمُّ أَنَسٍ، فَرَأَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْيَتِيمَةَ، فَقَالَ:

Ummu Sulaim, yakni ibu kepada Anas bin Malik, memiliki seorang anak yatim perempuan. Maka (pada satu hari) Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihat anak yatim itu, lalu berkata,

آنْتِ هِيَهْ؟ لَقَدْ كَبِرْتِ، لَا كَبِرَ سِنُّكِ.

“Kamukah itu? Demi sesungguhnya kamu sudah besar. Moga umurmu tidak semakin bertambah.”[4]

فَرَجَعَتِ الْيَتِيمَةُ إِلَى أُمِّ سُلَيْمٍ تَبْكِي، فَقَالَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ: مَا لَكِ يَا بُنَيَّةُ؟

Maka anak yatim itu kembali kepada Ummu Sulaim sambil menangis. Ummu Sulaim bertanya, “Kenapa dengan kamu, wahai anakku?”

قَالَتِ الْجَارِيَةُ: دَعَا عَلَيَّ نَبِيُّ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنْ لَا يَكْبَرَ سِنِّي، فَالْآنَ لَا يَكْبَرُ سِنِّي أَبَدًا، أَوْ قَالَتْ قَرْنِي.

Anak perempuan itu menjawab, “Nabi Allah shallallahu 'alaihi wasallam mendoakan keburukan ke atasku, agar umurku tidak semakin bertambah. Sekarang umurku tidak akan semakin bertambah selama-lamanya atau sepanjang hidupku.”

فَخَرَجَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ مُسْتَعْجِلَةً تَلُوثُ خِمَارَهَا، حَتَّى لَقِيَتْ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا لَكِ يَا أُمَّ سُلَيْمٍ؟

Maka Ummu Sulaim bergegas keluar sambil melilit kain tudungnya sehinggalah berjumpa dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. (Melihat keadaan Ummu Sulaim itu), Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya kepadanya, “Kenapa dengan kamu wahai Ummu Sulaim?”

فَقَالَتْ: يَا نَبِيَّ اللهِ أَدَعَوْتَ عَلَى يَتِيمَتِي؟

Ummu Sulaim menjawab, “Wahai Nabi Allah, apakah kamu mendoakan keburukan ke atas anak yatim perempuanku?”

قَالَ: وَمَا ذَاكِ يَا أُمَّ سُلَيْمٍ؟

Rasulullah bertanya, “Doa apakah itu wahai Ummu Sulaim?”

قَالَتْ: زَعَمَتْ أَنَّكَ دَعَوْتَ أَنْ لَا يَكْبَرَ سِنُّهَا، وَلَا يَكْبَرَ قَرْنُهَا.

Ummu Sulaim menjawab, “Dia menuduh bahawa kamu berdoa agar umurnya tidak bertambah, agar kehidupannya tidak bertambah.”

قَالَ: فَضَحِكَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَالَ:

Anas bin Malik berkata, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ketawa lalu bersabda,

يَا أُمَّ سُلَيْمٍ أَمَا تَعْلَمِينَ أَنَّ شَرْطِي عَلَى رَبِّي، أَنِّي اشْتَرَطْتُ عَلَى رَبِّي فَقُلْتُ:

“Wahai Ummu Sulaim, apakah kamu tidak mengetahui bahawa aku telah membuat perjanjian ke atas tuhanku, di mana dalam perjanjian itu aku berkata,

إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ، أَرْضَى كَمَا يَرْضَى الْبَشَرُ، وَأَغْضَبُ كَمَا يَغْضَبُ الْبَشَرُ، فَأَيُّمَا أَحَدٍ دَعَوْتُ عَلَيْهِ، مِنْ أُمَّتِي، بِدَعْوَةٍ لَيْسَ لَهَا بِأَهْلٍ، أَنْ يَجْعَلَهَا لَهُ طَهُورًا وَزَكَاةً، وَقُرْبَةً يُقَرِّبُهُ بِهَا مِنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

“Sesungguhnya aku tidak lain hanyalah manusia, aku tenang sebagaimana tenangnya manusia, aku marah sebagaimana marahnya manusia. Maka sesiapa jua daripada umatku yang aku doakan keburukan ke atasnya dengan doa yang tidak layak baginya, maka (Ya Allah), jadikanlah apa yang aku doakan itu sebagai penyucian dan pembersihan (dosa) baginya dan sebagai perantara yang dapat dia gunakan bagi mendekatkan dirinya kepada-Mu pada Hari Kiamat kelak”.”[5]

Pada ketika yang lain baginda bersabda, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah radhiallahu 'anh,

إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ، وَإِنِّي اشْتَرَطْتُ عَلَى رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ، أَيُّ عَبْدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ سَبَبْتُهُ أَوْ شَتَمْتُهُ، أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ لَهُ زَكَاةً وَأَجْرًا.

Sesungguhnya aku tidak lain hanya manusia dan sesungguhnya aku telah membuat perjanjian dengan Tuhan 'Azza wa Jalla, bahawa sesiapa di kalangan muslim yang aku cela atau hina, maka yang sedemikian itu menjadi pembersih (dosa) dan pahala baginya. [6]

Berdasarkan hadis di atas, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memiliki keistimewaan di mana baginda dapat membuat perjanjian bersama Allah Subhanahu wa Ta'ala. Melalui perjanjian itu, apa-apa doa baginda yang tidak selayaknya, maka kepada orang didoakan itu, ia menjadi penyucian dan pembersihan dosa, serta menjadi perantara yang mendekatkan kepada Allah pada Hari Kiamat kelak.

Adapun kita umat Muhammad, kita tidak boleh membuat perjanjian seumpama itu. Maka dengan mengambil pelajaran daripada hadis di atas, jika tersilap dalam berdoa atau berkata-kata dan ia telah diketahui oleh orang yang ditujukan, maka doakanlah di hadapan dia seperti doa Rasulullah dalam hadis di atas,

“Ya Allah, jadikanlah apa yang aku doakan itu (atau katakan itu) sebagai penyucian dan pembersihan dosa baginya dan sebagai perantara yang dapat dia gunakan bagi mendekatkan dirinya kepada-Mu pada Hari Kiamat kelak.”

Atau, “Ya Allah, jadikanlah apa yang aku doakan itu (atau katakan itu) sebagai pembersihan dosa dan pahala baginya.”

Jika ada orang mendoakan keburukan atau mengeluarkan kata-kata buruk kepada anda, maka anda boleh berdoa seperti doa Rasulullah dalam hadis di atas,

“Ya Allah, jadikanlah apa yang dia doakan itu (atau katakan itu) sebagai penyucian dan pembersihan dosa bagiku dan jadikanlah ia perantara yang dapat aku gunakan bagi mendekatkan diriku kepada-Mu pada Hari Kiamat kelak.”

Atau, “Ya Allah, jadikanlah apa yang dia doakan itu (atau katakan itu) sebagai pembersihan dosa dan pahala bagiku.”

 

[1]          Mungkin kerana mereka saling menyalahkan diri sendiri atau satu sama lain kerana tidak terlebih dahulu menutupi mata Abu Salamah.

[2]          Sahih: Sebahagian daripada hadis yang dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 1528/920 (Kitab al-Jana’iz, Bab menutup mata orang mati dan mendoakannya ketika hadir (di sisi jenazah)).

[3]          Sahih: Sebahagian daripada hadis panjang yang dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 5328/3009 (Kitab al-Zuhud wa al-Raqa’iq, Bab hadis Jabir yang panjang dan kisah Abu al-Yasir).

[4]          Rasulullah menyebut sedemikian dengan niat baik kerana suka melihat anak yatim perempuan itu dalam keadaan umur kanak-kanak. Ini sebagaimana orang kita apabila melihat kanak-kanak yang sudah membesar, mereka berkata, “Owh cepatnya dia membesar!” Kata-kata ini bukanlah dengan harapan pembesaran kanak-kanak itu terbantut, tetapi semata-mata kerana suka melihat mereka dalam keadaan umur kanak-kanak atau kerana sudah sekian lama tidak melihat mereka.

[5]          Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 4712/2603 (Kitab al-Birr wa al-Shilah wa al-Adab, Bab sesiapa yang dilaknat oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam atau dicela atau didoakan keburukan ke atasnya padahal dia tidak layak untuk dikatakan seperti itu, maka apa yang dikatakan itu menjadi pembersih, pahala dan rahmat).

[6]          Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no.: 4711/2602 (Kitab al-Birr wa al-Shilah wa al-Adab, Bab sesiapa yang dilaknat oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam atau dicela atau didoakan keburukan ke atasnya padahal dia tidak layak untuk dikatakan seperti itu, maka apa yang dikatakan itu menjadi pembersih, pahala dan rahmat).